Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#489 Dichter bij Guido Gezelle

‘t Oude jaar is afgeschoten
En voor eeuwig neergeveld
Allerbeste schrijfgenoten,
Eer je ’t nieuwe binnen snelt
Wacht dan nog een ogenblik
Tot je hebt gehoord dit lied
Dat mij nu te binnenschiet

Voor het eerst in vele jaren
Smeedde ik zowaar geen plannen
Hoe dit zo is te verklaren
Wie kan zich nu nog ontspannen
Bij ’t horen en vooral het zien
Van die schare nepartiesten
Die dachten dat zij het wisten

‘k had mij nog zo voorgenomen
Door te oefenen weliswaar
Om het forum op te komen
Met  handgeklap en breed gebaar
Gezelle te declameren
En dit vers van hem te brengen
Nu de dagen weer gaan lengen

Wel besteed, o brave lieden
die nog leeft en waakt; daarom
is ’t dat ik u ’t nieuwjaar bieden
en u voorspoed wensen kom

Maar het is beginnen sneeuwen
Het is mij dus niet gelegen
Te betreden gladde wegen

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi,

Inhoud
De eerste strofe doet mij denken aan zangers uit vervlogen tijden, die op (markt)pleinen zongen en eerst publiek verzamelde, zoals 'Komt vrienden in den ronde'. Dat vind ik mooi.
Het is een leuk idee, maar het klopt naar mijn idee niet helemaal: de eerste strofe suggereert de aanwezigheid van de zanger, dus het besluit dat deze niet kan komen, dat wringt.
Het is naar mijn smaak ook wat lang van stof, met het schrappen van wat verzen of een strofe kun je sneller tot de kern komen; er zitten te veel zinnen in die niets toevoegen.

Metrum
Je begint uitstekend, maar je aandacht lijkt te verslappen, want in de opvolgende strofen rammelt het hier en daar.

Rijm en rijmschema
Het rijmt goed, al deed het rijmkoppel artiesten/wisten mij de wenkbrauwen fronzen.
Ook jij hebt gekozen het oneven aantal verzen op te lossen met weesrijm. Niks mis mee, maar ik hoop dat andere deelnemers ook andere oplossingen aandragen.
Zeker bij een liedtekst is het zaak om naast het rijmschema, ook de afwisseling tussen mannelijk en vrouwelijk rijm in alle strofen gelijk toe te passen, dus niet alleen ababxdd, maar ook vmvmmmm, anders moet je smokkelen met de noten. Het is geen vereiste, maar wel zeer aanbevolen.

De dichtcoach

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, dank voor de commentaar. Het zal wel dat de eerste strofe je aan oude zangers/dichters doet denken, het is namelijk bijna letterlijk een gedicht van Guido Gezelle (zie titel) net als het deel dat in schuinschrift staat. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik heb te weinig kennis over gedichten om er technisch iets van te vinden. Als lezer vind ik het wel een leuk gedicht.