Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Administratie
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Wekelijkse schrijfopdracht #491 - Silly the Seagull

 Iedere week kun je aan de slag met een nieuwe inspirerende schrijfopdracht. De opdrachten worden om en om uitgeschreven door schrijfcoaches Frank Noë, Lizette van Geene, Johanna Müller, Nadine van de Sande, Odile Schmidt, Marc Kerkhofs en Mili van Veegh, Anna Strijbos en Martijn Breeman. Iedereen kan meedoen!

Lees hieronder de 491e opdracht, ga naar het forum van Schrijven Online en plaats je verhaal om gratis feedback te ontvangen.

Schrijfopdracht #491 - Silly the Seagull

Door Johanna Müller

De opdracht deze week is echt een 'creatief schrijven' oefening. Ik inspireerde me voor deze opdracht op een werkbezoek o.a. aan Fighting Words in Dublin, dat is een organisatie die overtuigd is dat iedereen een verhaal kan bedenken en opschrijven. Hun werking richt zich op kinderen, met of zonder beperking, met of zonder Ierse afkomst.

Men start eerst met een gemeenschappelijke ronde (die je ook perfect kan toepassen als je voor jezelf schrijfoefeningen wil bedenken). Kies een hoofdpersonage, kies een tweede personage, zoek naar een droom die het hoofdpersonage nastreeft en bedenk een probleem voor het hoofdpersonage.

Het hoofdpersonage waarmee je aan de slag mag gaan is Silly the Seagull, die dik bevriend is met Nina, een mens die graag roze prinsessenjurken draagt. Silly droomt al jaar en dag van een paars prinsessenkleed en is erg beducht voor de Viking Splash Tour (een ludieke toeristische doortocht van een Vikingboot door Dublin).

Koppel al deze elementen aan elkaar tot een vrolijk, triest, spannend of avontuurlijk verhaal van max. 700 woorden.

Publiceren en feedback

Je kunt jouw verhaal publiceren op een speciaal onderdeel van het forum. Daar kunnen de schrijfcoaches en andere deelnemers feedback geven op het verhaal. Dat gaat zo:

  • Klik op deze link en voer jouw verhaal in (vergeet niet het nummer en de titel van de opdracht te vermelden in de onderwerpregel). Klik vervolgens op 'Bewaren'. Jouw verhaal is nu hier te vinden. 
  • Wacht op feedback of geef alvast feedback op andere verhalen.
  • Feedback geven op verhalen van voorgaande opdrachten mag natuurlijk ook! Andere verhalen zijn hier te vinden. 

Let op: je moet een profiel op Schrijven Online hebben om verhalen op het forum te kunnen plaatsen. Klik hier om een nieuw profiel aan te maken.

Over de schrijfcoach

Johanna Müller (1963) woont en werkt in Vlaanderen en schrijft meestal onder dit pseudoniem. Ze schreef al veel boeken over vrijwilligerswerk, vanuit haar professionele activiteit. Johanna houdt van literatuur en creatief schrijven. Er zit een manuscript in de pijplijn, dat er hopelijk dit jaar uit komt…
Mijn korte verhalen vind je op www.johannamuller.be

 Banner Schrijven Magazine

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een leuke opdracht deze week! Of-ie goed gaat lukken, weet ik niet (merk ik wel), maar complimenten in ieder geval voor het idee en de toelichting. En het toegestane aantal woorden, dat geeft mogelijkheden.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Johanna, ik vind het ook een leuke opdracht en een uitdaging. Ik heb nog wel een vraag. In de omschrijving staat: Silly droomt al jaar en dag van een paars prinsessenkleed en is erg beducht voor de Viking Splash Tour. Beducht betekent dat je een dreiging voelt, maar als ik de opdracht lees, denk ik eerder dat Silly juist aan de doortocht mee wil doen. Ik sta dus in dubio wat je precies bedoelt. Kun je dat nog iets toelichten?

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief! 

Ik heb denk ik wel een idee wat er bedoeld wordt (al zie ik nu dat ik zelf niet goed heb gelezen, en de mens de hoofdpersoon heb gemaakt i.p.v. de zeemeeuw). 
Volgens mij is de schrijfoefening die Johanna bedoelt: Persoon A wil X. Er is probleem Y. Persoon A moet Y overwinnen om X te krijgen.
Dus Silly wil een kleed. Hij is beducht voor de Viking Splash Tour. Silly moet (zijn angst voor) de Viking Splash Tour overwinnen om zijn deken te krijgen.
Uiteraard is dat een heel letterlijke invulling, die je voor je eigen verhaal vrij kan interpreteren.

Hopelijk helpt je dat om aan de slag te gaan. Anders zal Johanna het wel kunnen verduidelijken natuurlijk.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi Oooooooh! Ik vond het al zo super random. Ik vond ook jouw verhaal al zo creatief met de opdracht omgaan, omdat je de prinsessendeken naar een prinsessenjurk had veranderd :D. Naja, te laat voor mij. Misschien moet ik, om bij de Belgische lezers verwarring te voorkomen, mijn "prinsessenkleed" maar meteen naar een "prinsessendeken" veranderen, maar ik wacht wel even de reacties af.

Edit: aangepast. Blijkbaar lezen anderen het ook als "jurk" i.p.v. deken/kleedje.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Fief

Ik bedoelde 'beducht' effectief hoe je het interpreteerde, de zeemeeuw voelt zich effectief bedreigd door de VST. Hopelijk zie ik je verhaal?

Johanna