Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#499 - Laatste troef

‘Ik zet mijn Joker in!’ Sonja trok haar tijgerjurkje wat hoger, knipoogde katachtig naar John en opende haar Gucci-handtas. Haar groengelaktenagelvingers visten er een jokerkaart uit. Ze poneerde de speelkaart op Johns bruine bureautafel alsof het een kostbaar relikwie betrof, uniek in zijn soort. 

‘Verdomme,’ zuchtte John, staarde naar de kaart en vervloekte de dag dat hij besloot Sonja er een te geven. ‘Tony zal niet blij zijn. Hoe moet ik dat uitleggen?’

‘Zeg hem dat Natascha vier dagen niet kon lopen, twee weken lang de boel probeerde op te houden, en wanneer ze het niet meer kon houden, ze bevend het klein kotje inliep en haar geschreeuw alle klanten stante pede naar vrouwlief deden rennen.’ Ze trok een grimas alsof ze een klein lief konijntje doodgeknuppeld zag worden. ‘Dat kind is getraumatiseerd door die kerel zijn wapen, dus ik zet mijn joker in.’

John wilde zeggen dat Tony zoveel liters Veuve bestelde dat John’s Porsche eigenhandig door Tony’s verbruik gefinancierd was. Hij greep de kaart, rolde die tussen duim en wijsvinger, gromde, scheurde de kaart en smeet de twee Jokerhelften naar Sonja alsof die handeling duidelijk maakte dat Tony’s wensen heiliger waren dan de krachten van een Joker.

Als door magie geleid, begonnen de twee delen van de gescheurde jokerkaart te zweven, langzaam draaiend in de lucht. John en Sonja staarden in ongeloof terwijl de stukken elkaar weer vonden en naadloos samensmolten alsof ze nooit gescheurd waren geweest 

Plotseling verscheen Tony in de deuropening, zijn gezicht bleek, ogen groot van verbijstering.

‘Hoe… wat…’ stamelde hij, zijn normaal zo zelfverzekerde houding volledig verloren.

Sonja stond op, haar houding nu één van onverwachte macht. ‘Deze joker,’ zei ze met een stem die elke hoek van de kamer vulde, ‘vertegenwoordigt gerechtigheid, iets dat jullie beiden lang zijn verloren.’

Tony, nu zichtbaar geschud, liep de kamer in, zijn blik niet in staat zich van de kaart af te wenden. ‘Wat wil je?’ 

‘Verandering,’ antwoordde Sonja. ‘Natascha krijgt alles wat ze nodig heeft om te herstellen, financieel en emotioneel. En jullie twee?’ Ze keek van John naar Tony. ‘Jullie gaan helpen bouwen aan een wereld waarin dit soort jokers niet nodig zijn.’

Terwijl ze sprak, loste de kaart op in een schittering van licht, die de hele kamer vulde. Toen het licht verdween, was Sonja weg.

‘Vanessa is binnen een kwartiertje beschikbaar,’ zei John.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gedver, nu treedt Sonja ook al in sprookjes op. Kan het zijn dat ik Natascha heb zien voorbijkomen in een schijtgroene Lamborghini? Wat een rits vragen en zou Tony zo lang kunnen wachten? Spannend. 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

TonyCoppo gaat het bovennatuurlijke niet uit de weg. Kaart met impact. Lastig tijgerjurkje omhoog trekken als je erop zit. Je kan schrijven dat ze tegenover hem zit zonder het jurkje omhoog te trekken. Dat verklaart ook dat ze opstaat in alinea acht. Graag gelezen.

 

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Originele invalshoek van de opdracht! Die laatste zin zegt alles ... de een uit de penarie, de ander erin. Verandering is soms zo moeilijk.

Nagelvingers --> vingernagels.

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow, wat een mooi en spannend verhaal, Tonycoppo. Naar begin, vervolgens krachtige geloofwaardige keuze dat de joker wordt verscheurd en blij met de onverwachte wending van de magische joker. Ik zag het voor me allemaal. Erg leuk dat het (wat) goedkomt op het einde. Het maakt het geloofwaardig (binnen dit genre), doordat de locatie blijft bestaan en er nog een Vanessa beschikbaar is. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou zeggen stijlbreuk om er magie in te brengen maar je doet het met zoveel onderkoelde zwarte humor dat het kan. Die Vanessa aan het einde en de oplossende Sonja brengt ons terug naar het fictieve bestaansrecht van Tonny.