- Gewone gebruiker
- Pluslid
- Administratie
- Stagiair
- Redacteur
- Uitgever
Wekelijkse schrijfopdracht #529 - Herfst
Iedere week kun je aan de slag met een nieuwe inspirerende schrijfopdracht. De opdrachten worden om en om uitgeschreven door schrijfcoaches Frank Noë, Lizette van Geene, Johanna Müller, Nadine van de Sande, Odile Schmidt, Marc Kerkhofs en Mili van Veegh, Anna Strijbos en Martijn Breeman. Iedereen kan meedoen!
Lees hieronder de 529e opdracht, ga naar het forum van Schrijven Online en plaats je verhaal om gratis feedback te ontvangen.
Schrijfopdracht #529 - Herfst
Door Anna Strijbos
Schrijf een stuk met het thema herfst. De rest van het thema is vrij. Het mag een landschapsbeschrijving zijn, een dialoog, een scène met de sfeer van de herfst, maar: probeer authentiek te zijn in wat je schrijft. Dorre boombladeren is een van de eerste dingen die we zien bij de herfst, zijn er nog andere details die herfstachtig zijn waar je op kunt focussen?
Het maximum aantal woorden is 200.
Publiceren en feedback
Je kunt jouw verhaal publiceren op een speciaal onderdeel van het forum. Daar kunnen de schrijfcoaches en andere deelnemers feedback geven op het verhaal. Dat gaat zo:
- Klik op deze link en voer jouw verhaal in (vergeet niet het nummer van de opdracht te vermelden in de onderwerpregel + de titel van jouw verhaal). Klik vervolgens op 'Bewaren'. Jouw verhaal is nu hier te vinden.
- Wacht op feedback of geef alvast feedback op andere verhalen.
- Feedback geven op verhalen van voorgaande opdrachten mag natuurlijk ook! Andere verhalen zijn hier te vinden.
Let op: je moet een profiel op Schrijven Online hebben om verhalen op het forum te kunnen plaatsen. Klik hier om een nieuw profiel aan te maken.
Over de schrijfcoach
Anna Strijbos heeft een filosofie-achtergrond aan de UvA. Ze heeft de uitgeverswereld tijdens een stage bij uitgeverij Atlas Contact op de redactie non-fictie en business contact leren kennen. Ook geeft zij de online schrijfcursus Ontdek je schrijftalent en schrijft artikelen voor diverse bladen.
Daarnaast houdt zij zich bezig met het schrijven van proza en poëzie. Haar gedicht Rouwend werd eerder gepubliceerd in de literaire bijdrage van Schrijven Magazine: Alice. Haar korte verhaal Blind zal worden gepubliceerd in het tijdschrift voor Neerlandistiek van de UvA: Absint. Naast de kortere schrijfprojecten is zij vijf jaar bezig met haar roman De Fantoomvrouw: een psychologische roman over de ontvankelijkheid die men kan hebben om in toxische groepsdynamiek verzeild te raken.
Lees meer over Anna op haar LinkedIn pagina.
Anna Safier/Strijbos geeft…
Anna Safier/Strijbos geeft wel opdrachten, maar bij #525 bleven wij op onze honger om feedback te krijgen. Als ik al met deze opdracht zal meedoen is het mij dus eerder om de reacties van de forumleden te doen.
Persoonlijk vind ik het…
Persoonlijk vind ik het vooral irritant dat over het uitblijven van feedback bij #525 geen uitleg is gegeven. Er kan altijd wat zijn waardoor iets misloopt, maar communiceer dat dan.
Eens met Martin. Zeer…
Eens met Martin. Zeer ergerniswekkend.
Wellicht kwam er iets…
Wellicht kwam er iets ernstigs tussen, of heeft ze de opdracht lang van te voren ingeleverd en is ze het vergeten.
Mooi die solidariteit onder…
Mooi die solidariteit onder coaches. Les excuses sont faites pour s'en servir zeggen onze Zuiderburen.
Waar geen geld, men niet…
Waar geen geld, men niet telt.
Zonder tiet, is het cancellen een schoon gekwiet.
Tja, het is gratis, zeggen…
Tja, het is gratis, zeggen wij noorderburen. Liefdewerk oud papier, en een beetje oude jongens krentenbrood. Maar juridisch is het gewoonterecht, of de charme van kwispelende hondjes bij de voordeur. En een snufje belofte maakt schuld, hogere bomen meer wind en community roles and rules.
Gewoonterecht. :-D
Gewoonterecht. :-D
Goed, heel eventjes semi off…
Goed, heel eventjes semi off-topic. Maar ik ben dan ook een oktoberkind.
Schuin boven mijn bureau hangt het hele jaar al dit gedicht, met als achtergrondplaatje dit schilderij:
To Autumn
John Keats
1795 – 1821
Season of mists and mellow fruitfulness,
Close bosom-friend of the maturing sun;
Conspiring with him how to load and bless
With fruit the vines that round the thatch-eves run;
To bend with apples the moss’d cottage-trees,
And fill all fruit with ripeness to the core;
To swell the gourd, and plump the hazel shells
With a sweet kernel; to set budding more,
And still more, later flowers for the bees,
Until they think warm days will never cease,
For summer has o’er-brimm’d their clammy cells.
