Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#513 Gevonden

3 juli 2024 - 23:44

Gevonden 

Vandaag zocht ik mezelf opnieuw
en mocht ik mezelf dan vinden,
zou ik laag voor laag behoedzaam
aan 't pellen slaan, geen pijnpunt
meer vermijden geen herinnering 
vergeten en weten dat ik eindelijk
weer echt rechtop zou staan.

Maar de spiegel waar ik stond,
vond mij niet en ook de echo
leek mij niet te horen. De streling
van de wind gleed mijn huid
voorbij, de geur van bloesem drong
mijn neus niet binnen en mijn tong
bleef hunkeren naar nieuwe smaken.

Liefde, dacht ik, niet aan mij besteed,
de macht van Cupido verschoten.
Tot jij voor mij verscheen en ik
meteen verdween in wie jij was.
Wij samen tweeën één en ik
in jou gevonden. Zo stopte ik mijn
tocht, zodat we ook weer verder konden.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juli 2024 - 13:44

Hoi Hadeke, ik vind het mooi gedaan. Of het klopt volgens de regels is aan Musonius. Ik heb het graag gelezen.

Maar de spiegel waar ik stond, ---> moet het niet zijn: De spiegel waarvoor ik stond ?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
5 juli 2024 - 23:20

Dank voor jullie reacties!

@fief ik vrees dat je gelijk hebt. De opdracht wat snel gelezen en dan begint mij  dichthart op hol te slaan. Ik heb vooral gekozen voor veel rijm in zo min mogelijk eindrijm posities en met een verhaal. Meer op effect dus, dan op de opdracht. Hoe dan ook, ik vond het leuk om ermee aan de slag te gaan.

Wat betreft de spiegel: Ik vond het een mooi idee dat de spiegel zelf op zoek gaat naar zijn beeld en vond deze zinsconstructie dat het beste uitdrukken. Daarnaast heeft het iets archaïsch wat ik in de romantische setting wel passend vond.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 juli 2024 - 0:49

Hadeke,

Dat heb je mooi gedaan, ernstige poëzie in heldere taal en vorm. Metrisch redelijk in orde, maar de afwisseling van jambische en trocheïsche verzen stoort mij. Ik struikel hierbij vaak bij het inzetten van volgende verzen.
Het ernstige karakter van het gedicht wordt mede versterkt door de enjambementen en de schaarse en sterk verdoezelde rijmen; het gedicht doet haast rijmloos aan.
Voor de invulling van de opdracht vind ik het wat schamel, ik had graag wat meer rijm gezien, minstens één rijmwoord per vers. Verder is het beter de rijmen op de heffingen te plaatsen; in de eerste twee verzen is het rijmkoppen zocht/mocht nauwelijks op te merken, omdat ze in dalingen geplaatst zijn.
Maar goed, het levert toch een mooi gedicht op.

De dichtcoach

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 juli 2024 - 9:20

Ik word altijd weer blij van je kritische feedback. (Of jij zelf blij wordt van wat wij jou voorschotelen, weet ik dan weer niet.) Je feedback ontsluit weer nieuwe werelden, waar ik me eerst niet bewust van was, zoals rijm op de heffingen. Voor mij echt een 'je ziet het pas als je het doorhebt ' moment. Daarnaast toon je de ambachtelijke kant van het dichten aan en wijs je ons op de juiste gereedschappen.

Dank dus en de volgende keer zal ik de opdracht beter lezen.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juli 2024 - 1:08

Inhoudelijk heel fraai en vervolgens, zo leest het, met vrij 'vlugge streken' aan het papier toevertrouwd. Ik denk dat je dichter bij de opdracht in de buurt had kunnen komen, maar het is de vraag of dat ook een beter gedicht had opgeleverd. Wat mij betreft is dit zeker een geslaagde inzending. Het zou leuk zijn om het op muziek te horen, daar leent het zich volgens mij wel voor.