Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#523 Zij hebben baarden

11 September 2024 - 19:14

 

We varen naar Engeland. De boot schommelt. Dat komt door de wind die de golven veroorzaakt. Een liedje uit mijn jeugd spookt door mijn hoofd. Het gaat over mannen met baarden. Jan, Pier, Tjoris en Corneel. Die varen mee, die varen mee. Jan, Pier, Tjoris en Corneel. Alleen die namen al. Hoe komen ze aan die namen? Wie waren eigenlijk die mannen? Waarom varen ze mee? Ze hebben in ieder geval baarden en ze varen mee. Waarom moeten het mannen met baarden zijn die de zeeën trotseren? Zijn ze voor de duivel niet bang omdat ze baarden hebben? Het is toch gewoon gezichtsbeharing? Nou ja, hoe dan ook. Het spookt door mijn hoofd. Ik kan het niet afzetten. Hoe noemen ze dat ook alweer? Een oorluis? Oorsmeer? Oh, nee, een oorwurm. Nou ja, hoe dan ook, die wurm zit in mijn oor. De boot schommelt steeds harder. Ik zing het liedje nu hardop. Misschien vergeet ik het gevoel in mijn buik terwijl die boot schommelt. De mensen kijken me vreemd aan. Zij vragen zich nu natuurlijk ook af wie Jan, Pier, Tjoris en Corneel zijn. Misschien weten zij waarom ze baarden hebben. Misschien kunnen zij verklaren waarom die baarden zo belangrijk zijn. Ze hebben baarden en varen mee. Het lied begint me steeds meer te irriteren dan het schommelen van de boot. Kun je ook misselijk worden van een lied? Mijn maag begint te draaien. Waar is het toilet? Ah, daar zie ik een bordje waarop ik het woord toilet lees. Daar zal het toilet dan wel zijn. Ik sprint slingerend door de gang naar het toilet. Ik hang net op tijd boven het toilet. Ik loos met veel bombarie de inhoud van mijn maag in de toiletpot. Jan, Pier, Tjoris en Corneel volgen. Zij hebben baarden, zij hebben baarden.

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2024 - 10:39

Met kromme tenen geschreven. Fijn dat jullie toch de moeite namen te reageren. Bedankt, Rob en Kruidnagel.

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2024 - 10:58

Welcome back, Fief, je was dus in Engeland op vakantie, zo te lezen? Dat liedje kennen wij in Vlaanderen ook, alleen heten de mannen hier Jan, Piet, Joris en Corneel. Of is het door de overmaat aan gerstenat dat de namen fout gespeld werden? 

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2024 - 11:04

Oh, sorry Fief, ik heb het opgezocht en blijkbaar heb jij het bij het rechte eind wat die namen betreft. De namen die ik in mijn jonge jaren aanleerde zijn de verbasterde versie. 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2024 - 12:09

Gi, ik had het in eerste instantie ook fout. Ik zong ook altijd Jan, Piet, Joris en Corneel. Zo klinkt het namelijk ook. Tot ik de songtekst zag. 
Ja, wij hebben een rondreis gemaakt door Groot-Brittannië. Ik had graag met de vorige opdrachten meegedaan, maar veel activiteiten en slechte wifi maakten het niet mogelijk. Ik heb wel alle verhalen en reacties gelezen.

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
13 September 2024 - 14:38

Hoi Fief, 

beetje in dezelfde stijl als Raymond, bijzonder associëren. Goede invulling wat mij betreft, ik snap dat het met kromme tenen geschreven is, maar goed gedaan

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 September 2024 - 14:42

Hoi Sonnema, mijn allereerste verhaal hier op SOL schreef ik op deze manier: alles achter elkaar. Veel geleerd sindsdien. 

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
13 September 2024 - 22:14

Whaha, het is ook wel zo'n nummer dat in je kopt blijft hangen als het er eenmaal inkomt, samen met "wat zullen we drinken, zeven dagen lang".

Even serieus; door je stuk vroeg ik me af waarom die baarden zo belangrijk waren. Het zit hem volgens wiki in de leeftijd. Mannen met baarden, in tegenstelling tot zeejongens die hier en daar een miezerig sprietje op hun kin hebben. Lollig, weer wat geleerd. :)

Goed om af en toe terug te kijken. Tof dat je hier zoveel hebt geleerd; ik ben zelf vrij nieuw hier maar hoop hetzelfde te kunnen zeggen over vijf jaar. :D  

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 September 2024 - 0:50

Bedankt voor je reactie, Robin. Mijn remedie tegen een oorwurm: het nummer Op een kangoeroe-eiland van het Cocktail Trio 😊 Niet dat je dan van het probleem af bent, maar die ene oorwurm is dan weg.

