Lid sinds

3 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

# 529 Herfstsoep

22 oktober 2024 - 17:21

 

Maureen, een oude wijze vrouw, heeft de ketel al op het vuur gezet. Ze kijkt uit het met spinnenwebben bedekte raampje van haar heksenhut. Een paar dagen geleden heeft het flink geregend. Gele, goudkleurige en bruine bladeren bedekken de grond. Overal komen paddenstoelen tevoorschijn. 

Ze pakt haar rieten mand om op zoek te gaan naar Fazanten Rug. Hiervan kan ze een heerlijke soep maken. Ze weet een plek in het beukenbos waar ze groeien op de een paar stervende bomen. In het voorjaar heeft ze hier al een aantal grote exemplaren geoogst. De zon, die door het nog aanwezige bladerdek schijnt, geeft het bos een mysterieuze uitstraling. Ze ademt diep de frisse herfstlucht in. 

Maureen kijkt verheugd naar de zeer grote paddenstoelen die aan de bomen gekluisterd lijken. Ze kijkt naar het licht- en donkerbruine vleugelpatroon op de hoeden. Voorzichtig breekt ze er een aantal van de halfvergane bomen en legt ze in haar mand.

Ze zet de mand op de tafel. De Fazanten Ruggen borstelt ze schoon en snijdt deze in stukjes. Ze doet ze samen met een ui, wortel en wat eigen gedroogde kruiden in de ketel.
Vanavond zal ze genieten van een heerlijk geurende paddenstoelen soep.

 

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2024 - 17:43

Ha Job, mooi begin met een lekker Halloweensfeertje. Laat niet onverlet dat ik op een spannender einde had gehoopt, met gif ofzo. De Fazanten Rug, daarmee doel je denk ik op de Zadelzwam – ook een best hekserige naam. 

Gi

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2024 - 18:00

Heerlijk Job, zo'n heksensoepje, al mogen er van mij wat meer groenten in verwerkt worden. Oh, sorry, nu doe ik net als Kruidnagel, jouw oud wijs vrouwtje een heks noemen. 

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2024 - 18:11

'Zet de mand op de tafel.' Hier hoort denk ik 'Ze' voor. Dan start er alleen wel drie keer een zin met Ze.

Ik heb nu wel trek in soep gekregen. 😁

 

Lid sinds

3 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
22 oktober 2024 - 21:20

Hallo Kruidnagel het gaat om een Dryad's Saddle, ook bekend als Fazanten Rug en Haviks Vleugel, een eetbare niet giftige paddenstoel. Voor een giftig einde had ik voor een Satansboleet kunnen kiezen.

Gi en Kruidnagel een wijze oude vrouw wordt in de middeleeuwen vaak een heks genoemd, haar huisje aan de rand van het bos een heksenhut. Tijdens de heksen vervolgingen werden vooral oudere vrouwen opgepakt en veroordeeld als heks, zeker als ze ook nog een een zwarte kat hadden en zich bezighielden met kruiden en paddenstoelen.

Kim bedankt voor de feedback. Ik heb nog even gestoeid met deze passage en hem aangepast.

Rob bedankt voor je reactie.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2024 - 22:21

 

Hallo, Job, leuk nog een heks die paddenstoelen verzamelt. Je verhaal leest vlot, ik heb wel enkele zeurtjes:
Samenstellingen worden in het Nederlands in één woord geschreven, dus: paddenstoelensoep, fazantenrug (ik weet niet waarom je dit met een hoofdletter schrijft)
Kijk nog eens naar de zin: “waar ze groeien op de een paar stervende bomen” en naar de derde alinea: “Maureen kijkt … Ze kijkt …” Misschien kun je één ‘kijk’ veranderen.