Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#490 Blauwe ergernis (herzien)

Herziene versie

 

Er hangt een blauwe ballon in mijn prachtige Liriodendron Tulipifera. Met een stok heb ik al geprobeerd het uit de boom te vissen, maar het touwtje met iets wat op een briefje lijkt, zit vastgesnoerd aan een van de takken. Ik heb nooit gesnapt waarom iemand zoiets banaals als een ballon met een briefje de lucht in kan sturen. Alsof zo’n bericht ooit aankomt en iemand er daadwerkelijk iets mee doet. Belachelijk!

Voorzichtig stap ik een sport hoger op de ladder. Als ik mijn arm uitstrek, kan ik er net … niet, verdorie. Nog eentje hoger dan.
Ik leun ietsje verder opzij, maar zodra ik naar het touwtje reik, voel ik de ladder bewegen. Ternauwernood kan ik me aan een tak van de tulpenboom vastgrijpen. De ladder valt met een klap op mijn zorgvuldig gekweekte hortensia’s. De tak breekt onder mijn gewicht. Gillend val ik op mijn rug op een perfect aangelegd bedje winterakonieten.

Als de pijn enigszins is weggetrokken, kijk ik omhoog en zie het blauwe geval tergend vrolijk dansen op de wind. Met moeite sta ik op, controleer mijn ledematen en veeg de aarde van mijn kleren.
Een onbekend maar niet onaardig hoofd verschijnt boven de schutting.
‘Hulp nodig, buurvrouw?’
Alsof hij mijn gedachten raadt: ‘Ik ben Frans, vorige week verhuisd. Heb je je bezeerd?’
‘Nee, het gaat wel weer. Ik heb ruzie met een ballon.’ Ik wijs naar de boom.
‘Oh, daar is ie gebleven!’ De knappe verschijning verdwijnt om twee tellen later mijn tuin in te stappen. Hij kijkt naar de afgebroken tak en de ravage in het bloemperk.
‘Ik vrees dat ik de schuldige ben.’
‘Die ballon is van jou?’
Hij knikt. ‘Gisteren was mijn zus bij me op bezoek. Ze bracht deze ballon mee, maar hij ontsnapte uit mijn hand en verdween. Ik zal hem weghalen, uiteraard vergoed ik de schade.’
Hij zet de ladder weer tegen de boom. Met een frustrerend gemak bevrijdt hij de ballon uit de boom. Trots laat hij de echo zien die aan de ballon bevestigd is.
‘Ik word oom.’

Hemeltje! Galant, charmant en een kindervriend.
‘Kopje thee, buurman?’


--------------------------------------------------------

Oude versie

Er hangt een blauwe ballon in de boom en hij ontsiert mijn prachtige Liriodendron Tulipifera.
Met een stok heb ik al geprobeerd hem uit de boom te vissen, maar het touwtje met iets wat op een briefje lijkt, zit vastgesnoerd aan een van de takken. Ik heb nooit gesnapt waarom iemand zoiets banaals als een ballon met een briefje de lucht in kan sturen. Alsof zo’n bericht ooit aankomt en iemand er daadwerkelijk iets mee doet. Belachelijk!

Voorzichtig stap ik een sport hoger op de ladder. Als ik mijn arm uitstrek, kan ik er net … niet, verdorie. Nog eentje hoger dan.
Ik leun ietsje verder opzij, maar zodra ik naar het touwtje reik, voel ik de ladder bewegen. Ternauwernood kan ik me aan een tak van de tulpenboom vastgrijpen en zie de ladder op mijn zorgvuldig gekweekte hortensia’s vallen. De tak bezwijkt onder mijn gewicht en met een gil val ik op mijn rug op een perfect aangelegd bedje winterakonieten.

Als de pijn enigszins is weggetrokken, kijk ik omhoog en zie het blauwe geval tergend vrolijk dansen op de wind. Met moeite sta ik op en veeg de aarde van mijn kleren.
Dan verschijnt een onbekend maar niet onaardig hoofd boven de schutting.
‘Hulp nodig, buurvrouw?’
Alsof hij mijn gedachten raadt: ‘Ik ben Frans, vorige week verhuisd. Heb je je bezeerd?’
‘Nee, het gaat wel weer. Ik heb ruzie met een ballon,’ en ik wijs naar de boom.
‘Oh, daar is ie gebleven!’ De knappe verschijning verdwijnt om twee tellen later mijn tuin in te stappen. Hij kijkt naar de afgebroken tak en de ravage in het bloemperk.
‘Ik vrees dat ik de schuldige ben.’
‘Die ballon is van jou?’
Hij knikt. ‘Gisteren was mijn zus bij me op bezoek. Ze bracht deze ballon mee, maar hij ontsnapte uit mijn hand en verdween. Ik zal hem weghalen en uiteraard vergoed ik de schade.’
Hij zet de ladder weer tegen de boom en bevrijdt met een frustrerend gemak de ballon uit de boom. Trots laat hij de echo zien die aan de ballon bevestigd is.
‘Ik word oom.’

