Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 489 - Helaas

Steeds als coach Musonius
op schrijvenonline.org
met een opdracht aan komt draven
hoop ik dat ik mee kan doen -
wat helaas niet altijd gaat.

Dante en Vergilius
zijn verplicht van later zorg
voor ons, levenslange slaven
van de pen, de pan, de poen,
wat helaas zich raden laat.

Ik ben een romanticus.
Normaliter staat dat borg
voor verspilling van mijn gaven:
wat een smet op mijn blazoen!
Telkens weer die middelmaat.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel,

Een duidelijke eerste strofe wordt gevolgd door een zeer cryptische tweede die ik niet kan ontrafelen. Ook de derde snap ik niet helemaal: waarom zou het zijn van een romanticus borg staan voor verspilling van gaven?
Mooi gebruik van schakelrijm. De rijmen zijn goed, maar Musonius/Vergilius is rijk rijm.
Ook metrisch zit het goed in elkaar:

  • op schrijvenonline.org  > begrijpelijke klemtoonwisseling. Hier gaat inhoud voor vorm.
  • wat zich helaas raden laat.  > zich en helaas kun je omwisselen om jet metrisch kloppend te maken
  • Normaliter staat dat borg  > onvergeeflijk; het wordt door flink wat taalverloederaars al uitgesproken als betrof het een inhoudsmaat. Het is normáliter, met de klemtoon op ma. Je perst een jambisch woord in trocheeën. Dit is onacceptabel.

Wat de middelmaat betreft: ach, tussen vloer en top valt nog genoeg te grazen.

De dichtcoach

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Musonius, dank je! Idealiter was ik perfect (mooie escape), dat woord gebruik ik altijd als referentie. Gezien gebruik koning is, zal normáliter wel gangbaar worden, onder de dwang van de inhoudsmaat.

Dat van die romanticus: die dromerige levensstijl is toch het spanningsveld met ons kapitalistische, neoliberale sociale contract. Maar ik ben het met trots, al stopt het voor mij meestal met de vrouw die in een serie zei dat je nooit moet vertrouwen  op wat een bankier zegt. Ik ken namelijk die ene witte raaf persoonlijk. In plaats van de tandenfee stort hij een euro op de rekening van zijn zesjarige kind, zei hij laconiek.

Is het zelfs een rijk rijm bij maar twee syllaben? 

Strofe twee draait om het beginrijmend trio, de praktische knoet verhindert de droom van groei.

Prachtige rake lyrics met humor van Jules de Grote!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 Dit is dan denk ik verspringend rijm?

 Ja.

 Is het zelfs een rijk rijm bij maar twee syllaben? 

Bij rijm moet je kijken naar de rijmstam. Als de voorafgaande medeklinkers - geldt ook voor. (onzichtbare) glijklanken en glottisslag - overeenkomstig zijn, is er sprake van rijk rijm, zoals bij Musonius/Vergilius: 2x i(ej)ús. De zaak lag anders als de klemtoon op de i had gelegen, je kunt bv wel paus Pius op Ivo Niehes laten rijmen.

Strofe twee draait om het beginrijmend trio

Ik neem aan dat je doelt op pen, pan, poen, dit is pararijm, een optelsom van alliteratie en acconsonantie.

Volgende week een overhoring over al deze rijmbegrippen :-)