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
14 September 2024 - 13:10

Fief, leuk gevonden en met plezier gelezen. Ook ik heb nog even gesnuffeld op Internet.

Dit is al een oud zeemanslied. Het staat reeds vermeld in de Chants populaires des Flamands de Frnce uit1856. Hier bestaat het lied slechts uit 1 couplet.

Al die willen te kapren varen, Moeten mannen met baerden zyn. Jan, Pier, Tjores en Corneel, Die hebben baerden (bis), Jan, Pier, Tjores en Corneel Die hebben baerden, zy varen meê.

 

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 September 2024 - 23:09

 

Deze korte tekst biedt een speelse en introspectieve verkenning van hoe triviale gedachten kunnen escaleren in momenten van ongemak, versterkt door de fysieke ervaring van zeeziekte. De verteller begint met een beschrijving van een boottocht naar Engeland, maar wordt al snel opgeslokt door een eenvoudig kinderliedje over vier mannen met baarden. Dit alledaagse gegeven — een lied dat niet uit het hoofd wil verdwijnen — wordt de kapstok voor een reeks absurde, maar vermakelijke gedachten over de identiteit van deze mannen en het belang van hun baarden.

Wat deze tekst interessant maakt, is de manier waarop de schrijver de sluimerende angst en het fysieke ongemak van de hoofdpersoon gebruikt om een humoristisch contrast te creëren. De gedachtegang is schijnbaar willekeurig, vol vragen die nergens heen lijken te gaan, zoals waarom het nu juist mannen met baarden zijn die de zeeën trotseren, en of gezichtsbeharing enige beschermende waarde heeft tegen de duivel. Deze absurde overpeinzingen worden steeds belangrijker in het hoofd van de verteller, zelfs belangrijker dan de schommelende boot en de opkomende misselijkheid.

De tekst speelt in op de spanning tussen het mentale en fysieke. Terwijl het lied steeds meer een mentale kwelling wordt, bereikt de fysieke ervaring van zeeziekte zijn hoogtepunt, culminerend in een chaotische sprint naar het toilet. Op humoristische wijze volgt de lezer de gedachten van de verteller, die uiteindelijk net zozeer misselijk wordt van het lied als van het schommelen van de boot. De afsluitende zin, waarin Jan, Pier, Tjoris en Corneel letterlijk en figuurlijk 'meegaan' tijdens het overgeven, geeft de tekst een bevredigend en komisch slot.

Al met al is dit verhaal een geestige, licht surrealistische reflectie op hoe ons brein soms vast kan zitten in een loop van onbenullige gedachten, vooral in ongemakkelijke situaties. Het laat zien hoe mentale en fysieke ervaringen op onverwachte manieren met elkaar verweven kunnen raken, en doet dat op een luchtige, herkenbare manier.

 

GG

 

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 September 2024 - 23:58

Jeetje, Tony, heb jij ChatGPT losgelaten op mijn verhaal? De uitleg alleen al is diepzinniger dan ik het verhaal bedoeld had. Desalniettemin voel ik me vereerd en geroerd door deze zeer uitgebreide reactie. Ik lees het nogmaals met een brede grijns op mijn gezicht. Beste Tony, ik was met alleen de GG ook al zeer content geweest (niet ondankbaar bedoeld).

Lid sinds

6 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
15 September 2024 - 10:11

Wat een goed begin: De boot schommelt. Dat komt door de wind die de golven veroorzaakt. In eerste instantie dacht ik: wat suf, maar het is natuurlijk precies volgens de opdracht.  De vreemde gedachten die door je hoofd kunnen spoken als je misselijk bent, herken ik wel, zeker ook zo'n lied in je hoofd. 

(Lied van vroeger voor mij, mijn vader zong het vaak. Het waren zeerovers, dus de baarden hadden een functie: om niet makkelijk herkend te worden. )

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
16 September 2024 - 21:03

Je kunt het dan met gekromde tenen geschreven hebben, maar het resultaat is boeiend. De herhaling doet denken aan golven die telkens komen, aan herhaling. Di Coppo heeft een betere analyse dan ik, moet ik toegeven. Ik vind dit afwijken van jouw normale schrijven omdat je vaak in verhalen herhaling mijdt maar ook stilstaan in één ogenblik. En dat stilstaan is juist wat dit boeiend maakt. Een boeiende monoloog en wel degelijk een typering van een personage met een eigen stem en persoonlijkheid. Ik vind dat juist waarin we 'falen' of 'afwijken' de smaak is aan een verhaal. Je kunt dit inzetten wanneer je wilt.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 September 2024 - 3:58

Hoi Odile, bedankt voor jouw reactie en analyse. Blij dat je het boeiend vond. Ik zal je opmerkingen in mijn achterhoofd houden voor een volgende opdracht.