Galant, charmant en een kindervriend. 'Kopje thee?'
 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Grappig verhaal. Kan me niet voorstellen dat een touwtje zit vastgesnoerd aan een tak. Dan zou de ballon hem er minstens een paar keer overheen hebben gedraaid. En als de tak breekt kan dat niet onder haar gewicht. Dan zou ze uit de boom omlaag moeten vallen en in de val de tak meenemen. Verder leuke switch aan het eind. Iedereen mag weten dat hij oom wordt.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi John Doe, bedankt voor je reactie.
Een touwtje kan wel degelijk vastgesnoerd zijn als het door de wind eromheen geblazen is. 
De uitdrukking is dat iets breekt onder het gewicht. De betekenis is dat datgene het gewicht niet aankan. Ze hangt aan de tak, maar die kan haar gewicht niet aan en bezwijkt onder haar gewicht. Ik heb breken veranderd in bezwijken.
 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, ik vind het supervlot beschreven, je maakt de tegenstelling tot het sukkelen van de vrouw, die wat verscholen zit in de perfectie van haar tuin, het verlangen naar de niet onaangenaam uitziende buur, en de onderliggende verwachtingen mooi duidelijk in erg weinig woorden.

ZGG

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel, Tony. Mijn nachtdienst is ineens een stuk leuker. Het valt me zelf wel op dat er veel boom en ballon in de tekst staat. Misschien dat ik daar nog iets kan aanpassen. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

Je verhaal heeft een heel leuke insteek: een hoogstpersoonlijke oorlog met een ballon. Zeker voor zo'n opgeprikte dame is het dan erg gênant om uit de boom te vallen, waar de buur de ballon er dan met het grootste gemak uithaalt. Dat zorgt voor een leuke dosis humor (of leedvermaak, zo je wil ;) ) bij de lezer. 

De reden dat de buurman de ballon instuurt, is erg leuk en zelfs ook logisch, ook al is hij volwassen: er staat daar gewoon een trotse, aankomende oom. Maar toch mis ik net iets meer uitwerking over de afloop tussen de twee buren en hoe er al  dan geen eerste vonk overslaat. Buurvrouw bekijkt Frans al met interesse en aan haar geïrriteerde humeur laat je in zoveel woorden wel doorschemeren dat een romance voor haar een welkome afleiding zou kunnen zijn van een chagrijnig en eenzaam leven (perfect onderhouden tuin, de blunder van het vallen...) 

Uiteraard is die keus aan jou en gezien het woordenaantal hoeft dat niet uitgebreid, maar een extra zinnetje, misschien? 

Leuk gedaan! 

Groet,

Nadine

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig. Leuk idee, mooi uitgewerkt, aansprekend personage. Wel zou het hier en daar wat mooier verwoord kunnen worden. Ik stoor mij een beetje aan het aantal samengestelde zinnen die weinig met elkaar te maken hebben als:

  • Er hangt een blauwe ballon in de boom en hij ontsiert mijn prachtige Liriodendron Tulipifera.
  • Ternauwernood kan ik me aan een tak van de tulpenboom vastgrijpen en zie de ladder op mijn zorgvuldig gekweekte hortensia’s vallen.
  • De tak bezwijkt onder mijn gewicht en met een gil val ik op mijn rug op een perfect aangelegd bedje winterakonieten.

etc.
In de meeste gevallen kun je ze gewoon splitsen, dat vind ik een stuk prettiger lezen.

Verder graag gelezen.
 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, bedankt voor je reactie. Je mening dat de samengestelde zinnen niets met elkaar te maken hebben, deel ik niet. Ik zie wel wat je bedoelt met dat het op een andere manier geschreven beter leest. Ik heb hier en daar de tekst aangepast en kom nu weer op 350 woorden uit. (door de toevoeging van de laatste zinnen op advies van de coach, zat ik er net boven).
Ik ben benieuwd of je het nu beter vindt.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, mooi verhaal. Ik vond het leuk dat het terugkomt hoe makkelijk de hoofdpersoon gefrustreerd raakt :). Via haar acties en innerlijke dialoog wordt ze goed neergezet. Ik vind de laatste versie lekker doorlezen en beter dan de oude. Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha, Fief, eindelijk een wat 'luchtiger' verhaal tussen de zwaarmoedige. Nu maar hopen dat die knappe Frans thee lust. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Karel: dank je wel voor je positieve reactie. Ik vind zelf de tweede versie ook beter. Met dank aan Musonius. 

@Gi: ik vond mijn hp geen persoon voor koffie, hopelijk haakt Frans niet af op de thee. Bedankt voor je reactie.