Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#504 - Nooit opgeven

In de schemerige avondgloed van Brugge gooide Valentijn gefrustreerd zijn penselen neer. 'Deze kleur... leeft,' fluisterde hij, zijn blik gevangen door het canvas..

Elise kwam binnen, met fonkelende ogen en een oude langspeelplaat in haar hand. 'Luister hier eens naar. Ze beweren dat niemand het einde van de plaat haalt.'

Nieuwsgierig zette Valentijn de plaat op. De studio vulde zich met diepe, donkere tonen terwijl Valentijn koortsachtig schilderde.

'Wat doet het met je?' vroeg Elise.

'Het trekt me naar binnen, alsof ik verdrink.' Zijn penseel danste.

Arthur stormde binnen, zwaaiend met een glinsterende, wijnrode speld. ‘Kijk eens!’

'Laat me zien,' zei Valentijn en rukte de speld uit zijn hand. Hij drukte het tegen zijn doek aan en de muziek zwol aan, intens en overweldigend.

'Wat is dit voor herrie?' vroeg Arthur met opgetrokken wenkbrauwen.

Elise greep naar de speld. 'Wat heb je gedaan?'

'Ik... Ik weet het niet,' stamelde Valentijn. Een zee van wijnrood overspoelde de kamer.

Arthur liep naar de platenspeler. 'Stop! Nu!' Maar zijn hand stokte, gehinderd door een onzichtbare kracht.

‘Dit kan toch niet?’ riep Valentijn en wees met een trillende rechterwijsvinger naar zijn schilderij.

De drie staarden naar het doek. Er verscheen een provocerend portret van Elise, geheel in wijnrood.  'Dit... dit was niet de bedoeling,' stamelde Valentijn. 

De muziek stopte abrupt en een stem schalde door de luidspreker 'Gefeliciteerd! Jullie hebben het einde van Rick Astley's verloren album bereikt. Dit was Never Gonna Give You Up in klassieke stijl.' 

Arthur barstte uit in lachen. 'We zijn officieel gerickrolled door een langspeelplaat!'

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, je hebt de woorden gebruikt (langspeelplaat is duidelijk je favoriet), het verhaal zelf gaat voor mij nergens over. Maar wellicht was dat ook je bedoeling. 

Lid sinds

1 maand 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mij kan je veel beter...

Edit: Ik heb het nu drie keer gelezen. Ergens intrigeert het me, maar toch stoort er ook aardig wat. De herhalingen van de verplichte woorden bijvoorbeeld. Alsof je de draak steekt met de opdracht. En AAA batterijen zijn toch juist de kleintjes, of mis ik nu een grap. Is dat het misschien: neem je de lezer niet serieus? Of is dit gewoon niet mijn smaak...

Nog een edit: misschien ben ik veel te kritisch... 

Lid sinds

2 weken 3 dagen

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, ik kan me de setting van je verhaal goed voor de geest halen maar ik raak de draad een beetje kwijt door je zinnen die af en toe anders lopen dan ik verwacht. Je moeder komt in een ander verhaal wellicht beter tot haar recht. Ik ben benieuwd in hoeverre deze schrijfstijl kenmerkend is voor jouw verhalen.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Tony, ik vermoed ook dat je de draak steekt met de opdracht. Het komt wat onsamenhangend over. Alsof je het in één keer heb geschreven en zonder nalezen hebt gepost.

Grtz,
Taco

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey @Fief, taco, Laura, genie, jullie hebben gelijk, in één keer geschreven en gepost, en nu ik het teruglees, snap ik er zelf niet veel meer van. Ik herschrijf het. 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik hecht waarde aan de titel. Naast Rick ook een mooie opdracht voor dit verhaal. 😉 De bekende Tony stijl lees ik terug, ik kom ook vlot tot het eind, maar mis de kenmerkende specerijen die het my cup of Coppo maakt.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, zo blijven we in cirkeltjes Hadeke, ik word uitgedaagd mijn 'stijl' te verlaten, als ik het doe, is het ook weer niet goed. IK denk tijd om op pensioen te gaan ;)

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Nou met pensioen; daar is je schrijfwijze en creatieve leeftijd nog lang niet aan toe. En iedere verandering is hard werken.

Ik denk dat bij dit verhaal ik juist je stijl nog erg herken, maar hem minder goed uitgewerkt vindt. Dit is geen stijlbreuk, voor mijn gevoel. Het is vooral een kwestie van geloof, geloof ik: jij kunt beter, daarom ben ik er kritisch op.

En ja, ik ben wel benieuwd naar een andere Coppo stijl. Kijk daar wel naar uit.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat niet wegneemt dat ik het een mooie, lichtelijk absurdistische scene vind. Misschien niet je beste ooit, desalniettemin smakelijk!

Martin

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De speld zit wat geforceerd in het verhaal, maar verder vind ik het een mooi geschreven, surrealistisch verhaal. Wellicht is er wat meer van te maken, maar ik kan dit wel waarderen.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gaat dit over het  Epic Orchestra arrangement van Ricks song? Ik vrees dat er meerdere lege flessen van een alcoholisch drankje overbleven na het schrijven van deze draak (cfr. Taco) van een stukje. Toch G.G. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik verwachtte een spannend Tony verhaal en kwam in een andere wereld terecht met andere regels. Vroeg me af of jij dit geschreven hebt. Het leest wat zweverig en wat onbeholpen. Alsof de schrijver nog zoekende is in deze stijl en een globale kennis heeft van schilderkunst. Daardoor is deze schilder nog slechts een schets zonder de rake observaties die ik in jouw andere verhalen zo hoog waardeer.