Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#501 - Geluk gehad

‘Tony!’ schreeuwde Sonja alsof ik stinkbom liet, ik draaide me niet om, tot-de-middag-snoozen-op-zondagochtend is mijn passie, dat ging ze me niet ontnemen. Ik knorde als boodschapoverdracht, gromde en keerde terug naar de droom waarin buurvrouw mijn dikke teen opblonk.

‘Blijf met je poten uit mijn kont!’ riep ze. Ze hallucineert, dacht ik, de avond voordien was ik in form, zeven keer zong ze halleluja, misschien was dit het restresultaat. Ze schreeuwde opnieuw, totaal onverstaanbaar deze keer, eerder een langgerekte oerkreet. Ik perste mijn ogen dicht, kon hetzelfde niet doen met mijn oren en omdat het lawaai aanhield, besloot ik me om te draaien, mijn ogen te openen en rustig de situatie te overschouwen.

U begrijpt dat ik perplex stond wanneer ik een bruine naakte man, niet erg groot, met lichaamsbeharing als een schuurborstel, op mijn Sonja zag liggen, beukend alsof hij trilboor wilde zijn. Mijn eerste gedachte was hem van mijn Sonja te rukken, mijn tweede om hem de schedel in te slaan, mijn derde met wat ik dat slaan ging uitvoeren, handen volstaan niet, om te gedachtenlanden: met het nachtkastje hem bewusteloos meppen.

Alzo gedacht, alzo uitgevoerd. Ik rolde de vreemdeling van Sonja, graaide naar mijn Samsung, belde de politie en hoewel we niet mogen klagen, was het eerste wat ik deed toen de deurbel ging en ik de deur opende, een potje klagen hoelang ze erover deden, dat mijn Sonja getraumatiseerd was en dat ze twintig ambulances en het leger moesten roepen.

***

Van de hoofdcommisaris leerden we dat de zonderling geen woord verstond, noch uitbracht, dat zijn tronie in geen enkele databank te vinden was, dat zijn genetisch profiel uiterst bijzonder was en dat ze een experte inhuurden om hem spoedsgewijs Nederlands te leren.

***

Vandaag zit Sonja met haar advocaat op de slachtofferbank.

‘​​Callosobruchus Maculatus, was ik,’ roept de gozer op de beklaagdenbank, ‘ik kroop door mevrouw haar bed, zoals elke nacht, rustig, en pardoeselijk werd ik een mens.’

Een voormalige bonenkever in ons bed, en tja, die kunnen zich niet inhouden natuurlijk. 

Ik heb geluk gehad.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ocharme, die Sonja met een Verwandlungde kever aan haar gat en jij vindt dan dat je geluk hebt gehad! 
Zeurtje: er ontbreekt in de eerste zin 'een' voor 'stinkbom'. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Tony absurd in mooie vorm. Tot het eind blijft de vraag of hier een metamorfose plaatsvond of dat de dader ernstig verward is. (Hoewel in beide gevallen zal verwardheid wel aan de orde zijn.)

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, het perfecte excuus "ik dacht dat ik een kever was". Prima reden om aan de verstandelijk vermogens van de man te twijfelen.

was ik in form   ---> form of vorm?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Absurd en goed geschreven. Ik vraag me af of ik het verhaal zou begrijpen zonder te weten wat de opdracht is. Je kunt het uitproberen en iemand het laten lezen die geen weet heeft van de opdracht. Het moet wel een lezer zijn die gevorderd is. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank allemaal, ik heb het uitgeprobeerd op een gevorderde lezer - eentje die zo hard houdt van het woord dat hij eronder leeft, ik bewoog de krant die zijn dak vormde, en klopte aan: 'mag ik u even een kortverhaal voorlezen?' - geen nood: de reactie was bloedsuiker: 'Geniaal! Mag ik van u een twintigertje lenen voor een Starbucks-koffei en een croissantje?'

Het plezier liep van z'n lippen: de Frappucino is geweldig, en - naar ik vermoed - mijn tekst ook. Of hij de kever herkende, blijft een raadsel.