# 507 Revanche
Woorden als siblings of Geschwister kennen wij niet in het Nederlands. Iemand uit een éénkindgezin is dikwijls jaloers op wie broers en zussen hebben. Hoe leuk is een groot gezin? Zij moesten eens weten!
Een eigen kamer was pas aan de orde als de oudsten het huis uit waren. Buiten het slaapvertrek van de ouders, deelden mijn drie zussen de voorste en sliepen de vijf jongens op de twee achterste kamers. Hij sliep gelukkig niet bij mij. Onvoorstelbaar dat ik ooit een kamer met hem had moeten delen. Die ene broer haalde mij het bloed onder de nagels vandaan. Andere familieleden begrepen ons probleem niet, maar we haatten elkaar als de pest. Pas toen hij het ouderlijk huis verliet, vond ik eindelijk rust. Op zijn huwelijk veinsde ik mij ziek om mijn ouders niet tegen de borst te stoten.
Mijn oudste zus meldt mij dat onze broer omkwam bij een verkeersongeval. Zij smeekt mij naar de uitvaart te komen, al was het maar om onze ouders te plezieren. Alles voor de schone schijn: moeder eiste een kerkdienst met de dames in zwarte kledij, de heren in een donker pak en zwarte stropdas.
Op de dag van de begrafenis blijf ik in de auto tot iedereen in de kerk is. Dan wacht ik achteraan tot alle aanwezigen naar voor treden om de kist te groeten en een doodsprentje overhandigd te krijgen.
Broerlief, inmiddels zaliger, kleineerde mij vroeger met mijn zwartleren jekker en de felrode halsdoek die ik erbij droeg. Die heb ik vandaag aangetrokken. Ik loop naar voren en zie hoe mijn oudste zus een zucht van verlichting slaakt. Ik sta stil voor de kist en prevel onhoorbaar: ‘Tot nooit meer!’. Dan neem ik het doodsprentje aan en scheur het stuk. Ik verlaat het gebouw en strooi de snippers op de kerktrappen.
Maar goed dat je nooit een…
Maar goed dat je nooit een kamer met hem moest delen, anders waren er misschien ongelukken gebeurd. Mooi verwoord. Mis wel het hoe en waarom van de broer. Wat deed hij dat de HP hem het ergste toewenste.
Commentaar Marc –…
Commentaar Marc – Hostwriters
Dag Gi! Een goede invulling van de schrijfopdracht, tot en met het woordaantal toe (299 woorden!). Hoewel met plezier gelezen vanwege de herkenbaarheid voor velen, verbaast me de brave toon van het hele stukje. Zo ken ik je niet. Het enige recalcitrante is het versnipperen van het doodsprentje op de kerktrappen, naar het waarom echter hebben we het raden. Begrijp me niet verkeerd; er is niets op aan te merken en toch en toch … ik mis het exorbitante, het ‘Gi’-gehalte. Het lijkt wel alsof de auteur bang is dat een of ander familielid weleens mee zou kunnen lezen … ☺️
Commentaar Mili – Hostwriters
Gi, hoe kan het anders, ik schaar mij achter Marcs woorden. Hoewel de zwarte jekker en de rode halsdoek ook wel lekker recalcitrant is.
‘Pas wanneer hij het ouderlijk huis verliet,’; hier neig ik toch meer naar ‘toen’. Of het zou gebruikelijk Vlaams moeten zijn, en dan houd ik natuurlijk mijn mond dicht.
Hoe graag had ik toch willen weten waar dat bloed onder de nagels vandaan kwam.
Hi Mili en Marc, …
@John, bedankt voor de commentaar. In mijn reactie hieronder staat waarom ik over de vete tussen de broers niet in detail ben gegaan.
