Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#495: Zabriskie Point

 

De stenen appartementen zijn gebouwd in een rotsformatie in Death Valley, een woestijn verlaten van iedereen. Ze worden allemaal tegelijk aan diggelen geblazen. Kaboem.

De explosie vormt een gigantische vuurwolk, waarbij houten en stenen brokstukken in het rond vliegen. Het vuur laait geweldig.

Na de laatste explosie zwelt de psychedelische muziek van Pink Floyd aan die ik herken. Een stem sist slangachtige woorden en allerlei spullen beginnen chaotisch door elkaar te vliegen. Rauwe kip, glasscherven, allerhande kledingstukken, rode appels, zelfs boeken vol wapperende bladzijden moeten het ontgelden. Met opengesperde ogen staar ik naar het filmscherm.

Opeens stoppen de drums en klinkt de muziek als het ruisen van de wind. Noten worden lang aangehouden, waardoor de muziek lijkt te vertragen. Na een drum fill wordt er angstaanjagend en luid geschreeuwd door de bioscoopspeakers, als een roofvogelroep tijdens de jacht.

Ik voel de wond in mijn binnenste tekeergaan. Parasols worden weggevaagd, kledingrekken ontploffen en barsten, waarbij de kledingstukken wegstormen in een kolkende brij van chaos, glasscherven en stof.

Alles explodeert in mij, vliegt in het rond en ik voel een immens sterke rebellie jegens de hele wereld. Na de film moet ik even op adem komen en kan ik niet meer praten. Het voelt alsof alles wat ik tot dan toe in m’n leven gedaan heb verkeerd is, alsof ik het verkeerde pad bewandel. Ik wil niet meer leven in die saaie burgermaatschappij met massaconsumentisme, ik wil keihard rebelleren en overal tegenaan schoppen. Deze beelden treffen mij in de diepste kern van mezelf, die vlam vat, net als de appartementen. Ik wil niet meer door op hetzelfde pad, want ik weet nu dat het onjuist is voor mij.

Pas later kan ik hier woorden aan geven: ik ben geraakt. Er is iets in dat ratjetoe aan voorwerpen, muziek en prikkelende beelden, wat een kant van mij aanspreekt die ik niet goed ken. De wereld kan mij op dat moment geen barst schelen en de mensen erin evenmin.

In een vlaag van opwinding verwijder ik alle datingapps van m’n telefoon. Dat hele gedoe vind ik ineens onuitstaanbaar oppervlakkig. Mijn eigen authenticiteit welt in mij op en eindelijk voel ik me niet meer zo vast en gevangen in het keurslijf – ik voel me ‘los’.

Om te komen tot mezelf moet er iets uit mij komen. Maar hoe ik deze diepe ervaring moet uiten weet ik niet – het blijft tot op de dag van vandaag een raadsel. Ik wilde immers alleen dat trachten te leven wat uit mijn binnenste opwelde. Waarom was dat zo moeilijk?

Geïnspireerd door het einde van de film Zabriskie Point -> https://www.youtube.com/watch?v=guOmJM8xvHA

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

d_s: ik weet wel zeker dat ik de film zag ergens in de zeventiger jaren. Op Wikipedia staat dit te lezen: The film was listed in the 1978 book The Fifty Worst Films of All Time. It has been described as "the worst film ever made by a director of genius". Dat laatste klopt want Antonioni was een meesterregisseur. Zelf zou ik gekozen hebben voor de song van Roy Orbison bij de aftiteling die zingt: There's a place where dreams always stay young. Dat neemt niet weg dat ik jouw bijdrage kon smaken. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi diep schrijven, 

Ik had nog nooit van de film gehoord, dus ik ging er helemaal blanco in. Ik heb eerst je tekst gelezen en toen pas de clip gekeken. Misschien miste ik te veel de context van de film zelf, maar grofweg de eerste drie minuten dacht ik: waar kijk ik eigenlijk naar?
Maar in de loop der minuten begreep ik wel wat je beschreef en het grootste compliment dat ik kan geven is:
als jij het niet zo had opgeschreven zoals je had gedaan, was de kans groot dat ik het gevoel had gekregen zeven minuten lang naar 'contextloze' explosies te hebben gestaard. 

Je beschrijft echt prachtig hoe jij (wel) beeld voor beeld iets ziet veranderen, gebeuren en wat dat ook met jou doet. Je neemt daarin mee wat de filmmakers waarschijnlijk in de artistieke zin hebben bedoeld, maar ook hoe jij dat vervolgens interpreteert. En wel op zo'n manier die filmmakers (of schrijvers, in ons geval) nooit honderd procent kunnen voorzien of sturen. En juist door dat te beschrijven, hoe kunst je individueel en uniek kan raken, ben je er helemaal in geslaagd om het onbeschrijflijke op te schrijven. 

Heel mooi gedaan! Complimenten!

Groet, 

Nadine

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

De film en muziek deden me niets, maar ik vind je tekst mooi geschreven. Zo goed als Nadine het omschrijft, kan ik niet, maar ik sluit me er wel volledig bij aan.

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi dat de beleving van een scène voor iedereen zo anders is. Ik begreep het niet helemaal, maar ik kan wel de intentie van de filmmaker goed duiden door jouw heldere beschrijving.  

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha allen, dank voor alle reacties, heel leuk om te lezen!

Het einde is zonder context lastig te vatten, dat snap ik. Maar als je de rest vd film ziet maakt het wel weer indruk, vooral op het grote filmscherm.

@Gi grappig, dat wist ik helemaal niet! Voor mij was de film dan ook niet goed, behalve 2 scènes die me wel lang bijbleven. En inderdaad, So Young is een prachtige song!