Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#494 Bruggetje

De route rond het meer linksom of rechtsom brengt je altijd bij het bruggetje. Elke route is even lang, over een gepland, maar natuurlijk ogend paadje langs laag struikgewas en hoge populieren en wilgen. Na weken van regen staan de bomen aan de oever in het water. De modder van het pad plakt daardoor aan je schoenen. Aan de onderste plank van het klaphek hangen kluiten klei van mensen die, net als jij, hun schoenen daar hebben schoongeschraapt. Het bruggetje is oud. Het is uit de tijd dat het meer werd gegraven voor zandwinning, de planken en balken zijn verweerd, bemost, deels verrot. De bodemplanken hebben nu grote kieren en je loopt voorzichtig naar de andere kant. Daar is een klein vrij stukje tussen het struikgewas. Het was groot genoeg voor een man en een vrouw zittend tegen elkaar, met jouw armen om haar lichaam, haar rug tegen jouw borst. Het is nu te nat om daar te gaan zitten. En klei aan de kont van je spijkerbroek mist de romantiek van toen en het eindeloze vergezicht op het leven.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig poëtisch en beeldend, Raymond. Mooie flashback en weemoed. Op de een of andere manier krijg ik die tweede naamval niet gerijmd met de jonge 'jij' van toen, maar ja, het moet er wel staan.

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Kruidnagel, ik heb inderdaad ook over die tweede naamval nagedacht, maar kon er niets minder gedragens van maken zonder de boodschap te veranderen. Misschien later.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Raymond, een prachtige beschrijving. Voor mij zou het in de ik-vorm mogen.

Elke route is even lang, over een gepland, maar natuurlijk ogend paadje langs laag struikgewas en hoge populieren en wilgen.  ---> naar mijn idee kan de eerste komma weg.

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: dank. Ik denk dat die komma daar hoort.

@Kruidnagel: toch die tweede naamval herschreven, waarbij de strekking min of meer hetzelfde blijft. Het kan soms zo eenvoudig zijn.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Raymond, 

Bedankt voor de beschrijving. Ik vind deze zin heel mooi: 'Aan de onderste plank van het klaphek hangen kluiten klei van mensen die, net als jij, hun schoenen daar hebben schoongeschraapt.'. Dit impliceert meteen een diepere laag, een geschiedenis van mensen die allemaal bij dat bruggetje zijn geweest. Het is suggestief, en de lezer kan als het ware zelf een verhaal hierbij maken.

Deze zin vind ik dan weer te veel uitleggen, ik zou eerder in het 'nu' blijven bij een beschrijving: 'Het bruggetje is oud. Het is uit de tijd dat het meer werd gegraven voor zandwinning, de planken en balken zijn verweerd, bemost, deels verrot.'

De rest van je beschrijving vind ik goed!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Raymond,

deze zin vind ik de mooiste:
Aan de onderste plank van het klaphek hangen kluiten klei van mensen die, net als jij, hun schoenen daar hebben schoongeschraapt.

Graag gelezen.

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

@Anna en SchrijfDeb, dank voor jullie opmerkingen. Ik vond die zin ook fraai, maar bijzonder dat je er een diepere laag in leest die ik er op geen enkele manier in bedoelde. Het mooie van schrijven :)