Who hath not seen thee oft amid thy store?
Sometimes whoever seeks abroad may find
Thee sitting careless on a granary floor,
Thy hair soft-lifted by the winnowing wind;
Or on a half-reap’d furrow sound asleep,
Drowsed with the fume of poppies, while thy hook
Spares the next swath and all its twined flowers:
And sometimes like a gleaner thou dost keep
Steady thy laden head across a brook;
Or by a cider-press, with patient look,
Thou watchest the last oozings, hours by hours.
Where are the songs of Spring? Ay, where are they?
Think not of them, thou hast thy music too,—
While barred clouds bloom the soft-dying day,
And touch the stubble-plains with rosy hue;
Then in a wailful choir the small gnats mourn
Among the river sallows, borne aloft
Or sinking as the light wind lives or dies;
And full-grown lambs loud bleat from hilly bourn;
Hedge-crickets sing; and now with treble soft
The redbreast whistles from a garden-croft,
And gathering swallows twitter in the skies.
Written September 19, 1819; first published in 1820. This poem is in the public domain.
Kruidnagel bedankt voor het…
Kruidnagel bedankt voor het plaatsen van dit gedicht.
Het moet niet gekker worden:…
Het moet niet gekker worden: komt nu ook echt deze film in de bios. Quand vient l'automne.
Van Ozon. Daar maken ze al…
Van Ozon. Daar maken ze al twee weken reclame voor op de televisie. Prachtige film denk ik.
Goed, heel eventjes semi off…
Gefeliciteerd!
Ik ben zelf geen oktoberkind, maar dit is wel een van mijn favoriete liedjes. Jammer van het storende rijkrijm in het begin, maar het zit prachtig in elkaar, mooi thema en prachtig gearrangeerd .
Helaas is Liselore al overleden. Op latere leeftijd maakte ze nog even een comeback en heb ik haar in het theater kunnen zien en mogen ontmoeten. Prachtige zangeres en liedjesschrijver.
Dank je! Liselore kende ik…
Dank je! Liselore kende ik niet. Paul van Vliet natuurlijk wel. Dit liedje viel me op, want ja. Nu zit ik even wat rond te lezen en ben steeds meer onder de indruk.
Een ultrakort verhaal als…
Een ultrakort verhaal als herinnering aan hoe onze peuter 'kleindochter' een paddenstoelen wandeling beleefde. 1 km werd voor haar al snel het dubbele.
https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-…
Open de link.
Maar liefst 25 verhalen!…
Maar liefst 25 verhalen! Deze opdracht heeft blijkbaar een lage drempel. Ik ben benieuwd hoe dat komt: het thema (herfst)? Het beperkte aantal woorden (200)? Of...?
@ manmetpen, misschien dat…
@ manmetpen, misschien dat de herfstvakantie voor een enkeling nog een rol heeft gespeeld. Ik heb wel alles gelezen, maar helaas geen mogelijkheid gezien om overal commentaar bij te zetten. Bij dezen wel iedereen complimenten want ik vond bijna alle verhalen echt goed en heb ze graag gelezen!
Tig keer 200 blaadjes om te…
Tig keer 200 blaadjes om te lezen. Niks mis mee.
Een nieuwe opdracht naakt en…
Een nieuwe opdracht naakt en noch geen spoor van de coach. Nu begin ik mij ook zorgen te maken.
Prachtige gedicht hierboven,…
Prachtige gedicht hierboven, maar het lijkt erop dat de schrijfcoach er nog niet als de rat op de rattenvanger in hamelen op af is gekomen. Snap dat ook coaches het druk kunnen hebben en er dingen tussen komen. Maar nadat je er al een keer op aangesproken bent en zoveel enthousiaste verhalen krijgt op je (toch ook niet heel originele) opdracht? Lijkt me toch niet zo netjes...
Ik heb Maaike al gevraagd of…
Ik heb Maaike al gevraagd of er iets aan de hand is, maar niet meteen gaan steigeren: het is inderdaad liefdewerk oud papier en het kost Maaike al veel moeite coaches te vinden, Ik vind dan Anna waardevolle feedback geeft en ik zou het jammer vinden als ze door gemopper zo gedemotiveerd raakt, dat ze er de brui aan geeft.
Wellicht horen we morgen meer.
Hoewel ik het jammer vind…
Hoewel ik het jammer vind dat de schrijfcoach geen feedback heeft gegeven, wil ik degenen die op mijn herfst verhaal hebben gereageerd bedanken. Hier zat voor mij waardevolle feedback tussen.
Graag gedaan. Aan…
Graag gedaan. Aan inzendingen en commentaren heeft het dit keer in ieder geval niet ontbroken. Met dank aan de opdracht van de onzichtbare en in beslag genomen juf.
Ja, mooi respons van…
Ja, mooi respons van medeschrijvers. Jammer dat commentaar van de opdrachtbedenker uitblijft. Maaike zou haar een mailtje schrijven, maar ik heb helaas verder niets meer gehoord.
Ze heeft het te druk. Is al…
Ze heeft het te druk. Is al eerder gecommuniceerd. ;)