Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#500 - werkmoe

 

Zuchtend vouw ik de brief maar weer eens open en druk op het knopje van de koffieautomaat. Luid ratelend vermaalt het apparaat de koffiebonen tot poeder, terwijl ik de eerste zin voor de derde keer deze dag lees.

Gefeliciteerd met uw 12,5-jarig jubileum!

Ik grimas en verfrommel de brief in mijn linkerhand. Met een boogje gooi ik de prop in de prullenbak. Ik haal het kartonnen bekertje onder de automaat vandaan en snuif de muffe geur op. Ze zeggen dat we altijd naar koffie meuren. Het is waar. Nou ja …, de meeste dan in ieder geval. Ik slinger mijn aktetas over mijn schouder, pak het kartonnetje bekertje en loop de personeelskamer uit. Op weg met dat ene bakkie troost. Ik had er vandaag best iets sterkers in gelust. De bel zoemt luid en ik versnel mijn pas. Het laatste waar ik vandaag zin in heb, is een horde bruggers die met hun grote rugzakken als dolle stieren door de gangen heen denderen. Ik denk aan mijn witte lievelingstrui. Die grillige zwartbruine koffievlek kreeg ik er niet meer uit gewassen en heb hem dus vorige week in de prullenbak gemieterd. Doodzonde. Zonder ook maar een druppel gloeiend goud te morsen weet ik in de goede vleugel te geraken en ik haal opgelucht adem. Toch ook een kleine overwinning vandaag!

Ik open de deur van mijn lokaal en een geur die sterk doet denken aan het gorillaverblijf in Artis dringt mijn neusgaten binnen. Puberzweet vermengd met deodorantdouche. De decibellen dreunen door de kleine ruimte en een papieren vliegtuigje zweeft door de lucht. Het crasht vlak voor de prullenbak naast een half opgegeten boterham op de grond. Achterin spelen ze de flip the bottle challenge. Een overwinningsbrul rolt door het lokaal en ik knijp mijn ogen dicht tegen de kortstondige herrie. Ik neem een slok van mijn inmiddels al lauwe koffie. Het smaakt naar karton en ik zucht nog maar eens.

Gefeliciteerd met uw 12,5-jarig jubileum!

Hoera. Nog maar 34,5 te gaan.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Goed verhaald. Ik herken de setting, want ben zelf werkzaam in het onderwijs. Wel een wat karige werkgever. De hoofdpersoon had wel een bos bloemen en een toespraak tijdens de grote pauze verdiend.

Het vliegtuig vond ik wat cliché. En koffiebonen die zich(zelf) malen, lijkt me sterk. Je ogen dichtknijpen tegen de herrie, klinkt niet logisch en toch ga ik daar weer wel in mee.

De titel kan wat sterker, denk ik.

Al met al graag gelezen!

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Hadeke, dank! Ik ga eea aanpassen. Fijn om te weten dat er volgend jaar een bos bloemen in het verschiet ligt (ik ben zelf overigens niet werkmoe haha!) Eens met het cliché, ik ga er nog eens over nadenken.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi KingCharles, als leerkracht zullen die 12,5 jaar vaak ook aanvoelen als 25. De laatste zin kan zowel optimistisch als sarcastisch gelezen worden. Leuk verhaal.

Ik had er vandaag best iets sterkers in gelust, wodka bijvoorbeeld, maarja ... dat mag dan weer niet. --> voor mij te veel uitleg. Als je alles achter "gelust" weglaat, snap ik als lezer prima wat je wil zeggen. 

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

12,5 jaar en dan een briefje. Hoe durven ze! En dan weer die pubers lesgeven. Living the dream!
Ik heb met hem te doen. Pakkend geschreven, zeg ik met een kop lekkere koffie in de hand. 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi KingCharles,

Wat me gelijk opvalt: een bakkie troost. Soms werken clichés goed in een verhaal, meestal niet. Dit trok me gelijk uit het verhaal, dat is iets om aan te denken. Ook weet ik in het begin van het verhaal niet waar we zijn, dat bracht me in een staat van verwarring. Het is handig om de locatie in dit geval duidelijker en sneller in beeld te brengen.