Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 519 – Haast betrapt (onaangepast)

15 augustus 2024 - 16:56

Mijn matig uitgewerkte onderwerp Ben, afgestudeerd forens, wil echt zijn leven beteren. Zijn verplichte koers kruist vier drukke straten; maar losgeslagen verkeer dwarsboomt zijn uit nood geboren voornemen week in, week uit. Heel geconcentreerd blijven ademhalen, beseft Ben louter uit zijn opgedane ervaring in lessen yoga. Witte knop indrukken. Groen licht afwachten. Doorrijdende mensen stil verwensen. Chauffeur eenentwintig remt pas echt. Oversteken! Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, 'Groeien betekent afzien, jongen!' Weer opstaan. Spoor acht zoeken. Zweet gutst in zijn ogen. Maar hijgend mist Ben weer zijn trein. 

Blijft geld mij wel motiveren? peinst Ben wachtend. Zijn geweten brandt wel snel. Harde tonen klinken, Ben kijkt. Dikgedrukte koppen joelen: 'Leek heeft weer werk Kluun vervalst!' Kluun? Verdraaid. Knap werk! 'Schrijvers zijn goden,' citeerde men ongestraft zijn als heilig beschouwde, stuitende taal. Pennen werkten zijn geslepen verhalen uit, toetsen ratelden zijn prietpraat – fikse bedragen lonkten, monden moesten worden gevoed, persen moesten draaien, citaten overdrijven mocht, maar roeptoeteren moest, lucht verkopen moest. Moet, verbetert Ben. Munt slaan uit roem moet. Ben zucht vermoeid. 'Vervalst. Zijn verdiende loon. Omhooggevallen etter.'

Werken maar weer. Ben slaat zijn map open en pakt zijn witte jas. Lift zeven staat klaar. Raden hoeft Ben niet: verlate typen werken in kaal hok nummer kelder. Zijn vaste tafel wacht trouw. Zijn stoel draait. Zijn koffie dampt. Zijn scherm toont zijn minne klus, maar beschermt zijn tere aard niet. Is kopiëren stelen? vraagt zijn scherm. Ben klikt ontkennend. Geslaagd: zijn geweten staat uit. Sluipend begon zijn verval, weken geleden. Geld stinkt niet. Niet rondkomen stinkt wel. Huizen zijn duur, peper is duur, leven is duur. 'Schrijf boek in stijl...' Ben aarzelt tergend kort uit geveinsd medeleven met mevrouw Slee. Gepromoveerd in vier levende talen, maar klinkende munt? ChatGPT stal zijn werk; Ben cannot beat computer, Ben can wel join IT, tandenknarsend, leeg. Niets bereikt, niet vervuld. Wetten worden snel aangescherpt, zei zender vier. Vroeg komen opdraven, zou dat zijn wangedrag helpen veranderen?

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2024 - 17:13

Hoi Kruidnagel, leuk dat je er weer bent. 
Ik heb je tekst nu een paar keer gelezen. Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik heb geen idee wat je precies wil vertellen.

Heb je met een reden een link geplaatst bij het woord "enkelen"? 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2024 - 17:54

Je zinnen bestaan inderdaad uit woorden die met de dubbele betekenis ook werkwoorden zijn. In die zin aan de opdracht voldaan. Het leest echter voor geen meter. 

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 augustus 2024 - 17:58

Haha, ja, er zijn wel een paar verbanden min of meer impliciet. Het verhaaltje is ook meer bedoeld om eens lekker te puzzelen dan eens lekker achterover geleund te lezen, en heeft natuurlijk veel beperkingen die de betekenis verhullen.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2024 - 8:49

Kruidnagel, het is nu meer een samenhangend verhaal. Het leest nog wel moeizaam (zeker als je de woorden als werkwoorden ziet), maar het is ontzettend knap hoe je met alleen werkwoorden complete zinnen kunt maken. Hoe vaker je het leest, hoe meer je er ziet. Met bewondering herlezen.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2024 - 10:50

Wauw. Fief heeft gelijk dat het leest als de Strooptest, maar toch, wauw. Soms heb je genoeg aan een goed idee, dan vloeit het verhaal als vanzelf uit de pen, soms herken je iets als een goed idee en ben je er daarmee nog lang niet. Dit is er volgens mij zo eentje uit de laatste categorie.

Tergen, toetsen, talen, lonken, luchten en louteren, zelfs de peper is duur. Je hebt er een kunstwerkje van gemaakt. Als ik één puntje van kritiek moet noemen dan is het dat ik mijn lievelingszin uit de eerste versie, die ik helaas niet kan reproduceren, in de aangepaste versie niet meer aantref. Het overduidelijke plezier verklaart je volharding, die ik evengoed bewonder. Leuk om je weer te lezen!

