Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#517 De ruïne (met herschrijf)

31 juli 2024 - 12:46

 

Herschrijf

In het studentenhuis raken Rob, Ton en Helmut bevriend.  Ze doen haast alles samen: uitstapjes, sporten, uitgaan, ja zelfs studeren gebeurt met elkaar. Helmuts oom is jager. In zijn blokhut op een afgelegen plek zonderen ze zich af ter voorbereiding van de nakende examenperiode.

De hut telt twee stapelbedden, een houtkachel, een tafel met vier stoelen en een kast. In een zinken bak in de vloer bergen de jagers het geschoten wild. Elektriciteit is er niet, noch stromend water, enkel een grote regenwaterton. Op een twintigtal meter van de hut staat een  toilethok met zowaar een hartje in de deur.

“Oh, wat lief”, zegt Ton die een foto van hun ‘vakantieverblijf ‘ wil maken. “Getver, Helmut er is hier zelfs geen GSM signaal! Isolater kan je het niet bedenken.”

Tijdens een verkenningstocht in het nabijgelegen woud ontdekt het drietal een ruïne. Rob, die bouwkunde studeert en altijd oog heeft voor detail vindt het raar dat een groot gedeelte totaal vrij is van puin. Het grondvlak bestaat uit betonnen platen en nog vreemder is dat in de voegen geen sprietje onkruid te bekennen is.

Een click en zoemend geluid op een van de muren doet hen opkijken. Er hangt een camera. Snel lopen ze naar de bosrand. Net op tijd, zo blijkt.  Met een dreunend geluid schuiven de betonnen platen open. Uit de gapende opening stijgen vier drones op die snel boven de boomtoppen verdwijnen.

De vrienden gapen elkaar aan. Wat is er op deze verlaten plek gaande en heeft die camera hen opgemerkt?

Op een hydraulisch plateau komt nu een geblindeerde hummer tevoorschijn, die wegstuift zodra hij gelijk komt met de begane grond. Terwijl ze verbijsterd toekijken, merkt het drietal niet dat uit de struiken achter hen een groep gemaskerde mannen opduikt, gekleed in zwarte kikvorspakken.

Eerste versie

In een studentenhuis raken Rob, Ton en Helmut bevriend.  Ze doen haast alles samen: uitstapjes, sporten, uitgaan, ja zelfs studeren gebeurt met elkaar. Helmuts oom gaat met vrienden regelmatig op jacht in een afgelegen gebied in het groothertogdom Luxemburg. Daar overnachten ze in een soort blokhut, die niet in het bos ligt, maar op een vlakte boven op een heuvel.  Helmut heeft de sleutel gekregen en de drie vrienden gaan er zich afzonderen ter voorbereiding van de nakende examenperiode.

Buiten vier stevige houten muren staan er in de hut enkel twee stapelbedden, een houtkachel, een tafel met vier stoelen, een kast en een zinken bak in de vloer waar de jagers het geschoten wild in opbergen. Er is geen elektriciteit noch stromend water, enkel een grote regenwaterton. Op een twintigtal meter van de hut staat een  toilethok met zowaar een hartje in de deur.

“Oh, wat lief”, zegt Ton die een foto van hun vakantieverblijf wil maken. “Getver, Helmut er is hier zelfs geen GSM signaal! Isolater kan je het niet bedenken.”

Tijdens een verkenningstocht in het nabijgelegen woud ontdekt het drietal een ruïne. Rob, die bouwkunde studeert en altijd oog heeft voor detail vindt het raar dat een groot gedeelte totaal vrij is van puin. Het grondvlak bestaat uit betonnen platen en nog vreemder is dat in de voegen geen sprietje onkruid te bekennen is.

Een click en zoemend geluid op een van de muren doet hen opkijken. Er hangt een camera. Snel lopen ze naar de bosrand. Net op tijd, zo blijkt.  Met een dreunend geluid schuiven de betonnen platen open.  Uit de gapende opening stijgen vier drones op die snel boven de boomtoppen verdwijnen.

De vrienden gapen elkaar aan. Wat is er op deze verlaten plek gaande en heeft die camera hen opgemerkt?

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
31 juli 2024 - 16:17

Een bijzondere bijdrage, Gi. Het begin voelt aan als de samenvatting van een langer verhaal, een beetje staccato. Dat gevoel wil niet verdwijnen naar het einde, het is allemaal wat te beschouwelijk beschreven voor mij. De spanning die je probeert te creëren met de drones enz. voelt daarmee ook wat koel, helaas... 

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 augustus 2024 - 9:31

Het verhaal pakt mij op het moment dat ze bij de ruine zijn. Daar komen de vragen en de spanning.
Zou het eerste stuk wat korter kunnen en wellicht het stuk bij de ruine wat langer? Dat lijkt mij interessanter. 

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 augustus 2024 - 20:18

Hoi Gi,

Je hebt een goede insteek bedacht voor je verhaal, maar ik ben het met de andere commentaren eens dat het eerste deel niet lekker uit de verf komt. Bij het stuk dat ze arriveren bij de ruïne wordt het spannend. Daar had ik graag meer over willen lezen.

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker
1 augustus 2024 - 22:22

Hi, inderdaad wat staccato aan het begin misschien, maar ik kreeg wel al een fijn beeld en een idee bij deze vrienden en hun omgeving. De camera en de drones pasten totaal niet in dat beeld, daardoor was ik even 'van slag', maar ja, dat mag :)

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
2 augustus 2024 - 15:17

Ik vind de tweede versie beter. Aan het eind zitten een paar kleine vergissingen die je makkelijk kunt verbeteren.

die wegstuift van zodra hij gelijk : van moet hier volgens mij weg  

merkt het drietal niet dat uit te struiken : te moet volgens mij de zijn

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 augustus 2024 - 0:42

Dank je Job voor de feedback. Van zodra is inderdaad een belgicisme en er bestaat twijfel over of het tot de standaardtaal mag gerekend worden. Uiteraard moest de te een de zijn. 

Lid sinds

1 maand 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
4 augustus 2024 - 21:40

Hoi Gi, een leuk gekozen onderwerp. Ook ik merk bij mezelf dat het wat verder van me af blijft staan. Het is vrij verhalend, er is vrijwel geen interactie tussen de personen behalve over het hartje in de toiletdeur. Misschien dat het daarom wat spanning mist en ik me wat minder meegenomen voel. Maar ik heb ook niet zo'n affiniteit met drones, dus dat speelt wellicht ook mee.

Groet, RifkaB 

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2024 - 15:20

Ik ben bang dat dit verhaal meer woorden nodig heeft dan 300 en dat dat het euvel is. Om het passend te maken ga je hier en daar samenvatten en doet dat goed maar ik merk dat ik graag een scène zou willen. Het einde is dan wel een scène. Maar in deze stijl is het wel goed geschreven.