5 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#529 Waterkracht

23 oktober 2024 - 4:57

Pasgevallen eikels bezwijken onder de zolen van mijn wandelschoenen, evenals de parasolzwam die ik vermorzel als ik opzij stap om een soortgenoot in de struiken beter te bekijken.
De najaarszon op mijn rug voelt aangenaam warm als ik mijn weg vervolg langs de rimpelloze rivier. Dat deze daadwerkelijk in beweging is, zie ik alleen aan de voorbijdrijvende blaadjes op het wateroppervlak. Verderop lonkt het geraas van de waterkrachtcentrale, een waterspektakel dat me steeds weer boeit.

Naast dit energieopwekkende gevaarte neem ik plaats op een bank, mijn ogen gefixeerd op de hypnotiserende wentelingen van de vijzel. Het geluid van de bladen die onverbiddelijk door het water snijden, klinkt als een mantra.
De beweging van het water inspireert. Het kan rimpelloos voorbij stromen, maar er is niet veel voor nodig om het in beweging te brengen.
Obstakels dwingen het in een andere richting of veroorzaken een stroomversnelling die je laat bruisen, bulderen en voortstuwt om verderop weer tot rust te komen. Het levert energie of vermoeit, maar het stroomt onverstoorbaar verder. Elke bocht die het maakt en elke hindernis die het neemt, geeft een andere kijk op het leven. Op mijn leven, of ik nu gestaag of energiek naar het einde meander.

4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2024 - 9:15

Het verhaal neemt me prettig mee, de eikels hoor ik knappen onder de wandelschoenen. Wat mij betreft jammer dat je 'aankondigt'  dat de rivier een metafoor voor het leven lijkt, ik had het mooier gevonden als je de rivier als metafoor voor het leven beschrijft zonder te noemen dat je dit gaat doen. 

3 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2024 - 15:45

Nooit gedacht dat een waterkrachtcentrale tot filosofische overpeinzingen kon leiden. Buiten de vermelding van eikels en zwammen, zie ik niet direct een herfstsfeer. Wel graag gelezen.

5 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 oktober 2024 - 15:58

Hoi Job, de witregel is er ingeslopen bij het plaatsen van de herschreven tekst. Is nu weer aangepast. Bedankt voor het lezen.

Emily, het is inderdaad niet een typisch herfstverhaal, maar het moest authentiek zijn en dat is naar mijn idee wel gelukt. Het speelt zich af in de herfst (najaarszon) en de overpeinzingen passen daar voor mijn gevoel ook prima in. 

4 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
24 oktober 2024 - 1:32

Als een rivier ...

Mooi vorm gegeven aan een polderfilosofie. De trope? (ik begrijp het begrip nog niet helemaal) van een rivier als symbool voor het leven is niet echt een herfstig thema, maar daar heb je zelf al wat over gezegd. Veel lange zinnen. Ik denk dat het prettiger leest als je sommige zinnen in tweeën knipt en lange zinnen met korte afwisselt.

3 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
24 oktober 2024 - 7:39

Ook hier is gewerkt met contrast, wat mij betreft werkt het goed; het grote machinale geronk na de herfstkleuren. 

5 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 oktober 2024 - 9:50

Hoi Musonius, bedankt voor de link. Mooi nummer van Joost Belinfante.
Wat je precies met polderfilosofie bedoelt, is me niet duidelijk. Het klinkt wat neerbuigend, maar zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn. Ik ga in ieder geval aan de slag met je feedback.

Hoi Sonnema, fijn dat het voor jou wel werkt. Grappig hoe meningen kunnen verschillen.

12 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
26 oktober 2024 - 11:55

Mooi filosofisch verhaal. De mijmeringen en het meanderende goed weergegeven. Het zit zo vol zintuiglijke waarnemingen, dat ik eigenlijk de geur van je setting nog mis. (De smaak mag je van mij achterwege laten. 😀) Ik zou dat wel toevoegen voor de 'totaalervaring'.

De lange zinnen vind ik in de geval wel passend als een soort stroom van woorden die op zichzelf al gedachtenriviertjes vormen.

Musonius: Dank voor de link.

Graag gelezen.

5 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
26 oktober 2024 - 11:58

Hoi Hadeke, dank voor je positieve reactie. De geur, tja, het ruikt er gewoon naar bos. Valt buiten de 200 woorden. Eigen invulling.

12 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
26 oktober 2024 - 12:16

Volgens mij ruikt ieder bos anders, zeker bossen met waterpartijen. Jammer van de woordenlimiet, ik had jouw omschrijving wel willen lezen. 😀

5 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
26 oktober 2024 - 15:41

Speciaal voor jou, Hadeke:

Ik zet mijn wandeling voort en schop sloffend de gekleurde bladeren en eikels voor me uit. De geur van natte bladeren bereikt mijn neus, evenals een minder prettige lucht. Thuis zie ik de oorzaak. Het kleurige bladerdek verborg een onaangename verrassing waar ik met een wandelschoen vol ben ingestapt. Ongetwijfeld is hierin ook een verwijzing naar het leven te vinden, maar ik ga eerst met een satéprikker aan de gang om de schoenzool te ontdoen van de samengeperste hondendrol.

3 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 oktober 2024 - 13:17

Lekker verhaaltje, Fief. Het gemijmer over de stroom van het leven en de eindigheid van het bestaan hoort naar mijn smaak bij een herfstige sfeer. Verander het eerste stukje maar eens door lente - zomer - winter: dan past deel twee ineens veel minder. Leuk!

Martin