#505 Uitgerekend jij...

 

Het is druk voor het megascherm dat op het gebouw is bevestigd in het centrum van de stad. Honderden mensen staren vol afschuw naar het tafereel wat zich afspeelt voor hun ogen. Sommige stellen hand in hand en met kinderen bij zich. Mensen worden in gereedstaande vrachtwagens met laadbakken gegooid nadat ze zijn neergemaaid door kogels uit een automatisch wapen. Woede en afschuw strijden om voorrang. Wie is verantwoordelijk voor deze slachting. Welke organisatie heeft dit op zijn geweten.
Een paar kilometer verderop zit ik versteend en vertwijfeld voor de televisie, met de telefoon in mijn hand.
‘We hebben iemand als u nodig,’ zegt de vrouwenstem, ‘we weten dat u zonder werk bent.’
‘Ja, maar,’ antwoord ik, ‘dit is… barbaars, mensonterend. Ik wil, kan hier niet de spreekbuis van zijn. ‘
‘Als u het niet doet, doet iemand anders het wel, ‘zegt de stem onaangedaan, ‘wij weten dat u een groot bereik hebt en het vermogen luisteraars en kijkers aan u te binden. Mensen nemen het snel aan voor waarheid als u het ze verteld. ‘
‘Maar wat moet ik ze vertellen? ‘
Even is het stil.
‘Dat we zo afrekenen met terroristen. Laat het een waarschuwing voor iedereen zijn die sympathiseert met ze. ‘
Mijn hoofd maalt. Gedachten tuimelen over elkaar heen. Als ik inga op het voorstel ben ik medeplichtig aan deze slachting.
‘Als je met ons meewerkt krijg je exclusieve beelden en voorrang bij besprekingen. Jij bent onze spreekbuis. Je roem en bekendheid zullen ongekend worden. ‘

‘Jij… dat uitgerekend jij je hiervoor laat lenen, ‘ brult mijn vriend.’ Hoe haal je het in je hoofd misdaden van deze regering goed te praten. Ging je voor het grote geld? ‘
Hij slaat hard met zijn vuist op tafel. ‘Dit waren mensen die vredig demonstreerden.’
Ziedend van woede kijkt hij me aan en zwaait met zijn wijsvinger voor mijn gezicht.
‘Trek je terug anders… ‘
Ik antwoord op kalme toon. ‘Probeer het te begrijpen. Dit is mijn kans om… ‘
Hij grijpt mijn arm vast.’ Begrijp je het dan niet. Deze regering pakt iedereen op die ze niet welgezind is. Het is een totalitair, misdadig regime en jij maakt daar deel van uit. Er zijn vandaag honderden goede mensen omgekomen. ‘
Hij gaat zitten met het hoofd in zijn handen.’ Trek je terug. Anders zien we elkaar nooit meer. ‘
Ik loop naar de deur en open die. Verbaasd kijkt mijn vriend op.
‘Er was nog een voorwaarde waar ik aan moest voldoen. ‘
Zware laarzen stormen binnen.

 

 

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi John Doe, 

Eerst even een technisch puntje: let op de witregels. 
Welke organisatie heeft dit op zijn geweten.

Een paar kilometer verderop zit ik (...)

heeft er eentje nodig, anders is de overgang van het plein naar de ik-figuur thuis niet duidelijk en krijgt het verhaal een slechte start. 

Je verhaal zelf is inhoudelijk indrukwekkend: als je min of meer móet meewerken aan zoiets akeligs, dan valt de grond inderdaad onder je voeten vandaan. En kiezen wat je moet doen en om de redenen die je mee moet nemen... Ik moet er niet aan denken! Typisch zo'n gevalletje van: vanuit de spreekwoordelijke luie stoel zeg je heel makkelijk wat je zelf zou doen, maar zodra het serieus wordt, is het niet meer zo eenvoudig. Dat laat je goed naar voren komen! 

De reactie van de vriend is vanuit zijn perspectief goed te begrijpen, maar voor de lezer wat minder. De vriend kent de hoofdpersoon en zijn karakter door en door, maar voor de lezer is die 'slechts' iemand die onder druk wordt gezet. Een persoon zoals zovelen.  

'Uitgerekend jij' verliest daarmee wat aan kracht, omdat de lezer niet weet wat er 'typisch' is voor de hoofdpersoon. Ja, de hoofdpersoon heeft een groot bereik, waardoor de vriend kan denken dat uitgerekend zo iemand dat op een andere manier zou moeten gebruiken. Maar zoals gezegd, op zo'n moment maak je niet zomaar een eenvoudige beslissing en geven bepaalde karaktereigenschappen de doorslag. En daarvan weet de lezer nu net iets te weinig. 

De laatste zin werkt als slot dan wel weer goed. Daarvoor hoef je iemands karakter niet te kennen om te weten dat dat gewoon verschrikkelijk is. 

Je verhaal heeft een paar aandachtspunten, met andere woorden, maar het vormt geen slecht geheel. 

Groet, 

Nadine

 

8 mei 2024 - 10:56

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je, Nadine. Vanwege de 400 woorden limiet moeten er keuze' s worden gemaakt. Had nog wel voor de lezer het karakter van de HP willen uitdiepen en daarmee meer duidelijkheid verschaffen over het hoe en waarom maar dat weer ten koste gegaan van het verhaal an sich. 

8 mei 2024 - 12:28