Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#523 Smokkelen

11 September 2024 - 10:01

Orla staat in de Mermayde achter de bar, waarover een vuil crèmekleurig kleed ligt. Met in beide handen een volle pul, loopt ze wat mank met haar houten poot naar de tafel achterin in de gelagkamer. Langs de groezelige muur zitten Agnus en Patsy. Orla zet de drankjes op de oude houten tafel. 
Agnus zegt: ‘Nog zin in een gezellige avond Orla.’
‘Niet met jou.’
‘Dat is nou jammer, ik heb nog een fles goede rum staan.’
De barmeid draait zich verbolgen om en loopt terug in de richting van de bar. De toegangsdeur gaat open en een zelfverzekerd grietje komt binnen. 
‘Hallo’, zegt Orla
Caitlin kijkt de serveerster aan en vraagt: ’Is mijn vader er nog niet?’

Een frisse zeewind trekt door de gelagkamer. Connor Murrell, gekleed in zijn oude leren jack, stapt naar binnen en kijkt de ruimte rond. 
Hij ziet Agnus en Patsy zitten en stapt kordaat naar hen toe.
‘Vannacht kan ik jullie hulp gebruiken. Jullie worden daar rijkelijk voor beloond.’ 
Caitlin vraagt:’ Papa, kan ik ook helpen.’
‘Jij kunt op de uitkijk gaan staan. Kijk maar of je de Mary Floure voor anker ziet gaan.’ 
De beide mannen zijn bereid hun diensten aan te bieden.

Een poos later komt een opgewonden Caitlin de herberg binnen stormen. 
‘Er ligt een schip voor de haven met gestreken zeilen.’
Buiten de herberg kijken de mannen over de kalme maanverlichte zee naar de Mary Floure. Ze gaan naar de steiger, stappen in de gereedliggende roeiboot en zetten koers naar het schip. 
Terug bij de steiger worden de eerste vaten brandy uitgeladen en op de kade gelegd. 
Patsy rolt ze naar de opslagloods. De beide anderen mannen zetten weer koers naar zee om de volgende lading te halen.
Aan het eind van de nacht hebben ze hun smokkelwaar binnen. 

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2024 - 10:31

Hoi Job, weinig mis mee, behalve een missende punt en komma, en een spatie te veel en te weinig. O ja, je wisselt tussen enkele en dubbele aanhalingstekens. Maar behalve dat is het een goedlopend verhaal.

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
12 September 2024 - 15:54

Rob bedankt voor je reactie. Hoewel vermoeiend zorgde het destijds in Cornwall voor een welkome aanvulling op het inkomen. Het verhaal speelt zich af in mijn Fantasy setting Lower Wessex in het vissersdorpje Lighthaven. 

Fief, bedankt voor je positief kritische feedback. De dubbele aanhalingstekens zijn nog een oude gewoonte die ik probeer af te leren. 

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
13 September 2024 - 14:37

Inderdaad een goed verhaal om te lezen, maar ik zie weinig gebroken regels, behalve dan het smokkelen. Leest dus eigenlijk net iets te fijn voor deze opdracht ;-)

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
14 September 2024 - 13:28

Sonnema, bedankt voor de feedback. Ik heb geprobeerd om vooral tell te gebruiken en er meer dan 3 personages in te stoppen. Toen ik het iemand liet lezen vond deze het niet echt lekker lopen. Ze werd niet meegenomen in het verhaal.

 

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
16 September 2024 - 22:21

Je hebt ook goede tell en ik ben niet de enige die dat zegt. Bovendien krijg ik wel veel beeld bij dit verhaal dus zo tellerig vind ik het niet. Het aantal personages is meer dan drie toch heb je het zo geschreven dat dat niet stoort en ik als lezer overzicht houd. Wat ik mis is conflict na het begin, het verkrijgen van de smokkelwaar verloopt routinematig en er is niets dat misgaat of dreigt mis te gaan. Al met al een sfeervol verhaal met kop en staart en interessante personages.