@Mili & Marc,
Driehonderd woorden is echt heel weinig, Omdat ik de rest van het verhaal belangrijker vond, heb ik het gedeelte dat betrekking had op de reden van de vijandschap uiteindelijk geschrapt (de lijst was te lang). In dat stukje kwam het woord 'toen' al een paar keer voor, dus verving ik toen door wanneer. Mili, het heeft met Vlaams niets vandoen, dus heb ik de geschrapte toen teruggezet. En Marc, er zijn inderdaad familieleden die mijn stukjes lezen, alhoewel (nog) niet op dit forum. Ik wist niet dat ik de reputatie had niet zo braaf te zijn in mijn schrijfsels. Merci voor de FB;
Hoi Gi, om de een of andere…
Hoi Gi, om de een of andere reden kom ik jouw beginzinnen tegen in het commentaar van Mili bij een ander verhaal. Die hebben waarschijnlijk indruk gemaakt :-)
Behalve dat de broer de ik-persoon treiterde met een jekker en een halsdoek kan ik uit het verhaal niet goed opmaken wat er precies waarom de broers elkaar haatten.
Dat lijkt mij nu juist de hoofdzaak in het verhaal, meer dan al het andere eromheen.
Voor de schone schijn naar…
Voor de schone schijn naar een uitvaart komen en je dan niet houden aan de kledingvoorschriften en de foto stuk scheuren (ik zal eerlijk bekennen, ik heb een nieuw woord geleerd: doodsprentje), deze elementen zetten de sfeer van het verhaal goed weg. Ik ben ook nieuwsgierig waar de haat vandaan komt. Tipje van de sluier?
Taalzeurtje: Geschwister mag met een hoofdletter.
K.C., dank voor de reactie…
@ Fief: Het is mij ook een raadsel waarom Mili een deel van mijn tekst in een reactie bij een ander schrijver kopieerde. Dat zal wel een van de wonderen van de techniek zijn. Een opdracht kan soms anders begrepen worden. Ik vond het niet nodig een opsomming te geven van de vele onenigheden tussen de broers.
@K.C.: dank voor de reactie. De schone schijn slaat meer op de moeder. De hoofdletter in het Duits, natürlich! Zoals geweten en beschreven is, slaat liefde wel eens om in haat. Zo ook de broederliefde. De grote broer die, mogelijk uit jaloezie, zijn pijlen richt op één van zijn jongere broers en hem op alle mogelijke manieren bekritiseert en kleineert zal ooit de bal teruggekaatst krijgen.
Mili - Hostwriters Gi,…
Mili - Hostwriters
Gi, natuurlijk maak jij altijd indruk op mij. ;-)
Jouw beginzinnen kwamen door een foutje bij het kopiëren elders terecht, niet eens een wonder van de techniek! Menselijk falen, ben ik vergeven?
Altijd? Amai! Ga heen (enfin…
Altijd? Amai! Ga heen (enfin verder) in vrede, Mili.
Hi Gi, net als Marc sta ik…
Hi Gi, net als Marc sta ik stil bij het beeld van het verscheuren van het doodsprentje op de kerktrappen. Het spreekt boekdelen en op een filmforum zou ik dit de term scenariowaardig willen meegeven. Daarnaast rijst de vraag of Mili iets met Vlamingen heeft. :-)
Ik sluit me aan bij King…
Ik sluit me aan bij King Charles en ook wel wat bij Marc. Een ingetogen Gi verhaal, met wel degelijk opstandig gedrag en de Gi bekende beschrijvingen.
Ik raakte even in de war van de zinnen:
Alsof de vijf jongens op twee andere zussen sliepen. Technisch klopt je zin natuurlijk, maar associatieve lezers zoals ik, houden zich niet altijd aan technisch lezen.
Hi Hadeke, dank om jouw…
Hi Hadeke, dank om jouw feedback. Dit is nu wat er gebeurt als je al te ijverig wil vermijden om een woord in een zin te herhalen. Ik heb de zin gewijzigd om alle associatieve lezers niet verder in de war te brengen. :-)
Oeps, Duitse vlinder, ik…
Oeps, Duitse vlinder, ik vergat je bijna te danken voor je reactie en ik denk dat Mili jou ook wel lust.