Lid sinds

5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#498 - Puberzweet en pindakaas

Het was een lange werkdag en ik verlang naar rust en een warm bad. Bij thuiskomst moet ik met twee zware boodschappentassen over de mountainbikes, die onze twee zoons midden in de oprit hebben neergegooid, heen stappen. In de keuken laat ik de tassen vermoeid op de grond zakken. 

Vanuit de woonkamer hoor ik het hoogtonige gebrul van het Formule 1 spel uit de Playstation. Er komt geen reactie als ik naar de huiskamer: ‘Ik ben thuis!’, roep. 

Op het aanrecht is het een bende. Met een keukenpapiertje veeg ik een klodder pindakaas van het mes, draai de deksel op de pot en borstel gedroogde yoghurt uit een schaaltje voor ik het samen met het glaswerk in de vaatwasser ruim. Ik gooi de vaatwasserdeur, door mijn groeiende frustratie, net iets te fanatiek dicht. De vaat rinkelt in de machine. 

Nadat ik de boodschappen heb opgeruimd, ga ik de woonkamer in waar ik tegen een muur van puberzweet aanloop. Op de bank liggen Jan en Tom omringd door opengescheurde zakken chips en flessen Cola op de grond, beide hebben een controller in hun hand. 

‘Jongens!!!’ schreeuw ik boven het Formule 1 geweld uit. Pas dan kijken de twee coureurs mij aan, zo van: 'Hey jij ook hier?’ 

‘Wat eten we?’ vraagt Tom. 

Op dat moment komt mijn man binnen, ‘Dag schat’ zegt Rob vrolijk, blijkbaar niet geïrriteerd door de parkeerkunsten van onze zoons op de oprit. 'Wat eten we?’ 

Ik sta inmiddels kort voor ontploffen en draai me driftig om en loop naar de keuken. Rob snapt de hint en bromt: ‘Kom op jongens, zet dat ding eens uit en ruim jullie rotzooi op.’’

Het koken maakt mij weer wat rustiger. Als het eten klaar is heeft Jan de mountainbikes in de schuur gezet en Tom heeft op zijn manier, de borden op een stapel en het bestek ernaast, de tafel gedekt. 

'Pap, weet je dat ik BIJ-NA Jan heb ingehaald?', zegt Tom. Jan snauwt eroverheen: ‘Dat komt omdat jij een level hoger zit sukkel, zo kan ik het ook.’ 

Na het eten ruimt Rob de tafel af en ik ga naar de badkamer en laat het bad vollopen. Eerst raap ik nog een gedragen boxershort van de grond en gooi hem in de wasmand. 

Dan laat ik me eindelijk in het warme sop zakken. 

Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Zijvanhetkasteel, ik lees een herkenbare aaneenschakeling van ergernissen, die je met duidelijke vette streken neerzet. Ik merk wel dat ik het moeilijk vind om "sleur" met dramatiek en (negatieve) energie als ontploffen en driftig te associëren...

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sandra, je hebt een heel herkenbare frustratie beschreven waar veel werkende moeders zich in kunnen herkennen. Bij mij was het vooral de bestekla die het moest ontgelden. Je verhaal is vlot geschreven en ik zie de situatie voor me met de beloning op het eind. De muur van puberzweet is leuk gevonden. 
Je zou de irritatie bij de scene met de chips en cola op de grond nog iets verder kunnen aandikken door te noemen dat de kamer er gisteren na de poetsbeurt zo lekker schoon en opgeruimd was. Je hebt nog woorden over.

Waar ik wat over struikel, is de constructie van de zinnen. Je onderbreekt een aantal zinnen met extra informatie. Iemand zei mij eens, dat als je veel komma's nodig hebt in een zin, je er beter twee van kunt maken of zo schrijven dat je ze niet nodig hebt. 
Voor mijn gevoel leest het fijner/natuurlijker als je die informatie op een andere manier in de zin verwerkt, maar dat is wellicht een kwestie van smaak.
Hieronder de zinnen die ik bedoel. 

