Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#494 Het dak van de wereld

Het tandwiel met de trappers van een oude fiets is niet verticaal maar horizontaal verbonden door de fietsketting met het hoger gemonteerde kleine tandwiel van een achterwiel. Door het trappen, wordt een spoel  aangedreven waarop een ronde slijpsteen zit. Met planken, bouten en vijzen zit een bankje op hoge plooibare poten vast aan de constructie. Het is de vernuftige slijpmachine die Udgam in elkaar heeft geknutseld. Hij kan ze dichtvouwen en makkelijk dragen om op vaste plaatsen in Kathmandu zijn diensten aan te bieden.

Zijn grootvader had nog een echte scharensliep getrokken door een ezeltje. Van hem heeft hij geleerd hoe men een Nepalees mes vlijmscherp maakt. Zowel de kar als het diertje als zijn opa hebben de tand des tijds niet overleefd. Net als de gletsjers van de beroemde bergketen in zijn land die door de klimaatverandering dreigen te verdwijnen.

Door het commerciële bergbeklimmen ziet hij steeds meer toeristen langskomen. Zijn beste vriend is sherpa en heeft hem verteld hoe walgelijk het geworden is. Er liggen tonnen afval in de bergen. De Mount Everest is de hoogste vuilnisbelt ter wereld geworden.

Zou hij de messen van deze bevuilers nog wel slijpen? Udgam vraagt het zich ernstig af.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Schmetterling, mooie exotische setting. Ik moest wel een paar heuveltjes over: de beginzin doorgrond ik niet, en ik vraag me af waar klimmers die messen voor nodig hebben.

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Het plaatje is mooi en de touwverklaring klopt ook nog, maar wij lezen de tekst en missen die kennis. Het lijkt er in je bijdrage op dat je dat aspect van lezen over het hoofd ziet. Ik moest de eerste zin verschillende keren lezen en moeite doen om het geheel te matchen. Ik denk dat je snelle gedachtesprongen die wij niet kennen en die je niet aan het "papier" toevertrouwt om ons te helpen, daarvan de oorzaak zijn.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je kunt dat, denk ik, allebei beschouwen als generieke kennishiaten. In een boek denk ik dan: die uitleg komt nog wel, want ook in het echt werkt dat zo met kennismaken. Dat van die tandwielen is bovendien een openingszin en ook nog een fotobeschrijving – drie taaie schrijverskunstjes.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Schmetterling, 

Hele goede beschrijving die mijn persoonlijke smaak ook goed doet. Ik zou goed nadenken over de zin: 'Net als de gletsjers van de beroemde bergketen in zijn land die door de klimaatverandering dreigen te verdwijnen.' Hier roep je een bepaalde vraag op, terwijl ik als lezer zou willen wegzinken in een eindeloos mooie beschrijving, die op een gegeven moment omwentelt, alsnog een maatschappelijk vraagstuk oproept, maar een stuk implicieter. 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

KN en Raymond, de eerste drie zinnen zijn net bedoeld om de vraag op te roepen 'Waar gaat dit over?'. In de volgende zinnen van de inleiding wordt al meteen het antwoord gegeven. Anna had er duidelijk geen moeite mee. 
Anna bedankt voor de feedback. Het is ook de bedoeling dat er nagedacht wordt bij de zin die je vermeldt. Achter het bijna idyllische plaatje schuilt inderdaad de dreiging van de teloorgang.