Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#496 Opwarming


De overgang naar wintertijd
Voor Sjaak een strijd, dat is een feit
De lampen gaan om vier uur aan
Het zonnen is allang gedaan
Een kriebeltrui van geit, gebreid
Het leven in de wintertijd

Het leven in de wintertijd
Sjaak leidt niet langer meer, hij lijdt
Het vrouwelijk schoon pakt stevig in
De Sjaak verliest zijn goede zin
Hij heeft altijd beperkt gedijd
Zo midden in de wintertijd

Zo midden in de wintertijd
Al wat verblijdt, hij is het kwijt
De thermometer zucht min tien
Sjaak heeft nog nooit zo afgezien
Waar hij nu dagelijks voor pleit
Het einde van de wintertijd

Het einde van de wintertijd
Verdrijft geheid zijn somberheid
Sinds Sinterklaas keek hij reeds uit
Naar shotjes vitamine Kuit
Hij heeft er maanden op gewacht
Gelikte blotebenenpracht
Zijn koude hart finaal ontdooid
Geribd, geruit, desnoods geplooid
Een korte rok voor elke meid
De overgang naar zomertijd!

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mespunt, ik vind het wel grappig hoe je een volgende strofe begint met de eindzin van de vorige. De laatste strofe valt dan uit de toon met de extra regels en een geheel andere rijmvolgorde. Dat vind ik dan weer jammer.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt allebei.

Wat die laatste strofe betreft, ik hou van structuur, maar ik blijf eigenwijs. Ik verlengde hem en dacht daarbij aan hoe je in de muziek een akkoord soms iets langer aanhoudt om een bepaald gedeelte nog iets steviger aan te kunnen zetten. Zelf vind ik het wel passend, maar ik vind het leuk om te lezen hoe anderen daarnaar kijken.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi mespunt,

Ik vind je insteek creatief. Door de eindzin van iedere strofe als begin van de volgende te gebruiken maak je een reis door de tijd met Sjaak. Slim bedacht en goed uitgevoerd. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mespunt,

Inhoudelijk zeer geslaagd verhaal en zeer creatief omgegaan met de vorm. Het refreinenspel is mooi gevonden, evenals het binnen-eindrijm in de tweede verzen van de strofes. Over de slotstrofe ben ik minder enthousiast; ik begrijp je beweegreden, en wellicht komt dit het gedicht ten goede, maar voor een stave kan het niet langer meer doorgaan, gelijk een sonnet met vijftien regels niet langer en sonnet is en een limerick met zes regels geen limerick meer mag heten.

  • “Sjaak leidt niet meer, hij lijdt” > rijk rijm, maar vanwege de woordspeling en omdat het geen invloed heeft op het rijmschema, vind ik dit toelaatbaar. Wel komt het een versvoet te kort. Zet er 'langer' tussen en het klopt.
  • “Verdrijft geheid zijn somberheid “ > hier vind ik het rijm rijm wel storend
  • Gelikte blotebenenpracht = Gelikteblotebenenpracht (of bedoel je dat de 'pracht' gelikt is?)

De dichtcoach

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor jullie reacties, fijn om te lezen dat jullie het leuk vonden.

Ik heb 'langer' toegevoegd en geheid - somberheid stoort mij nu ook, plus nog een paar andere kleine dingen waarvoor ik niet onmiddellijk een oplossing zie en die ik daarom voor nu toch maar zo laat. Wat ik bedoelde is dat de blotebenenpracht er gelikt uitziet, waarbij ik de dubbelzinnigheid zelf wel kan waarderen. Ik denk dat het daarom zo kan blijven staan, maar laat me graag corrigeren als dat nodig is.

De opmerking over dat het door de verlengde laatste strofe niet meer voor een stave kan doorgaan begrijp ik. Dat is dan de afweging en ik heb al aangegeven waarom ik de uitbreiding wel van toegevoegde waarde vind. Ik zal mijn best doen om me bij de volgende dichtopdracht aan alle regels te houden.