Lid sinds

6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#501 - Omgekeerd verhaal

 

Mei-Li

Ik voel me vol; burps. Al een maand eet ik hetzelfde als ontbijt, als lunch en als diner. Heb ik tussendoor nog trek, dan hap ik weer wat van die zoetige romige blaadjes met amandelsmaak waar geen einde aan komt. Zo zoet en vettig dat ik afgelopen maand tienduizend keer zo zwaar ben geworden als toen ik begon. Dat schijnt normaal te zijn.

Het was nooit saai, zo’n eenzijdig menu, maar nu heb ik er een beetje genoeg van. Een volgevreten gevoel waar geen Rennie tegen helpt, de moerbeiblaadjes komen mijn snuit uit. Heb nog even aan een maagband gedacht, maar ik stop er gewoon zelf mee; op eigen kracht. Ik rol me even lekker op om een tijdje te cocoonen en te dromen over andere tijden. Lekker even helemaal niks en dan zien we wel weer als ik wakker word.

Twee weken later plakt en kleeft het aan alle kanten. Alsof ik overal word vastgehouden. Ben ik in een emmer lijm gevallen of zo? Ik kom niet los, ik draai, wurm, rol, rek en strek, maar het is alsof duizend handen me hebben vastgegrepen. Ik buig me en strek me en draai weer eens 360 graden rond. Door een klein gaatje zie ik dat ik aan tak hang; vastgekleefd. Ik draai en draai en draai en dan val ik. Zacht, gelukkig. Eén lange zijden draad omwikkelt me. Dat het mogelijk is om uit één enkele draad een zijden japon te weven had ik nooit gedacht. Maar het kan, want ik heb die japon aan. Ik draai me nog eens om en dan kan ik staan. Blootsvoets, maar met een zilverzijden japon, vers gesponnen door mij? Ja, ik denk door mij; toen. Maar nu ga ik als Mei-Li lopend het leven tegemoet op zoek naar de zijderoute.

 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Rien, ik kom niet echt in je verhaal. De eerste twee alinea's gaan alleen over hoeveel je eet, de laatste alinea voornamelijk over hoe je vastgeplakt zit. Hoewel je meteen daarna een jurk aan blijkt te hebben. 

tienduizend keer zo zwaar ben geworden als toen ik begon.  ---> als moet dan zijn (zwaarder dan, even zwaar als)

waar geen Rennie tegen helpt  ---> Ik vraag me af of een rups aan een Rennie denkt.

Alsof ik overal wordt vastgehouden.  ---> ik word

Je hebt nu de titel van de opdracht in de titelbalk gezet in plaats van de titel van je verhaal.

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Rien, ik kan mij wel een voorstelling maken van het verhaal. Waar bij mij wel verwarring zit, is dat de zijderups denkt aan Rennies en maagbanden. Ik vraag mij af of een zijderups daar weet van heeft, waardoor ik mij continue afvraag of ik lees vanuit het perspectief van de rups of van de mens. Ik vind je omschrijvingen van het eetfestijn en het cocoonen mooi omschreven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het mooi dat je de namen noemt van de planten waarvan je eet en dat ik me bij het lezen afvraag, is dit een mens die het schrijft of toch een soort rups? Gaandeweg denk ik toch dat het een rups is om toch weer mens te zijn. Die verwarring wordt juist sterker door de rennie en maagbanden.

Lid sinds

6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik begrijp de verwarring, maar dat is in mijn beleving ook een beetje onderdeel van de metamorfose, dat is me nogal een verwarrend proces.

in dit geval beschrijf ik de zijderups die in het echt ook tienduizend keer zo zwaar wordt als in het begin (volgens Onze Taal is als hier correct). De cocon van de zijderups die alleen blaadjes van de moerbeiboom eet, bestaat uit één enkele draad. Vandaar die zijden japon die uit één draad bestaat. 
Mei-Li verwijst naar China waar de zijde-industrie is ontstaan.

 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

in dit geval beschrijf ik de zijderups die in het echt ook tienduizend keer zo zwaar wordt als in het begin (volgens Onze Taal is als hier correct). 

Je hebt gelijk, Rien. Excuses.

Er valt me nog wel wat anders op. Je hebt nu een aantal verhalen geschreven waarop je reacties van andere leden hebt gehad. Omgekeerd zie ik bij de verhalen van de anderen geen reactie van jou. Het is uiteraard niet verplicht, maar als leden de moeite nemen jouw verhalen te lezen en erop te reageren, vind ik het wel zo netjes dat jij het omgekeerd ook doet. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. Misschien voor een volgende opdracht.