Lid sinds

4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#514 Kantoor perikelen

14 juli 2024 - 21:13

 

Met een klap gooit Max, mijn manager, nieuwe dossiers op mijn bureau. ‘Vandaag moeten ze af', met een frons staart hij naar de stapel van gisteren. 
‘Geen probleem Max’, wanneer de dag twee keer zolang zou duren. Ik weet dat ik niet de snelste ben. 
'Weet ik toch', zijn handen steunen op mijn bureau en hij probeert mijn blik te vangen. Zijn zure adem maakt mij misselijk. 

Rillend trek ik het sjaaltje strakker om mijn hals, iemand heeft de airco weer aangezet. 'Hop, hop, aan de slag', spreek ik mijzelf vermanend toe en vermoeid pak ik de bovenste map. Waarom hebben we die scanner nog niet aangeschaft? Te duur, zeggen ze, alsof ik niets kost. Het voelt zo zinloos. Het werk moet af om geen achterstand op te lopen, maar niemand kijkt die dingen ooit nog in. Archiveren, ammehoela! Kan het niet gewoon in een ouderwetse klapper? Maar wie luistert nou naar mij? 
Mijn hoofd klopt als een bezetene, met mijn handen masseer ik mijn slapen. Eerst een dubbele paracetamol. 

Half één, Frank steekt zijn hoofd om de deur. 'Ga je mee wandelen?' 
Verontschuldigend gebaar ik naar de torens papier. 
'Zo makkelijk kom je er niet vanaf', Jacqueline pakt me bij de arm. 'Zonder frisse lucht en beweging lukt het vanmiddag toch niet.' 
Ze heeft gelijk en ik laat mij gewillig meetronen. 
Jacqueline babbelt honderduit. Haar woorden vormen zich tot een brij. Ik volg het niet, maar ze praat zo vriendelijk dat het voelt alsof ik mij even nergens druk om hoef te maken. 

Na een half uurtje installeer ik mij weer achter mijn bureau. De stapel dossiers lijkt gegroeid. 
Waarom zit Robert altijd zo irritant met zijn balpen te klikken. Ik kan de dossiers ook niet meer invoeren, zou iemand dat merken? Zelf zou ik daar wakker van liggen, maar slapeloze nachten heb ik toch al. Welke idioot heeft die fucking radio harder gezet!? 
Ik probeer de allesomvattende vermoeidheid te negeren. 
Nee, geen bladblazers, wie heeft die kut dingen ooit uitgevonden!? Met een ruk sta ik op, smijt het raam en de deur dicht. Alles klinkt nu gedempt. Maar mijn hart, dat als een razende tekeer gaat, bonst allesoverheersend. 
Hoe heerlijk zou het zijn als ik mijn hoofd los kon schroeven. Even gedachteloos zijn, geen geluiden, gewoon rust. Ik laat mij door mijn benen zakken, sluit mijn ogen en ga languit op de grond liggen.

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juli 2024 - 23:24

Hoi Suuz, een mooi verhaal. De vermoeidheid door rare dingen in het hoofd van je personage. Graag gelezen.

Kantoor perikelen ---> Kantoorperikelen
kut dingen  ---> kutdingen

‘Vandaag moeten ze af', met een frons staart hij naar de stapel van gisteren. --> Dit zijn twee zinnen. Een gesproken zin wordt alleen met een komma afgesloten als het gevolgd wordt door er een label achter te plaatsen ( zegt hij, antwoordt hij, enz.) of door achter de onderbreking de zin door te laten lopen. 
‘Vandaag moeten ze af.' Met een frons staart ...
Kijk eens op de site van Onze Taal.  https://onzetaal.nl/taalloket/aanhalingstekens-en-leestekens

‘Geen probleem Max’, wanneer de dag twee keer zolang zou duren. --> naar mijn idee loopt de gesproken zin na Max door. Het afsluitende aanhalingsteken hoort dan aan het einde van de zin te staan.

'Weet ik toch', zijn handen steunen op mijn bureau en hij probeert mijn blik te vangen.  ---> Hier hoort de komma een punt te zijn. 'Weet ik toch.' Zijn handen steunen op mijn bureau en hij probeert mijn blik te vangen.

'Zo makkelijk kom je er niet vanaf', Jacqueline pakt me bij de arm. ---> hier ook.

'Hop, hop, aan de slag', spreek ik mijzelf vermanend toe  ---> als je het inderdaad hardop zegt, hoort het tussen aanhalingstekens. Als het slechts in gedachten is, mogen ze weg.

Alles klinkt nu gedempt. Maar mijn hart, dat als een razende tekeer gaat, bonst allesoverheersend.  ---> Maar is een voegwoord en zou achter een komma moeten staan. Het is echter ook een woord wat je vaak weg kunt laten.
Alles klinkt nu gedempt. Mijn hart, dat als een razende tekeer gaat, bonst allesoverheersend. 

 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juli 2024 - 23:51

Hoi Suuz, Het is een geslaagd verhaal, alleen ergens veranderd Frank in Jacqueline. Ik vind het meer een verhaal over kantoorfrustraties dan over verwardheid.

Grtz,
Taco

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 juli 2024 - 10:23

 

Dag Suuz,

Bedankt voor je authentieke, originele verhaal. Ik heb er eigenlijk maar één ding op aan te merken, namelijk de laatste paar zinnen. We hebben als lezer al door dat de graag even ‘haar hoofd los wil schroeven’. Het is een heel gesloten einde, het mag best een beetje tot de verbeelding spreken. Ik zou daarom kiezen voor een open einde.