Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#501 Van korte duur

 

 

De zon kriebelt op mijn neus. Mijn ogen moeten wennen aan het licht, mijn kop voelt zwaar. Ik strek alle poten uit, maar het voelt vreemd. Het zijn er maar vier en waar zijn de vleugels die me zijn beloofd? Heb ik mijn cocon soms verkeerd gesponnen?

Terwijl ik de vreemde tentakels aan de uiteinden van mijn poten sta te bekijken, gaat de deur open en Thomas verschijnt in de deuropening. Voedertijd, ik ben uitgehongerd.
Waarom kijkt hij me zo raar aan? Zijn ogen staan wagenwijd opengesperd, zijn gezicht is akelig wit en oh, help, het geluid dat uit zijn hoofd komt, doet zeer aan mijn kop. Met een knal valt de deur dicht en ik hoor hem de trap af rennen.
Dan vallen me de glasscherven op, ertussen liggen de nog intacte cocons van mijn vrienden.

Als ik me omdraai, snap ik waarom Thomas zo raar deed. In het ding waar hij wel eens voor staat, zie ik een naakt mens. Hij beweegt als ik beweeg en doet wat ik doe.
Het duurt even voor ik besef dat ik het ben. Op de een of andere manier ben ik uit onze bak gegroeid en sta ik in die van Thomas. Zijn uitzicht is alleen veel mooier.

Door de glazen wand zie ik bomen, bloemen en blauwe lucht; ik verheug me op mijn eerste vlucht als vlinder. Een zuchtje wind kietelt mijn lijf. Het ruikt naar lente. Yes! Zonder aarzelen duw ik met mijn uitsteeksels de wand verder open, wurm me door de opening en klim op de smalle rand.
Op twee poten blijkt het lastig je evenwicht te bewaren en ik kom erachter dat dit lijf niet gemaakt is om langs een muur te kruipen. Wat ik ook snel ontdek, is dat ik met deze uitsteeksels niet kan vliegen.

 

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Fief, leuk om het perspectief van de rupsmens te lezen. Mooi omschreven ook, vooral de bak van Thomas en de vingertentakels vind ik goed gevonden. Jammer dat hij niet op tijd doorheeft dat mensen niet kunnen vliegen. Graag gelezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie details en goed geschreven, veel beeld en een scène waardoor je kunt uitpakken. Jammer dat het kleine aantal woorden het moeilijk maakt om niet samenvattend te schrijven. Daardoor vat je af en toe samen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Odile, bedankt voor je reactie.
Ik weet niet precies waar in de tekst het voor jou samengevat leest.
Als er een woordenrestrictie opgegeven wordt, vind ik het juist de sport en uitdaging om precies aan dat woordenaantal te voldoen. Het dwingt mij zinnen strakker te schrijven en woorden te gebruiken die er toe doen. Ik vind het dan ook jammer dat je bij sommige verhalen schrijft dat ze er best bovenuit mogen gaan. In mijn beleving worden de teksten daar niet per definitie beter van. Maar goed, zo denk ik er persoonlijk over.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is maar een beetje zo dat ik het samenvattend vind omdat je 'ik zie', 'ik voel', 'ik ruik' gebruikt in plaats van het vertonen.

Op zich heb je gelijk dat je aan het aantal woorden te houden je dwingt om zorgvuldig te schrijven en te schrappen. Maar ik wil niet dwingen. Ik wil graag de vrijheid bieden.