Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#497 Over and out

"Vijftien minuten tot shutdown, Major Tom. Ben je OK?"

"Ik ben OK."

Iedereen aan de andere kant weet dat ik Dirk heet, maar "Major Tom" is aan deze afteldag gaan kleven. Alsof Bowie iedere keer zijn lijzige zinnen zingt, nu we nog contact hebben. Nog vijftien minuten.

Langzaam beweeg ik over het donkerrode oppervlak. Voetje voor voetje. Ik wil de laatste minuten samen doormaken terwijl ik bovenop Mount Jubilee sta. Dat zijn nog maar een paar stappen en ik weet: het uitzicht is adembenemend. Daar zouden ze nog jaloers op kunnen zijn op Aarde. Maar niemand is jaloers op mij nu. Zelfs de grootste liefhebbers van de roodbruine bergen, de canyons of de brede droge rivierbeddingen op Mars, degenen die midden in de nacht opzaten als ik weer nieuw materiaal had gestuurd, die meegenoten als ik een zonsopgang deelde - niemand wil vandaag ruilen. Als puntje bij paaltje komt, willen ze allemaal gewoon hun familie, hun vrienden en zelfs die verdomde 24/7 routines van Operations Centre in plaats van het uitzicht op Mount Jubilee voor de rest van je leven.

"Tien minuten tot shutdown."

Els is de enige Nederlandse bij het Operations Centre en ze gaat keihard tegen de regels in door nu al twee uur Nederlands met me te praten. Waarschijnlijk tettert een Duitse official in haar headset dat ze Engels moet spreken. Who cares op dit moment? Els niet en ik al helemaal niet.

ESA had nog wel geprobeerd om het contact te behouden natuurlijk. In die zeventien jaar hier hadden we ook grote stappen gezet. Maar niet groot genoeg. Accu's sleten harder dan gedacht, isolerende wanden die het begaven, mislukte oogsten, ziekte. Uiteindelijk dood natuurlijk, je doet er niks aan. En dan één man die zich nog kiplekker voelt, maar geen zeven miljard per jaar waard is. Ik heb genoeg voorraad, daar ligt het niet aan. Maar het zat er al twee jaar aan te komen. Tjonge, twee jaar. Ik heb toch mooi veertien miljard verstookt in mijn eentje, welke techneut op aarde kan dat ook zeggen?

"Zeven minuten tot shutdown, Dirk."

"Jullie zeven minuten of de mijne?" grap ik. Ik zal hun laatste signaal drie minuten later krijgen dan het wordt verzonden, dus die paar woorden heen en weer moeten we zorgvuldig kiezen.

In de Martiaanse schemering zie ik de heldere blauwe ster opkomen.

“Sta ik op speaker, Els?”

Een paar minuten later hoor ik: “Jazeker.”

In het vizier van mijn helm zie ik dat ik nog een minuut heb. Die tikt langzaam weg. Met mijn voet schuifel ik in het rode zand van Mount Jubilee. Ik kijk over de vlakte aan de voet van deze bult, met mijn eigen kleine basis achter de heuvels. Ik kan er nog jaren van genieten als ik dat wil.

“Fuck you all, earthlings. This is the best view I’ll ever get.”

Ik beweeg mijn handen naar de sluiting van mijn vizier en kan er gewoon voor kiezen die te openen. Of ik kan langzaam teruglopen naar de voet van de heuvel, in de Rover stappen en terugrijden naar de komende jaren.

 

Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, er komt geen enkele vliegende auto in voor! :) Ik dacht, ik probeer eens een genreverhaal. Wat maakt 'm Back to the Future voor jou?

Ik heb de laatste zin trouwens nog een beetje aangepast.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Raymond, het leest als een futuristisch verhaal. Het is vlot geschreven, maar ik kan er niet goed hoogte van krijgen wat je precies wil vertellen.

Zelfs de grootste liefhebbers van de roodbruine bergen, de canyons of de brede droge rivierbeddingen op Mars, degenen die midden in de nacht opzaten als ik weer nieuw materiaal had gestuurd, die meegenoten als ik een zonsopgang deelde - niemand wil vandaag ruilen.  ---> een lastig te lezen, lange zin.

Maar het zat er al 2 jaar aan te komen. Tjonge, twee jaar. ---> Je bent niet consequent als het gaat om getallen. De ene keer schrijf je het in cijfers, de ander keer voluit. In een verhaal vind ik het persoonlijk mooier om getallen voluit te schrijven, dus ook getallen als zeven miljard ipv 7 miljard, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Een paar minuten later hoor ik “Jazeker”. ---> achter ik hoort nog een dubbele punt. De punt op het eind hoort vóór het ah-teken.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Raymond

Dank voor je tekst, behalve in het geval dat ik het niet begrijp, zie ik er geen herinnering in? 

Vreemd verhaal wel, dat moet je durven neerzetten.

Johanna

   

Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: dankjewel voor je opmerkingen, gewijzigd. Getallen is een oud euvel, weet ik nog :) Lange zinnen vind ik prima, als ze de gedachtegang volgen, zoals hier. Kwestie van stijl.

@Johanna: ben ik zomaar ineens een Durvende Deelnemer! Mijn gedachtegang: iemand verliest huis en haard, niet door iets fysieks, maar omdat er op Aarde een knop wordt omgezet. Hij leeft ondertussen al midden in zijn herinnering aan Aarde en aan alles wat er tussen hem en de thuisblijvers is  voorgevallen. Afijn, ik schreef het graag, misschien leest iemand het graag :D

Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inderdaad gaat de tijd daar anders, Kruidnagel, want draait anders om zijn as en om de zon. Maar het idee was dit: geen contact meer met Aarde, dan maak ik er een einde aan (helm open) of plak ik er nog een paar jaar bij. Maar ik zie hier thuis ook alleen maar vragende blikken,  dus je reactie verbaast me niet!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het fenomeen blijft me verbijsteren, ook na het zien van Interstellar. Maar ik koppelde het mentaal niet aan buurplaneten.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Intrigerend stukje. Helemaal vatten doe ook ik het niet, maar dat komt waarschijnlijk door mijn iets te aards ingestelde denksysteem 🙂