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2024 - 16:23

Voor mij eenzelfde fijn weerzien bij het lezen van je bizarre tekst, Kruidnagel. Ik lees 'm ook geen tweede keer voor het slapen gaan, dan pak ik andere literatuur, maar je rijkheid aan woorden en bizarre zinswendingen zijn heerlijk.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2024 - 18:11

Ik zie nergens de in de reacties vermelde link. Soit. Dan maar zonder de link mij door deze linke tekst geworsteld. Ben can wel join IT - is de laatste zin die ik las (nadien werd de woordenlimiet sowieso overschreden), maar moet de 'wel' niet met dubbele 'l' (ook al heeft dat geen zin)?

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 augustus 2024 - 20:12

Hee, wat een leuke reacties vandaag, en wat een fijne weerziens met allen! Goed goed, ik zal de versies 1 weer netjes bewaren. En ik sta nu pannenkoeken te bakken, dus reageer later meer.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 augustus 2024 - 16:42

Ha Mespunt, mijn autisme inside won het hier een aantal uren van mijn adhd inside, dus zon ik uren op woorden en sukkelde het verhaal erachteraan. Dat vonden Fief en Gi lezen voor geen meter, maar was alvast wel iets met betekenis. Toen de crea inside eenmaal flowde, kreeg ik ideeën die meer waardering oogstten. Had ik meer tijd en motivatie, dan leek het me leuk - en er zullen zeker schrijvers zijn, beroeps, die dat al deden - om het op verhaalniveau eens echt te verfijnen. Nu is het een beetje Inside Out 2: vooral aandacht voor de emoties en nauwelijks voor schildersdoek Riley met haar ijshockeymatch.

Lid sinds

8 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
17 augustus 2024 - 16:48

Hoi Kruidnagel, de naam Ben vond ik goed gevonden bij een opdracht over werkwoorden, maar de rest had ik pas door toen ik de reacties las omdat ik het verhaal een beetje lastig vond lezen. Heel knap en origineel!

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 augustus 2024 - 17:17

Haha KN, autisme rules. Doet me denken aan die keer in coronatijd dat ik via de appgroep van de familie een doorstuurberichtje ontving, dat ging ongeveer zo:

Iedereen heeft het moeilijk in coronatijd:
- De tandarts trekt het niet meer;
- De kapper zit met zijn handen in het haar;
- De postbode is bezorgd;
enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Dat was natuurlijk koren op mijn molen. In het begin vond ik nog wat medespelers, maar ik denk dat ik nog minstens drie dagen plezier heb gehad nadat de laatste van de groep het gesprek gedempt had.

Die film zag ik ook, waarschijnlijk zijn onze kinderen ongeveer even oud?

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 augustus 2024 - 20:58

Haha, Mespunt, ja, lekker alles letterlijk nemen en onstopbaar doorgaan :-).

La onze oudste der drie is elf en gaat over een week naar de middelbare, dus de timing kon haast niet beter!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2024 - 8:06

Hoi Kruidnagel,

Je hebt er behoorlijk wat werk van gemaakt. Het is bijna een puzzel geworden. Niet ideaal voor de leesbaarheid, maar wel knap gedaan.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2024 - 12:37

Ha Jurrit, bij Binnenstebuiten 2 waren de geluidseffecten ook al zo hard dat er minstens een tweede keer kijken nodig gaat zijn ;-).

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2024 - 12:44

Die film, je bent er echt ondersteboven van hè? De middelbare school al, spannend. Onze kinderen zijn pas 6 en 8, dus dat, en de aanvullende-emotie-plug-in, laat gelukkig nog even op zich wachten.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 augustus 2024 - 17:32

Ja Mespunt, ik werd echt emotioneel van die film af en toe: ook het idee dat mensen op het spectrum dat boompje, die "sense of self", niet zouden hebben.

O, en onze andere twee zijn 4 en 7.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2024 - 10:12

Zo heb ik deze oefening bedoeld, inderdaad meer als een puzzel die bewust maakt van werkwoorden. Het is ook een stijloefening. Ik merk dat ik als lezer geen rust vind bij het lezen met zoveel werkwoorden. De actie gaat maar door. Opeens viel het kwartje dat Ben ook een werkwoord is en kreeg ik nog meer plezier bij het lezen.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 augustus 2024 - 11:42
  1. Ha Odile, dank je, het was lekker puzzelen.
  2. Een I(C)T'er I(C)T't, elke scholier heeft weleens geChatGPT't, een vertaler Googlet... Lelijk, maar je moet wat.
  3. Ben: to be or not to be.
  4. Wat heb ik lang zitten zoeken naar een schrijver/acteur/... met een werkwoord als achternaam, een speld in een hooiberg. Toen smokkelde ik er maar een vakantiewerkwoord in.

Lid sinds

4 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2024 - 8:44

Hoi Kruidnagel, na alle reacties te hebben gelezen, heb ik jouw verhaal in alle rust nogmaals herlezen. Heel knap in elkaar gezet en leuk om jouw puzzel met werkwoorden te lezen.

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 augustus 2024 - 9:13

Werk en vloer goedgekeurd. Genoten van traagheid in mijn lezen. Zonder snelheid van een puzzelstucadoor. Kortom toppertje. Je hebt de opdracht kruidig genageld! Mooie titel ook. Onaangepast.