Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#508 Bucket? Nee, Beckett.

30 mei 2024 - 12:07

Onder een armtierig boompje zit Dragon. Hij heeft zijn schoenen uitgetrokken.
“Ha, die Dragon, even de blote voetjes in het gras zetten. Dat is goed tegen stress en bevorderlijk voor de bloedcirculatie.”
“Ken ik je ergens van? Bemoei je toch met je eigen zaken, man.”
“Vlad is de naam, wij zagen elkaar hier pas gisteren. Jij wachtte op iemand.”
“Bedenk jij dat nu ter plekke? Waar haal je het in je hoofd dat ik op iemand wacht?”
Vlad fronst zijn wenkbrauwen: “Dat zei je me gisteren. Ik wacht trouwens ook op iemand.”
“Luister, gekkebekkentrekker, ik wil met rust gelaten worden. Als ik mij zo dadelijk ophang aan de hoogste tak van deze boom, ga jij dat dan ook doen?”
“Dat zou best kunnen, maar die tak kan ons gewicht niet dragen.”
“Kijk, daar komt iemand. Godalmachtig, die heeft een makkak aan de leiband.”
“Hoezo, dat is toch geen aap, dat is een bruine buitenlander.”

“Heren, ik ben Pizzi, maar vermoed dat jullie niet op mij zitten te wachten? Stoort het  dat ik hier onder deze boom mijn picknick verorber?”
“Op jou zitten te wachten? Jullie zijn toch met zijn tweeën, dan had je ook ons kunnen zeggen.”
“Ons? Nee maar. Ik ben op weg naar de markt om dit scharminkel te verkopen.”
“Toe maar. Wat kan dat scharminkel van jou zoal?”
“Hij heet Loeki. Ik kan hem doen dansen en als ik hem die hoed opzet kan hij zelfs denken en praten.”

Pizzi zet Loeki een bolhoed op.

“Ik heet Loeki en ben een buitenechtelijk kind van een grote filosoof. Ooit zag ik een kanarievogel die een bijzondere eigenschap had. Zijn beide pootjes waren met name even lang, vooral het linkse. Mozes trok met de Joden door de woestijn, omdat hij niet met hen op straat wilde gezien worden. Einstein was ook geen …”
Pizzi rukt de hoed van Loekis hoofd. Loeki zwijgt. De hoed gooit hij in de struiken.

Wanneer Pizzi en Loeki verder trekken, zegt Dragon opgelucht: “Dat hebben wij weer gehad. Gelukkig heeft de tijd niet stil gestaan en hoeven we wat minder lang te wachten.”

Vlad zoekt de hoed en zet hem op. Hij slaagt er echter niet in na te denken.
“Kijk”, zegt Dragon, “daar komt weer een gozerd aangelopen.”

Een jongeman stapt naar beide heren en zegt dat hij een boodschapper is.
“Meneer Godot kan vandaag niet komen, maar morgen zeker wel.”

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2024 - 14:39

Hoi Schmetterling,

Misschien ben ik wat achter met namen van personages uit bekende films, verhalen of strips, maar de namen van je personages zeggen me weinig tot niets. 

Daardoor heb ik erg veel moeite om het verhaal in te komen, omdat er namen in het verhaal voorkomen, er even verhit wordt gesproken tussen de personages en er dan weer een ander personage in het verhaal komt, waarna het cirkeltje zich weer lijkt te herhalen. 
Ik mis context en inhoud, omdat het voor mij nu leest alsof de personages elkaar niet kennen en lijken aan te vliegen, enkel uit frustratie van het wachten. Daardoor kan ik helaas weinig met je verhaal, sorry! 

Misschien kunnen de andere lezers van het forum er meer wijs uit?

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2024 - 14:57

Nadine, de namen zijn uiteraard niet degenen die Beckett gebruikte, maar je stelt me wel erg teleur als coach dat je niet hebt begrepen waarover dit gaat. Ik ga er niet meer over zeggen, dat zullen zonder twijfel andere lezers wel doen met meer (lees)ervaring. 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2024 - 15:12

Schmetterling, ik moest het googelen, maar ik heb het gevonden. Het is niet je eigen verhaal, je hebt het weliswaar in min of meer eigen woorden herschreven, maar vergeleken met het origineel lijkt het daar nog erg veel op. De namen zijn ietwat aangepast, maar ook daarin ben je niet origineel. Jammer. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2024 - 16:03

Inderdaad jammer Fief, dat je dit meesterwerk van Beckett  moest googelen alvorens je wist waar het over ging. Mijn humor is duidelijk niet de jouwe. Dat is ook jammer. Alhoewel. 
Met deze 'parafrase' (of je ze nu origineel vindt of niet) wilde ik het werk voor leken iets bevattelijker maken, dat is trouwens de bedoeling van zulke schrijfstijl (is trouwens ook googlebaar). 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2024 - 16:11

Schmetterling, ja, ik heb de moeite genomen om te googelen. Dat doe ik wel vaker om verhalen beter te begrijpen. Ook daar leer ik van. Het originele verhaal dat je gebruikt hebt, is ongetwijfeld een meesterwerk, alleen niet het genre waar ik warm van word. Dat hoeft ook niet, maar als je jouw versie als humor ziet, verschillen we overduidelijk van mening. Ik had gedacht dat jij zelf wel in staat was een eigen verhaal te schrijven. 
 

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2024 - 16:39

Wat een rare discussie hierboven. Schmieren naar een coach en een respectabele mede-forummer, is dat nou nodig? Ik heb best veel gelezen in mijn leven, maar niks van Beckett. Dus lees ik het verhaal zoals het hier staat. En met alle respect voor de voorpret die je gehad mag hebben, dat raakt kant noch wal.

Maar misschien zijn er andere lezers die de lol er wel van inzien? Over smaak valt (niet) te twisten.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2024 - 17:31

Wie het absurdisme niet kent waarin Beckett een meester was, hoeft hierover niet mee te praten. Ik denk dat het woord 'schmieren' hier oneigenlijk is gebruikt, maar ik zal de moeite nemen om het te googelen. Au suivant...!

Gi

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2024 - 18:00

Ik ben aan de beurt, Schmetterling. Je zal van den Belgiek moeten zijn om jouw variatie op het thema te kunnen vatten. Heerlijke onzin. Voor wie nog nooit van het wereldberoemde toneelstuk 'Wachten op Godot' heeft gehoord, heb je hier een fantastische samenvatting gemaakt en nog wel in net geen vierhonderd woorden. Chapeau (melon)!

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2024 - 14:36

Hai Schmetterling, zoiets op papier zetten en er dan voetstoots van uitgaan dat het voor iedereen begrijpelijk en logisch is, is denk iets te hoog gegrepen. Ik krijg de indruk dat jij zelf aan deze inzending het meest plezier hebt gehad. Laat niet onverlet dat enkele SOL leden toch de moeite hebben genomen het te lezen en van  commentaar te voorzien. 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2024 - 17:30

Dag John. Veel SOL leden? Buiten de coach, die er niets van begreep, waren er twee die er ook geen blijf mee wisten. Logisch en begrijpelijk? Beckett schreef hiermee een van de meest absurdistische toneelstukken. Mijn 'wachten' op een zinnige commentaar blijkt inderdaad te hoog gegrepen, die van Gi (wie er de humor van begreep) niet te na gesproken.