#536 Kerst 1914
Hoe lang zit ik hier nu al? Mijn vinger glijd over de streepjes in de balk boven mijn hoofd. Ik hoef ze niet te tellen, het zijn er vierenvijftig. Het kleine hok stinkt naar zweet, natte wol en kolen. Af en toe rochelt er iemand, of klinkt een grommend snurken. Naast me ligt William. Hij doet alsof hij slaapt, maar iedereen weet dat hij de brieven van zijn meisje leest. Op de strozak tegenover me ligt Charles te woelen.
Ik voel een hand op mijn schouder en schrik wakker. Ik moet toch in slaap gevallen zijn. 'Jouw beurt voor de wacht.' Buiten slaat de kou in mijn gezicht. Charles staat naast me en we delen een sigaret. De scherpe rook prikt in mijn keel. Buiten is het donker. In de verte klinkt geruis. De zee, of misschien een konvooi. Charles kijkt omhoog naar de sterren. 'Wist je dat die op miljoenen kilometers afstand staan.' Ik knik. 'Wat moet het daar stil zijn.' Zijn gezicht is rood van de kou en er hangt een druppel aan zijn neus. 'Hoor jij ze ook nog? Het gehuil enzo?' Charles knikt. 'Elke dag.'
Het komende uur zwijgen we. Beiden proberen we ergens anders aan te denken. De horizon kleurt oranjeroze en het lijkt een beetje minder koud.
Opeens zwaait de deur van het wachthok open. De kolonel staat voor ons. Achter hem een paar soldaten uit onze loopgraaf. 'Mannen, laat je geweer hier, het is kerst.' Charles en ik kijken elkaar niet begrijpend aan, maar pakken onze tas. De klei blijft onder onze laarzen plakken. Het voelt naakt zo zonder geweer en iedereen moppert. Midden tussen de linies blijven we staan. Verderop ligt prikkeldraad en overal liggen bomkraters. Voor ons staan een twintigtal Duitsers, net zo ongemakkelijk als wij. Deze kerst wordt er niet gevochten.
Normaal lees ik doordeweeks…
Normaal lees ik doordeweeks alle verhalen en probeer ik erop te reageren als ik wat geplaatst heb. Afgelopen weken heb ik helaas geen tijd gehad. Ik zal proberen morgen en maandag nog wat te lezen en reageren, mocht dat niet lukken, excuses.
Prachtig stuk, Sonnema. Met…
Prachtig stuk, Sonnema. Met plezier gelezen.
Dag Sonnema, mooi, dit…
Dag Sonnema, mooi, dit stukje doet me aan deze man en zijn lied terugdenken
Mooi verhaal, Sonnema…
Mooi verhaal, Sonnema. Jammer genoeg trekken de huidige oorlogsvoerders zicht niets aan van Kerstbestanden. Goed dat je ons nog eens in herinnering brengt dat dit honderd jaar geleden wel kon.
Tweemaal gaat de deur open,…
Tweemaal gaat de deur open, de ene keer van binnen naar buiten en de andere keer van buitenaf gezien. Een klein puntje van aandacht is het tijdsverloop. Hij slaapt en wordt gewekt (is dat 's nachts?) en na een tijdje op wacht te zijn is het ineens kerstnacht. Daardoor ben ik als lezer een beetje gedesoriënteerd in het tijdsverloop. Maar het kan want de realisatie kan verlaat komen. Neemt niet weg dat het een prachtverhaal is waarin je de lezer meeneemt.
Hoi Odile, Emily, Gi en…
Hoi Odile, Emily, Gi en Noortje
Dank voor de feedback en de complimenten.
@Odile,
Het speelt zich af vanaf kerstavond. Halverwege de nacht moet hij de wacht overnemen tot 's ochtends vroeg (1e kerstdag), ik had een verwijzing naar Kerst eerder in de tekst maar die moest ik schrappen ivm woordenaantal. Hopelijk is de continuïteit nu duidelijk.
In ieder geval dank allen voor het lezen
Begrijpelijk dat je op het…
Begrijpelijk dat je op het woordenaantal let. Ik ben ook maar één van de lezers en verder valt er niemand over, zoals je gemerkt hebt.
Graag gelezen mooi verhaal…
Graag gelezen mooi verhaal over de waanzin van oorlog voeren.