Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#512 Het bizarre verhaal van Joke Jugendstiller

26 juni 2024 - 17:25

 

Joke had niets op met haar jeugd. Smoorverliefd was ze op Hubert, haar alles. Hubert zou haar door die vreselijke vleselijke jeugd heen helpen. Kortom Hubert was haar grote licht. Joachim, haar erg luidruchtig en aanwezig broertje vond de liefde die aanstonds was helemaal niets. Bovendien was hij dol op zijn grote voorbeeld Hubert die hem altijd wist te temperen, zowel realistisch als magisch. Een gouden combinatie was het. Alleen de driehoek paste Joachim niet zo goed. Vierkant tegen was hij zelfs. Een hartig woordje zouden broer en zus met elkaar spreken. Ware het niet dat Hubert zorgde voor een tussenkomst, nog voordat Joachim kwam. Gelukkig maar. Zoveel geiligheid verdraagt een boek zelfs niet.

"Boek, boek? Wie heeft het hier nu over een boek? Domme doos!" De toon was gezet. Joachim was bij Joke in haar hoofd gekropen en had onmiddellijk haar gedachten geraden.

"Verdomme Joachim, je speelt vals, wacht maar tot Hubert komt, jij minkukel!"

Daar popte Hubert al op. Hij nam meteen het woord en verdween snel achter de struiken. Gekend met het reactief gedrag van de familie Jugendstiller, deed hij er beter aan om even te schuilen. Hij was ook niet voornemens het woord snel terug te geven en wachtte de reacties van Joke en Joachim geduldig af. Die hadden intussen behoorlijk mot en sloegen elkaar de hersenpan in. De hersencellen dropen langs hun wangen naar beneden, smolten samen en hergroepeerden zich tot een nieuw brein. Een superbrein dat Hubert nogal verbaasde. Het was zo groot als een schoenendoos. En die schoenendoos nam vervolgens hem de maat. Of hij nog iets bij te dragen had tot deze discussie? ‘Welke discussie?’ vroeg Hubert zich af. Een discussie tussen maatje 37 en 43. En Hubert ... tja ... die fungeerde als lepel. De schoenen moesten immers passen.

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 juni 2024 - 1:28

Hoi Rob, ik vrees dat ik je verhaal niet helemaal kan volgen. Je begint vanuit Joke, maar daarna vertel je vanuit Hubert, maar wat je nu precies wil vertellen, ontgaat mij. Je hebt een bijzondere manier van schrijven en het is met recht een bizar verhaal geworden. 

Joachim, haar erg luidruchtig en aanwezig broertje vond de liefde die aanstonds was, maar helemaal niets.  ---> deze zin loopt niet lekker.  "maar" kun je hier weglaten evenals de komma ervoor. Dan loopt het beter.
Joachim, haar erg luidruchtig en aanwezig broertje vond de liefde die aanstonds was helemaal niets. 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 juni 2024 - 9:42

Hoi Rob, bizar is het zeker en fascinerend. Dat is gelukt. Verder ben ik het met Fief eens dat het verhaal verwarrend leest.

Grtz,
Taco

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
27 juni 2024 - 12:50

@Fief: Dankjewel voor jouw reactie. Je verwarring kan ik niet wegnemen. Je leesverbetering neem ik ter harte en over. Magisch realisme kan verwarrend zijn. 

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2024 - 22:52

Heerlijk geschreven, het boeit van begin tot einde. De hersencellen die van wangen glijden en worden tot een brein, wat een vondst. Tegelijkertijd typeer je de personages in meerdere lagen tegelijk.