#531 – Festina lente
Ik ben te laat.
Ben je verbaasd?
Er is altijd nog wel plek.
De klok heeft haast.
De tijd zijn wij.
Maak ik je kwaad?
Ben je zo stipt?
Ligt het aan jouw blinde vlek?
Ben ik verknipt?
De tijd zijn wij.
Zwemmen in zee,
Onder de zon,
Alles was water en later bestond niet totdat het begon.
Ik wil verder met jou, maar dan wel zonder stress,
ik hoef geen tien
voor levensles.
Is dat verraad?
Wat was de deal?
Dit is ook echt en voor eeuwig,
met sex-appeal.
Maar wat is dan tijd?
Een afspraak, een feit,
een achilleshiel?
Dat je me haat,
maar op me viel,
jij de neuroot uit het boekje, ik infantiel
en vogelvrij.
De tijd zijn wij,
je lichaam, je ziel.
Send In the Clowns
Stephen Sondheim – 1973
Uit: A Little Night Music
Ik zet hem weer even boven…
Ik zet hem weer boven 530.
Knap.
Knap.
Dank.
Dank je.
Kruidnagel, Je bent er snel…
Kruidnagel,
Je bent er snel bij.
In mijn ogen geen AABA-vorm, daarvoor wijkt het te veel af, maar laat ik met mijn hand over het hart strijken.
De tekst is uitstekend te zingen op de melodie.
Ik moest bij de titel/refreinregel denken aan minister Marjolein 'Ik bén beleid!' Faber.
De tekst is wat raadselachtig. Ik heb het idee dat het gaat om een relatie die in een dip zit. Misschien dat andere lezers er meer uit kunnen halen.
Volgens mij wordt in de brug een herinnering opgehaald. Dat is een goed gebruik van de brug.
Er zit wat bastaardrijm in, maar omdat dit een eigen rijmpaar is en los van de andere rijmen kan staan, is het niet erg storend.
Mooi gedaan.
De dichtcoach
Musonius, Ik ben nu al…
Musonius,
Ik ben nu al blij met mijn nieuwe rijmwoordenboek! En ook met de linkjes onder je opdracht: op een daarvan stond dit liedje genoemd als creatief voorbeeld van AABA(A). Zo ontdekte ik ook eindelijk het hoe en wat van dit mooie, cryptische, befaamde, poëtische musicalliedje.
Haha, ja, die Faber.
Bedankt voor je snelle complimenten en noten.
Hallo Kruidnagel, ik vind…
Hallo Kruidnagel, ik vind dit heel knap gedaan. Het is goed te zingen op het origineel. De tekst is inderdaad wat raadselachtig, maar ik vind dat zeker niet storend, eerder intrigerend. Ik heb als lezer zelf ruimte om het verhaal in te vullen.
Kruidnagel, ik vind dat je…
Kruidnagel, ik vind dat je een prachtige tekst geschreven hebt. Je hebt ook een mooie song gekozen.
Het laatste couplet laat veel ruimte voor een verdere invulling.
Ha Emily en Job, dank voor…
Ha Emily en Job, dank voor het lezen en reageren. Fijn dat jullie de 'onduidelijkheid' konden waarderen als vrijheid.
Hoi Kruidnagel, prachtig…
Hoi Kruidnagel, prachtig nummer waarop je een originele tekst hebt verzonnen. Graag geluisterd.
Bij het tweede couplet wordt in het lied de laatste zin nog een keer herhaald.
Heel mooi Kruidnagel, 'de…
Heel mooi Kruidnagel, 'de tijd zijn wij' kan ik erg waarderen. Het loopt lekker op de melodie, graag gelezen en geluisterd!
Ha Fief en Anneke, thanks!…
Ha Fief en Anneke, thanks! Ik vond het magisch om mee te lezen met de melodie toen hij net af was.
Dat magische kan ik me…
Dat magische kan ik me voorstellen. Mooi gedaan. Dat spel met de tijd vind ik knap uitgewerkt.
Dank je, Hadeke!
Dank je, Hadeke!
Haast u langzaam ... met de…
Haast u langzaam ... met de groete oet Venlo ... 👍😉 ... waaraan de titel mij deed denken ... achteraaf.
https://youtu.be/E04yTv9tkTc?si=xGnOW-QKHXXL0thh
Haha, Rob, mooi motto voor…
Haha, Rob, mooi motto voor de levensgenieters 😀
Ik heb met verbazing…
Ik heb met verbazing geluisterd met de muziek erbij. Ik kende het lied niet, vond het gedicht zelf al mooi, maar met tekst echt heerlijk. Of het aan de opdracht voldoet weet ik niet (had zelf ook moeite met dat stukje). Sommige stukjes opnieuw moeten doen omdat de tekst even niet helemaal gelijk liep, maar dat komt ook omdat het soms in je eigen hoofd wel loopt, maar niet weet of anderen hetzelfde tempo aanhouden.
Al met al knap gedaan, graag gelezen/gezongen
Dank je, steenhouwer Sonnema…
Dank je, steenhouwer Sonnema! Zoals steenhouwen veel tijd kost, heb ik ook lang zitten beitelen aan dit liedje totdat ik het af vond. Over de eisen van het brein en de tijd (en zo meer) aan de grenzen van het lijf en de ziel. Dit is een defensief liedje natuurlijk; er zijn ook trainers en therapeuten voor.
Op de valreep nog snel…
Op de valreep nog snel reageren. Dit was voor mij bij de top van de inzendingen van deze week. Destijds inspireerde de titel mij voor #499 waar ik het had over "Send OUT the clowns".
Als ik je goed begrijp: ik…
Als ik je goed begrijp: ik ben vereerd, Schmetterling en ga snel dat verhaal lezen!