Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

516 - Nog even blijven plakken: Een dagje naar het strand

23 juli 2024 - 16:16

 

Als we zijn uitgegeten, schuift Joep zijn stoel naar achteren en zegt: ‘Dan ga ik even kijken of Maria er is.’

‘Is het wel verstandig om je ermee te bemoeien?’ vraag ik.

‘Ze heeft toch zelf om advies gevraagd?’

Zigzaggend doorkruist Joep het terras en even later verdwijnt hij in het restaurant. Genoeglijk strek ik mijn benen uit, schenk mijn glas nog een keer vol, kauw een paar overgebleven olijven weg en graai dan tussen de spullen in de strandtas op zoek naar mijn e-reader. Het verhaal over Dina en haar vriendinnen in het verscheurde Georgië houdt me al de hele vakantie bezig. Na twee hoofdstukken en een lege karaf wijn kijk ik op mijn mobiel en zie tot mijn schrik dat het allang tijd is om naar het strand te gaan, waar we hebben afgesproken met Nina en Paul. Joep zal toch niet al die tijd Maria van haar werk hebben afgehouden? Ik spring in de benen en precies op dat moment komen Joep en Maria naar buiten.

‘Ik ben echt blij met je tips,’ zegt Maria, ‘maar ik weet nog niet of ik Georgos zo ver krijg.’

‘Maar hij heeft er toch ook baat bij dat jullie klandizie toeneemt?’ zegt Joep.

‘Ja natuurlijk. Maar je kent hem. Hij heeft zo zijn eigen ideeën.’

Daarom moeten wij ons er helemaal niet mee bemoeien, zo gaat het door me heen en zeg: ‘Joep, we moeten gaan.’

Joep doet net alsof hij me niet hoort en blijft eindeloos herhalen hoe ze volgens hem het restaurant beter op de kaart kunnen zetten. Maria wendt haar blik af en vraagt aan mij of we naar het strand gaan.

‘Ja, we hebben afgesproken met vrienden. Ze wachten op ons,’ zeg ik.

‘Leuk,’ zegt Maria. ‘Ga dan maar gauw!’

Ik overhandig de zware strandtas aan Joep en maak aanstalten om te gaan.

‘Weet je wat zo leuk is, Maria?’ zegt Joop.

Maria glimlacht. Haar ogen dwalen over de mensen die langslopen.

‘We hebben dat stel waarmee we hebben afgesproken hier bij jullie leren kennen. In de zomer van 2018. Ik weet het nog precies. Die avond hadden jullie live muziek, wat echt een gouden greep was en …’

‘Joep. We gaan!’ zeg ik en ik trek hem aan zijn arm.

‘Nou, Maria. Je hoort het. Liselot wil dat we gaan.’

 

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2024 - 14:30

Hoi gele lentevlinder, 

Je verhaal heeft een fijne balans: het gaat over een gevraagd advies, maar zonder dat de raadgever weet waar dat advies moet stoppen. Ook lijkt die niet door te hebben dat advies over het ene willen aanvaarden, niet automatisch betekent dat een advies over iets heel anders ook meteen gevraagd advies is. 

In je verwijzingen met namen kwam ik nog wel een hikje tegen: voordat Maria ten tonele verschijnt, schrijf je over Nina en Paul. Zij komen verder niet meer in het verhaal voor. Als het dan gaan om kennismaking met verschillende namen en personages overzichtelijk houden, zou ik die namen vervangen door  het meer algemene 'vrienden'. Anders lijkt het verhaal over andere mensen te gaan, voordat de Maria die je al geïntroduceerd hebt en wél terugkomt haar rol in het verhaal kan nemen. 

"Liselot wil dat we gaan." Zeker weten, Joep?

Dat liet me wel echt lachen, leuk gedaan. Ook als slot werkt dat goed. 

 Goed gedaan. 

Groet, 

Nadine

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2024 - 17:02

Hoi Gele Lentevlinder, welkom op het forum. Je bent al lang lid zie ik.
Je hebt een fijne schrijfstijl. Het noemen van de namen Nina en Paul viel me ook op. Ik twijfel of je de naam Liselot aan het begin zou moeten introduceren zodat op het eind duidelijk is dat dit de ik-persoon is.
De witregels in het verhaal trekken voor mij het verhaal uit elkaar. Waar ze niet nodig zijn, zou ik ze weghalen.
Verder met plezier gelezen en kijk uit naar volgende bijdragen van jouw hand.

Labels als "zegt Joop" kun je in veel gevallen weglaten. Bijvoorbeeld in de zin:
‘Joep. We gaan!’ zeg ik en ik trek hem aan zijn arm. ---> mooier vind ik dan:  ‘Joep, we gaan!’ Ik trek hem aan zijn arm.

In de titel noem je ook de titel van de opdracht. Alleen het nummer van de opdracht en je eigen titel volstaat.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2024 - 19:50

He Nadine en Fief, wat een fijne opbouwende feedback. Helemaal eens met jullie opmerkingen t.a.v. de namen en over het 'zeggen'. W.b. de witregels: dat was niet bedoeling, is gevolg van tekstopmaak word. Zal er een volgende keer opletten. 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 juli 2024 - 19:53

Je kunt de tekst bewerken met de knop "Bewerken" bovenaan je verhaal. Met shift+enter kom je op een nieuwe regel. 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juli 2024 - 13:19

Dank voor je verhaal, Gele lentevlinder. Ik vind de opbouw en het gedrag van de HP goed neergezet. Ik merk wel dat de vele namen me afleiden en zorgen dat ik nu en dan moet teruglezen om te zien of ik het nog allemaal op een rijtje heb en snap wie wie is. De inhoud van het verhaal op de e-reader bijv. krijgt met die Dina veel aandacht en is voor je verhaal niet van belang, in mijn geval zelfs storend. Geldt in zekere zin ook voor Georgos, hoewel ik ook snap dat je die als uitvlucht van Maria opvoert. Overall: graag gelezen.