Gi

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#529 L'autunno

22 oktober 2024 - 15:13

 

Het is opvallend hoe weinig lieden, al is het maar een greintje, klassieke muziekopvoeding meekrijgen. Tijdens een televisiequiz gaf een cultuuridioot op de vraag wie De vier seizoenen componeerde, het antwoord: Beethoven!”

Als uit de boxen het Allegro, Adagio molto en La Caccia weerklinken weet ik dat de herfst begint, één van de vier vioolconcerti van Antonio Vivaldi.

Meer dan driehonderd jaar geleden  ziet de roodharige dichter hoe pluimstaartjes hun wintervoorraad aanleggen en net als zij verzamelt hij noten en vertaalt zijn sonnetten regel na regel in muziek.
Het vrolijke karakter van zijn muziekstukken maken hem erg populair en zijn vele liefdesaffaires inspireren hem mateloos,.

“Vind je hem niet te frivool? Hij is toch als priester opgeleid?” fluisteren jaloerse stemmen als hij de meisjes in vervoering brengt in het Venetiaanse weeshuis waar hij les geeft.
In 1723 legt hij de laatste hand aan zijn Le quattro stagioni. Pas tweehonderd jaar later vindt men in een bibliotheeklade deze uitzonderlijke
cyclus van vier vioolconcerten en begint het werk aan zijn triomftocht over de hele wereld.


De revival en het immense succes van zijn sublieme muziek heeft de man zelf  dus nooit meegemaakt. In 1741 overlijdt Antonio straatarm en vergeten in Wenen.

 

Lid sinds

6 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2024 - 16:53

Wat goed bedacht om dit muziekstuk als uitgangspunt te nemen (ik kan me zo voorstellen dat je snel wilde zijn om te voorkomen dat iemand je voor zou zijn)! En leerzaam want hoewel ik wist dat Vivaldi de componist is (dat snippertje muzikale opvoeding heeft mij nog bereikt), het verhaal achter de muziek en de componist zelf, kende ik niet. Dank voor deze aanvullende opvoeding 😉

Al met al heel graag gelezen.

Lid sinds

3 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
22 oktober 2024 - 17:10

Mooie invulling van de opdracht. De herfst heeft meerdere musici geïnspireerd tot het schrijven van een lied of muziek.

Gi

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2024 - 17:17

Grazie, Laura, ik hoop dat ik het gras niet voor jouw voeten heb weggemaaid met zo snel te zijn. 😉 Er valt nog veel meer te vertellen over deze 'rode priester', maar door de titel voor deze opdracht kon ik hier niet aan weerstaan. 

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2024 - 18:47

En ik maar denken dat Quattro stagioni een pizza is. Geef mij maar een lekkere Perosi. Die andere is zo doodgespeeld. En kom nu niet af met erbarme dich. Doe ik niet.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2024 - 21:59

 

Vlot geschreven, Gi, in jouw typische stijl, waarbij je ons steeds weer weetjes bijbrengt. Je heb me wel zin bezorgd om mijn oude cd’s met de vier seizoenen nog eens van onder het stof te halen.  Waarvoor dank.