Bij thuiskomst moet ik met twee zware boodschappentassen over de mountainbikes, die onze twee zoons midden in de oprit hebben neergegooid, heen stappen.  -->  Bij thuiskomst moet ik op de oprit met twee zware boodschappentassen over de mountainbikes heen stappen die onze twee zoons daar hebben neergegooid. 

Pas dan kijken de twee coureurs mij aan, zo van: 'Hey jij ook hier?’   ---> als het een blik is en niet hardop wordt gezegd, hoeven de ah-tekens niet. Misschien:
Pas dan kijken de twee coureurs mij aan met een blik van: hey, jij ook hier?

Op dat moment komt mijn man binnen, ‘Dag schat’ zegt Rob vrolijk, blijkbaar niet geïrriteerd door de parkeerkunsten van onze zoons op de oprit.  ---> De komma achter binnen mag een punt zijn. Achter schat hoort nog wel een komma. Om de naam van de man te introduceren, zou je die ook in het begin kunnen zetten. Dan leest het natuurlijker voor mijn idee.
... komt mijn man Rob binnen. 'Dag schat,' zegt hij vrolijk ....

Er komt geen reactie als ik naar de huiskamer: ‘Ik ben thuis!’, roep. --> 'Ik ben thuis,' roep ik naar de huiskamer, maar er komt geen reactie.

Ik gooi de vaatwasserdeur, door mijn groeiende frustratie, net iets te fanatiek dicht.    ---> Door mijn groeiende frustratie gooi ik de vaatwasserdeur niet iets te fanatiek dicht.

‘Kom op jongens, zet dat ding eens uit en ruim jullie rotzooi op.’’  --> de laatste ah-tekens moeten ook enkel zijn.

Als het eten klaar is heeft Jan de mountainbikes in de schuur gezet en Tom heeft op zijn manier, de borden op een stapel en het bestek ernaast, de tafel gedekt.  ---> Als het eten klaar is, heeft Jan de mountainbikes in de schuur gezet en Tom heeft op zijn manier de tafel gedekt: borden op een stapel en het bestek ernaast.

 

Lid sinds

5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel Fief voor je fijne feedback. Ik ga het in m'n volgende verhaal proberen toe te passen.

Raymond je hebt gelijk. Ontploffen is heftig voor een sleur, hoewel pubers opvoeden best een explosieve bezigheid is. 

 

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Zijvanhetkasteel,

Je hebt heel erg vlot geschreven. Dat komt voornamelijk omdat je meteen duidelijk maakt wat je personage wil. Rust, in een warm bad. De sleur die je vervolgens beschrijft, zijn niet alleen maar irritaties die zich opstapelen, het is ook steeds opnieuw een 'obstakel' naar dat warme, rustig bad. Dat maakt dat de frustratie erg goed voelbaar is. Zeker als het dan ook nog eens gangen van zaken betreft waarvan je weet dat die in een huishouden (met pubers) niet maar eens per jaar voorkomen. 
Ik vind het erg belonend lezen hoe er zelfs in de badkamer nog een boxershort in de wasmand moet komen. (En blíjf daar, haha) Leuke manier om op het laatste moment nog te benadrukken dat die rust echt nodig en verdiend was. 

Goed gedaan!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank @Nadine voor je feedback. Leerzaam om te lezen dat de eerste zin (rust en bad) het vlot geschreven maakt. 

Tony dank je voor je leuke reactie. 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

De frustratie spat er vanaf. Uit het leven gegrepen en heel herkenbaar. Eind van de dag als beloning in het warme sop zakken. Maar als dit de sleur van elke dag moet beschrijven heb ik wel met de HP te doen. 

 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sandra, inderdaad heel herkenbaar, ook al had ik vroeger enkel vrouwen in huis. Zoals Tony al vroeg weten wij nog niet wat je voor de drie kerels in huis hebt klaar gemaakt. Ook van mij een dubbele GG (goed gedaan + graag gelezen).