Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

520 - mijn schrijfhuisje

25 augustus 2024 - 16:35

 

Genietend neem ik een slok wijn uit het iets te volle glas. Het schuldgevoel dat ik thuis nog had, was tot bijna nul afgenomen. Robert zorgt voor de tweeling en ik kan hier schrijfmeters maken. Afgelopen maandag had ik me, met genoeg eten en drinken voor een week, opgesloten in een particuliere bungalow, verscholen tussen de duinen, op loopafstand van het strand.
De afgelegen plek van mijn schrijfhuisje, zoals ik het liefdevol was gaan noemen, zorgt ervoor dat mijn roman langzaam in een thriller verandert. Er komen personages om de hoek kijken die ik niet had kunnen voorzien en mijn hoofdpersonage is ineens verwikkeld in een moordzaak. Er zitten nog wat gaten tussen sommige scenes en het einde is ook nog niet duidelijk, maar het verhaal heeft body en ik voel aan alles dat ik op de goede weg ben. Tevreden drink ik mijn glas leeg en loop naar het keukentje om het direct af te wassen. Plotseling wordt er met de klink gerammeld. Verschrikt kijk ik naar de deur en daarna op mijn horloge. Half twaalf ’s nachts. De verhuurder heeft me verzekerd dat hij er zelf niet zou zijn. Daarbij, waarom zou hij dan niet aanbellen? Voor ik verder kan denken, hoor ik een luide bons. De klink rammelt nog steeds en het lijkt alsof iemand zijn hele gewicht tegen het hout aan gooit. Van schrik laat ik hat glas vallen. Het spat uit elkaar op de plavuizen vloer. Ik grijp me vast aan het aanrechtblad. Mijn zweterige handen krijgen nauwelijks grip en voorzichtig schuifel ik op mijn teenslippers richting de deur. Met trillende vingers controleer ik of deze afgesloten is.
Na nog een harde klap, alsof er iets zwaars omvalt, is het weer stil. Zo stil dat ik mijn eigen hartslag in mijn oren hoor ruisen. Wat wás dat? Een paar seconden, of zijn het minuten, staar ik besluiteloos naar de deur. Ik durf niet te gaan kijken en besluit in plaats daarvan in bed te gaan liggen. Net als vroeger biedt een deken nog altijd de beste bescherming bij nachtmerries of dingen die daarop lijken. Die scherven komen morgen wel.

Na een doorwaakte nacht gaat de volgende ochtend de bel. Ik open de deur op een kier. Twee agenten kijken me argwanend aan.
‘Mevrouw, mogen wij even binnenkomen?’
Ik haal de ketting uit het schuifje en open de deur nu helemaal. Als mijn blik over de twee vrouwen heen dwaalt, zie ik een donkere vlek op het stoepje voor het huis.
‘Wat is er aan de hand?’
‘Er is vannacht een persoon overleden. We hebben redenen om aan te nemen dat hij hier is geweest.’

 

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
25 augustus 2024 - 17:15

Leuk verhaal. Ik vond de tweede helft eerlijk gezegd sterker dan de eerste. Dit kwam voornamelijk omdat ik wat moeite had met lezen.

"Afgelopen maandag had ik me, met genoeg eten en drinken voor een week, opgesloten in een particuliere bungalow, verscholen tussen de duinen, op loopafstand van het strand."

Dit is een voorbeeld waar ik over viel. Persoonlijk lees ik m'n verhalen altijd hardop voor. Elke zin waarover ik haper moet aangepast. Maar ik heb ook dyslexie dus het kan ook aan mij liggen hoor. ;) 

Het thema in het begin deed me een beetje denken aan Woolf: "A woman must have money and a room of her own if she is to write fiction". 

Er was ook een muggenzift dingetje wat mij opviel; maar ik verwacht eerlijk gezegd dat dit misschien een kwestie van smaak is.

"Van schrik laat ik hat glas vallen. Het spat uit elkaar op de plavuizen vloer. Ik grijp me vast aan het aanrechtblad."

Hier gebeurd de echte actie. Het verhaal is in de ik-vorm. Ik zelf zou nooit denken om de vloer te beschrijven, niet op dat moment. "Het spat uit elkaar" is voldoende en zorgt voor extra tempo. Maar nogmaals; dit is echt muggenziften en ik weet niet zeker of ook iemand anders hier zich aan stoorde. Waarschijnlijk niet.

Alles bij elkaar een leuk verhaal dat goed in elkaar zit. Je zit lekker in je schrijfhuisje en opeens wordt er een moord gepleegd en staat de politie volgende dag op stoep. Spannend, geeft zeker wel inspiratie voor de thriller die het HP aan het schrijven is. 

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 augustus 2024 - 17:31

Welkom terug, Debbie, dat is weer een zestal maanden geleden dat we hier nog iets van je mochten lezen. Goede invulling van de opdracht, maar ik vermoed dat je de tekst intikte op een telefoon want er ontbreekt wat lucht tussen de regels. GG. 

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 augustus 2024 - 22:28

Leuk verhaal, wel een beetje voorspelbaar. Klein zeurtje.  "Als mijn blik over de twee vrouwen heen dwaalt, zie ik een donkere vlek op het stoepje voor het huis."

Beter is. Ik open de deur en zie een donkere vlek op het stoepje. Als je blik eroverheen dwaalt is de kans dat je iets op het stoepje ziet nihil want daarvoor moet je naar beneden kijken