Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#503 1961-1989

Hoe dikwijls heb ik Peter zijn verhaal niet horen vertellen? Hij was pas achttien toen hij met een groep Duitssprekenden uit de Ostkantons in Berlijn verbleef. De Muur stond er vijf jaar. Tijdens een bewogen bezoek aan Oost-Berlijn was hij met Wolfgang, een leeftijdsgenoot, aan de praat geraakt. Vele jonge mannen werden verplicht bij de Vopo ingelijfd, de Volkspolizei, die aan de Muur de bewaking verzekerden en de opdracht hadden op alles te schieten en te melden wat hen verdacht leek.

Op gevaar van zijn eigen leven, had Wolfgang hem in het grootste geheim toevertrouwd dat hij zich geen Oost-Duitser voelde. Hij vond het erg spijtig dat hij er op zijn dertiende niet in geslaagd was om met zijn familie tijdig naar het Westen te vluchten. Ze hadden adressen uitgewisseld en bleven jarenlang met elkaar corresponderen. Wolfgang schreef hoe moeilijk het leven was achter dat IJzeren Gordijn, dat hij niet anders kon dan zich schikken in zijn lot maar bleef dromen van de vrijheid.

Met de jaren verwaterde de contacten tot begin november 1989.  “Wij rijden naar Berlijn”, zegt Peter. Hij heeft van Wolfgang een bericht gekregen dat er iets op til is. In de nacht van 9 november valt de Muur en staan wij aan checkpoint Charly. Hoe ze hebben afgesproken weet ik niet, ik vermoed dat het iets te maken heeft met deze plek.
“Hier hebben wij elkaar voor het eerst ontmoet”, verklaart hij. Peter steekt een bord in de lucht met zijn naam.
“Daar! Wolfgaaang!” krijst Peter en snelt naar iemand met een bord waarop de naam Wolfgang prijkt.

De twee mannen lopen als gekken en vliegen elkaar in de armen.
Overal hoort men vreugdekreten, gelach en gehuil. Een man met een kind in een draagstoeltje op de rug hakt met een hamer en bijtel stukken uit de Muur, alsof hij zich een weg baant naar democratie en vrijheid. Een fotograaf vereeuwigt het beeld, dat later zal opduiken in de media. 
“Wolfgang, Mensch.”
“Peter, Mann, endlich!”
Beide mannen blijven elkaar omhelzen. Het duurt eindeloos, misschien wel drieëntwintig minuten lang, één minuut voor elk jaar dat ze elkaar niet konden ontmoeten.
Op de grond liggen de twee borden met hun namen over elkaar.  

Nu begrijp ik pas echt wat die waterige ogen betekenden van mijn partner, telkens hij Hildegard Knef of Marlène Dietrich hoorde zingen: Ich hab’ noch einen Koffer in Berlin.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi verhaal(d). Goed tijdsbeeld in een betrekkelijk klein aantal woorden neergezet. Wat mij betreft mag je de laatste alinea schrappen, maar tja, dat ben ik. 😀

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal, Schmetterling. Het moet een ingrijpende ervaring geweest zijn om elkaar na zoveel tijd "normaal" te kunnen ontmoeten.
De laatste alinea voegt voor mij ook niet veel toe. Je zou het eventueel wel als inleiding kunnen gebruiken. Het zou mij als lezer wel meteen in het verhaal trekken.
Bijvoorbeeld:
Nooit eerder begreep ik wat die waterige ogen betekenden van mijn partner, telkens hij Hildegard Knef of Marlène Dietrich hoorde zingen: Ich hab’ noch einen Koffer in Berlin. Hoe dikwijls heb ik Peter zijn verhaal horen vertellen?

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke en Fief, vielen Dank met jullie reactie.
Hadeke, het woordenaantal was beperkt, dus gold In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister, waarbij ik niet wil gezegd hebben dat ik een meesterlijk verhaal heb geschreven :-).
Fief, niet erg, maar je hebt mij verward met Virtuosu. Ik vind zelf niet dat het slot van mijn verhaal het begin kan zijn omdat pas na het gebeuren met Wolfgang het besef komt hoeveel Berlijn voor Peter wel degelijk betekende. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, 

Heel mooi! Je wisselt een inleiding van de personages en hun omstandigheden goed af met de periode waarin de muur hen scheidt. Sowieso is een geschiedkundig moment van uitzinnige vreugde een goede setting voor een veelbelovende, mooie reünie, want dat heeft relatief weinig introductie nodig. De aanleiding en de sfeer kennen we dan namelijk meestal wel uit de geschiedenisles. Juist omdat je de tijd neemt de personages te introduceren en dan overschakelt naar een setting met een sfeer die voor zich spreekt, is dit slot met deze gekozen woorden:
Beide mannen blijven elkaar omhelzen. Het duurt eindeloos, misschien wel drieëntwintig minuten lang, één minuut voor elk jaar dat ze elkaar niet konden ontmoeten. Op de grond liggen de twee borden met hun namen over elkaar. 

extra beeldend, mooi gekozen en komt het echt binnen. 

Knap gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

4 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel mooi verhaal, goed geschreven. Wel vroeg ik mij steeds af wie de hoofdpersoon was, welke rol hij/zij was. Pas in de laatste alinea kwam dat antwoord.

En: hoe wist je op dat moment dat het een iconische foto was? Blijkt zoiets niet pas na verloop van tijd? 

Lid sinds

2 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Viele kleine Leute die in vielen kleinen Orten viele kleine Dinge tun, können das Gesicht der Welt verändern. 
 

Mooi Schmetterling! Taalzeurtje: woorden uit andere talen in een Nederlandstalige tekst mogen cursief. (Endlich, Mensch)
 

 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Danke, Charles. Mooi citaat. Woorden in andere talen schrijf ik altijd cursief, maar omdat ze hier deel uitmaken van een dialoog vind ik het zo beter.