# 522 – Rond personage
Toen bleek dat niet de dodensprong
je pijlsnel meevoert naar de top
ontleedde ze zijn nieuwe stunt –
haar kennis stapelde zich op.
Toen bleek dat niet de dodensprong
je pijlsnel meevoert naar de top
ontleedde ze zijn nieuwe stunt –
haar kennis stapelde zich op.
Kruidnagel, Metrisch…
Kruidnagel,
Metrisch helemaal kloppend.
Bij mij valt het kwartje niet (om maar even Tony aan te halen) of ik ontbeer essentiële (achtergrond)informatie om de clou naar waarde te schatten. Ik wacht dus met spanning af of andere lezers hier wel in slagen.
De dichtcoach
Haha, dank je, Musonius. Het…
Haha, dank je, Musonius. Het is absurdisme.
---
Eigenlijk zoek ik nog een titel die de lading beter dekt: én dat de acrobaat een vage kennis is, én dat 'ze' onderzoek naar hem doet (en waarom), én waarom hij zo'n waaghals is.
---
Volgens mij zoiets.
• De “dodensprong” kan…
• De “dodensprong” kan symbool staan voor een dramatische, risicovolle actie of een poging om snel succes te behalen. In veel gevallen verwachten mensen dat zo’n grote, gedurfde stap hen snel naar de top zal brengen, zowel letterlijk als figuurlijk.
• “Ze” (het subject), mogelijk een observator of deelnemer, ontdekt echter dat deze snelle actie niet automatisch leidt tot succes of verlichting. De sprong zelf is niet wat hen naar de “top” brengt.
• Door de situatie te ontleden, wordt duidelijk dat diepere kennis en begrip niet komen van grote, opvallende daden, maar door analyse en leren.
• “Haar kennis stapelde zich op” suggereert dat echte vooruitgang langzaam en cumulatief is. In plaats van door één enkele actie of gebeurtenis te worden getransformeerd, bouwt kennis zich gestaag op.
De kernboodschap lijkt te zijn dat inzicht en succes niet onmiddellijk komen door dramatische daden, maar door geduldig observeren, analyseren en leren.
ZGG!
Suggestie voor Titel: "Wanneer Kennis Vleugels Krijgt"
Ha Tony, onverwacht serieuze…
Ha Tony, onverwacht serieuze analyse, mooi! Dit is de loodzware duiding, passend bij de huidige titel. Die absurdistische, het letterlijke en fysiek onmogelijke, 'zich opstapelen' om hogerop te komen de gevraagde vederlichte duiding.