5 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#534 – Leugentje om bestwil

28 november 2024 - 10:48

Als kind keek ik uit naar de komst van Sinterklaas en de cadeautjes die hij voor ons meebracht. Spannend wat er ’s morgens in mijn schoen zou zitten.
Naarmate mijn kinderen groter werden, zag ik er steeds meer de absurditeit van in. Niet van het feest op zich. Het is prachtig om het enthousiasme te zien bij de kleine gelovertjes, hoe ze vol bewondering opkijken naar die man met zijn rode mantel en witte baard, naar zijn medewerkers die we tegenwoordig geen knecht of Zwarte Piet meer mogen noemen.
Het is de ongelijkheid onder de kinderen die juist in deze tijd zo zichtbaar wordt. Waarom wordt de een overladen met cadeaus en mag de ander blij zijn dat hij een paar nieuwe sokken in zijn schoen vindt?

Dat brengt me terug naar de laatste levensjaren van mijn zus. Opgegroeid in de horeca, had zij als enige de horecagenen van mijn ouders meegekregen. Ze trouwde een man met eveneens een horeca-achtergrond.
Tegen alle adviezen in besloot ze met haar man het café van zijn ouders over te nemen. Ze bevond zich al in de laatste fase van haar ziekte en ze hoopte dat haar man op deze manier de zorg voor hun twee dochters en zijn werk kon combineren.

Met de krachten die ze nog had, probeerde ze van het café een succes te maken. Door het wurgcontract van de brouwerij was dat een hele opgave.
Hun financiële status werd pijnlijk duidelijk toen ze me vertelde dat ze Sinterklaas dat jaar moesten overslaan.
Mijn kinderen vertelde ik altijd dat Sinterklaas het niet alleen kon, dat hij hulp kreeg van de ouders om al die cadeaus te kunnen betalen. Daarmee kon ik verklaren waarom het ene kind veel pakjes kreeg en het andere iets minder. Maar hoe moest ik uitleggen dat hun nichtjes dat jaar geen presentje in hun schoen zouden vinden? Zij waren toch ook lief geweest?

Dit kinderfeest aan onze nichtjes voorbij laten gaan, was geen optie. Mijn jongste zus en ik besloten daarom Operatie Sinterklaas uit te voeren. We vulden een grote zak met allerhande leuke en nuttige verrassingen voor de kinderen, mijn zus en haar man. De kinderen moesten veel uit te pakken hebben. Sinterklaas zou hen dat jaar niet vergeten zijn. Met alles wat ze al moesten doorstaan, mochten ze niet ook nog het gevoel krijgen dat ze het niet hadden verdiend.
We moesten nog een handlanger vinden om de zak ongezien bij de deur te plaatsen. Die vonden we in een buurjongen. Hij zou op zijn ronde met de hond langs het café gaan en daar de zak afgeven die hij “toevallig” voor de deur zag staan.

Wat was het een feest om de glunderende snoetjes van onze nichtjes te zien toen ze vertelden van de pakjes die ze gekregen hadden. We zijn door onze zus ondervraagd, maar we hebben met het gezicht strak in de plooi in alle toonaarden ontkend dat wij er iets van wisten.
Ze heeft nooit kunnen achterhalen wie de “daders” waren.

Gi

8 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 november 2024 - 11:53

Wat een lieflijk verhaal, Fief, hoe schrijnend ook. De échte Sint zal fier geweest zijn op zijn anonieme helpers. 

5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 november 2024 - 13:37

Heel lief verhaal, dat bijna leest als een column. In de vierde alinea wat veel beschrijving, wat mij betreft, waarbij de eerstvolgende zinnen al wel duidelijk naar voren komen door wat je ervoor geschreven hebt:

>>De kinderen moesten veel uit te pakken hebben. Sinterklaas zou hen dat jaar niet vergeten zijn. Met alles wat ze al moesten doorstaan, mochten ze niet ook nog het gevoel krijgen dat ze het niet hadden verdiend.
We moesten nog een handlanger vinden om de zak ongezien bij de deur te plaatsen. Die vonden we in een buurjongen. Hij zou op zijn ronde met de hond langs het café gaan en daar de zak afgeven die hij “toevallig” voor de deur zag staan.<<

Ik zou het leuk hebben gevonden als hier iets meer mee te voelen was in de pret en spanning die jullie vast gevoeld hebben in de voorbereidingen en zo nog wat meer in het verhaal 'gezogen' zijn.

5 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 november 2024 - 20:47

Hoi Gi, Emmy en Noortje, bedankt voor jullie positieve en lieve reactie.

Hoi Anneke, Ik zie wat je bedoelt, maar voor ons was er weinig pret. Om je zus zo in de financiële shit te zien zitten, is alles behalve fijn. We hebben wel genoten van de blijdschap van de kinderen.

5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 november 2024 - 10:07

Hi Fief, snap ik, dat het allesbehalve fijn was. Dat was een beetje kort door de bocht van mij, waarvoor excuus, hoewel ik ook weet dat in donkere tijden mensen toch plezier blijven beleven aan allerlei grotere/ kleinere dingen. Blijft voor mij staan dat ik (dus) uitkeek naar iets meer de beleving in een stukje van het verhaal. 

5 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
29 november 2024 - 14:26

Fief, een mooi en aangrijpend verhaal.

Het verschil in het krijgen van grote of kleine cadeautjes is van alle tijden. In mijn loopbaan in het onderwijs werd ik daar elk jaar mee geconfronteerd. Net als met de manier waarop er werd omgegaan met lootjes trekken en het maken van een surprise met gedicht. 

1 maand 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
1 december 2024 - 9:55

Op een knappe manier een minder leuke kant van het Sinterklaasfeest beschreven, Fief!

Wat was het een feest om de glunderende snoetjes van onze nichtjes te zien toen ze vertelde van de pakjes die ze gekregen hadden.

'Vertelde' moet hier denk ik 'vertelden' zijn.

5 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 december 2024 - 10:01

Dag Fief

In tegenstelling tot je andere schrijfsels zet je hier een meer beschouwende tekst neer, die je op een erg goede manier verwoord en de lezer meetrekt in een rauwe realiteit.

Goed om een niet zo lief verhaal te vinden.

Graag gelezen, dank voor je bijdrage.

Johanna