Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 495 – Nooit meer live

Seks, muziek en de Bijbel in één liedje: misschien was dat toen al genoeg. Sara was nog niks gewend. Al moeten ook de warmte en kracht van de gitaar haar zo jong al hebben geraakt. De song was zo klein, zo geraffineerd. Maar het liedje werd te vaak gecoverd en de betovering loste op in het niets. Het gevoel vergat ze, behalve bij vlagen. Als het op de radio of tv weer eens voorbijkomt is ze het al na drie maten zat en zet ze het apparaat uit. Natuurlijk ontwikkelde haar smaak zich mettertijd. Bovendien: zelf is ze ook bepaald niet mooi meer. Dat is de weg van alle vlees, de dood in de pot, de kennelijke sterfelijkheid van een liedje.

Daarom overvalt het vertrouwde akkoord haar. De gebroken G met een subtiele reverb, het basloopje via de fis, en de E mineur: die laagste, stoerste, simpelste, moeilijkste samenklank. De zesachtste maat stuwt het voorspel op, de tremolo duwt de tonen uit elkaar, de timing is wild maar de klank is kalm, het tempo wellustig traag. Er klinkt een duet. Het is niet mierzoet, het zijn twee snaren in vreemde combinaties en ze maken rare sprongen, al lijkt het gewoon een terts. Dissonanten zonder de poeha en het effectbejag. Ze schuren langs haar ziel en schieten de diepte in.

Zes dagen later vonden ze de jonge zanger pas. Het was een brede rivier. Er voeren veel boten op de Mississippi, zelfs op deze zijarm. Ze scholen onder een spoorbrug: het zal wel warm zijn geweest. Daarom was Jeff met zijn kleren aan gaan zwemmen in de rivier. Jeffs stem bezweert nog altijd dat hij alleen het meent. Het is maar een liedje, Jeffs beste liedje, de beste vertolking van dat liedje. Hoe kan een liedje nou je bestemming zijn? De dood van Jeff Buckley kwam niet eens door een slopende ziekte als bij de jonge Eva Cassidy, die Sara al wat jaren aanbad: haar had ze ook pas veel later ontdekt en ook Eva kon liedjes weer tot leven wekken. Dit was een banale stommiteit van een jonge rockgod. De ennui van een westerling. Verzopen in de hekgolf van een sleepboot op een late lenteavond. Sara slikt.

Haar eigen pijn is stokoud, haar man is al tijden dood. Gelukkig is haar gehoor nog scherp. Ze voelt de rouw over een liedje dat eeuwig leeft, terwijl de stem zelf er allang niet meer is. Ze is op slag fan, post mortem dan maar. Alleen de stem en de gitaar zingen haar toe, het hele liedje lang, en nog eens, en ze zal beter luisteren, en de ondoorgrondelijke tekst goed lezen. En na zes dagen verveelde deze versie haar nog steeds niet, zucht de uitvaartondernemer, voordat het lichaam naar binnen glijdt, de vlammen het vereenzaamde lijf verbranden en de stadsdichter schrijft over zes dagen lijkstank in de flat en halleluja tot vervelens toe, volgens de buurvrouw althans.

Jeff Buckley – Hallelujah
Eva Cassidy – Autumn Leaves

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, 

Je bent er uitstekend in geslaagd om de kracht en magie van muziek op papier te zetten. Vooral door heel specifiek in te gaan op hoe die is opgebouwd, maar zonder te vergeten hoe dat het personage raakt en wat dat voor gevolgen heeft. Daar besteed je dan in de tweede helft de nodige en mooie aandacht aan.
en volgend/ ander nummer eraan toevoegen maakt dat effect alleen maar beter: het is niet langer 'zomaar' een mooi lied, je laat ook zien ander lied, het een niet zomaar het ander kan vervangen. De tekst is anders, het gevoel is anders.  Aan ieder muziekstuk kleeft nu eenmaal een andere beleving die voor iedereen uniek is. 

Heel mooi gedaan!

Groet, 

Nadine

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal, Kruidnagel. Knap geschreven. En dan de muziek van Eva Cassidy die veel te jong overleed, prachtig.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Ik heb lang getwijfeld of ik iets met Hallelujah zou doen, maar dan met het origineel van Leonard Cohen. Het is pas na de cover van Jeff Buckley dat het nummer wereldwijd bekend werd en gezongen door honderden grote en kleinere namen in de muziekwereld. Gisteren nog was deze steengoede versie te horen van de Vlaamse revelatie, Jente Pironet die dikwijls als de jonge versie van Bob Dylan wordt bestempeld. Dylan beschouwde nota bene Buckley als een van de beste singer-songwriters.  Eva Cassidy werd pas beroemd toen ze overleden was, maar Buckley kende en bewonderde haar. Een treffend beeld, Kruidnagel en dank voor het linken naar hun beste performances.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Gi! Hallelujah is echt zo dubbel. Na duizend keer, hoe mooi ook, bij weer een Idols of The Voice had ik hem wel gehoord met dat overbekende intro. Totdat ik de versie van Buckley hoorde, met bijvoorbeeld alleen al een ander en magistraal intro.

Bedankt voor je uitleg over de historische setting! 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De hp is nu een vrouw en ze heeft een naam, omdat ik de structuur nog te onduidelijk vond met al die hij en zij. De titel vind ik nu ook wat beter de lading dekken.