Lid sinds

3 weken 1 dag

Rol

  • Gewone gebruiker

#500 Wat een feest

Vorige week nog zette ze een cake op tafel. Drie paar glinsterende oogjes  keken haar aan. ‘We hebben vandaag iets te vieren. Wie kan raden wat dat is?’ Diverse zaken passeerden de revue. ‘Het is niet jullie trouwdag,’ mijmerde de oudste, ‘hebben jullie een bepaald aantal jaar verkering?’ Nee, dat was het niet. ‘Dat we al een aantal jaar geen auto hebben?’ deed Sjon, die achter mij aan de kamer in liep, een duit in het zakje. Dat is was het ook niet. ‘Dat wij lief zijn?’ vroeg de jongste. We lachten. ‘Dat zijn jullie zeker, maar dat is niet wat we vandaag te vieren hebben.’ Ze schonk de limonade in de bekers. ‘Vakantiegeld is binnen?’ gokte de middelste. Ook niet. ‘Zal ik het verklappen?’ Nee, nee, ze wilden nog een poging doen. Zo maken ze er steeds weer een spelletje van. Het is een ware traditie geworden. Het leven vieren. Je moet nu eenmaal zelf de slingers ophangen.

Ze houdt in haar notitieboekje allerlei trivia bij. Van wanneer ze verhuisden tot wanneer ze een nieuwe tv kochten. Kleinigheden vieren met cake of iets anders lekkers om het leven kleur geven. Wat heeft ze daar behoefte aan. Kleur, in een wereld die soms zo zwart is. Waar de duisternis op de loer ligt. Klaar om haar te bespringen met zijn zwarte tentakels. Steeds weer krijgt het vat op haar en dwingt het haar om dagenlang op bed te blijven liggen. Om zichzelf te vervreemden van haar gezin. Ze blijft zich er tegen verzetten, ze blijft vechten tegen haar gedachten die zwarter en zwarter worden. Steeds weer worstelt ze. Ze weet dat het bij haar hoort, dat het deel van haar is en dat het haar niet los zal laten. Ze moet er mee leren leven. Doodmoe wordt ze ervan. Letterlijk en figuurlijk.

Vijftien jaar geleden kreeg ze de diagnose: chronische depressie. Ze snuit haar neus, dept haar gezicht droog en haalt een keer diep adem. Ze schenkt zichzelf nog een wijnglas vol. ‘Proost meisje! Gefeliciteerd met dit jubileum.’

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Laura, welkom op het forum. Op de valreep nog een verhaal. Morgen krijgen we weer een nieuwe opdracht.
Het verhaal geeft een inzicht in de donkere gedachten van je personage. Een beladen jubileum.
Wat ik niet helemaal kan rijmen, is dat in het begin een gezellig spelletje gespeeld wordt waarbij de kinderen mogen raden wat er te vieren valt. Het moet wel iets leuks zijn, er wordt tenslotte cake op tafel gezet. Wat krijgen de kinderen uiteindelijk als antwoord nadat ze zelf leuke mogelijkheden hebben aangedragen? Dat je hoofdpersonage al vijftien jaar lijdt aan een chronische depressie?

Waar ik wat op haak, zijn de korte zinnen. Afwisselen met lange en korte zinnen leest boeiender. 
Daarnaast is het handiger om gesproken zinnen op een nieuwe regel te beginnen. Dan zie je beter wie er aan het woord is. 
Het is mooier om het nummer van de opdracht vóór de titel te zetten.
Hopelijk krijgen we nog meer van je te lezen.

Lid sinds

3 weken 1 dag

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel Fief, voor het warme welkom. En voor de tips! Na een aantal UKV-tjes is dit mijn eerste iets langere verhaal, dus ik heb nog veel te leren. Super dat dit forum bestaat, ik verwacht dat dit heel leerzaam voor me gaat zijn.

Lid sinds

3 weken 1 dag

Rol

  • Gewone gebruiker

Een aantal van je tips heb ik proberen toe te passen. Het begin naar 'vorige week' geplaatst, zodat duidelijk is dat het gezin niet haar jubileum viert. Het leek me niet nodig om te noemen wat ze wel vierden, omdat dit niet de kern van het verhaal was. Het was een illustratie van hoe ze vecht tegen de depressie, maar blijkbaar kwam dat niet helemaal over.