Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#489 - Pad met een wrat

Voorgenomen om mij niet meer te mengen,

in de sprookjes van ridders, feeën en prinsessen.

Vaarwel Don Quichot, je imaginaire successen,

die zevenmijlslaarzen passen niet op mijn pad.

Ik ben weg van de leugens, de trollen en krengen,

Meutes scherpe tongen die snijden als messen,

Dromend over kikkers als pad met een wrat.

 

Voorgenomen om mij niet meer te mengen,

maar de dorst voor het meemaken bleek niet te lessen.

Gedachteloos volgde ik weer mijn prinsessen,

maîtresses, en trillen ze? Dan word ik zat.

Het geluid van Sirenen, signalen, ze brengen,

mij weer tot hun kerker. Niet geleerde lessen.

Zo droom ik van kikkers als pad met een wrat.

 

Voorgenomen om mij niet meer te mengen,

in de sprookjes van ridders, feeën en prinsessen.

Voor nu, mooie aandacht, ik ga niet meer stressen,

om jou vast te houden, mijn liefste, mijn schat.

Want wil ik balans, dan hoef ik geen strenge,

voornemens, maar wil ik vanavond souplesse,

Zo droom ik van kikkers, het liefst met een wrat.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dekmantel,

Dank voor je bijdrage. Je was er snel bij.

Inhoud
Ik heb het lied een aantal keer moeten lezen om te doorgronden.  Misschien dat andere lezers het sneller in de gaten hebben, maar kijk eens of je het thema sneller helder kunt krijgen. Zeker bij een lied moet het snel duidelijk zijn (na één keer horen). Het idee is overigens goed gevonden.
Taalkundig en literair bespeur ik in de tekst nogal wat nonchalance. Nu mag je bij een lied meer spreek- dan schrijftaal verwachten, maar blijf het wel zien als literair product.
Bedenk wel: kikkers en padden zijn verschillende dieren.

Metrum
Het metrum rammelt aan alle kanten. Als je in de voetsporen van Bob Dylan wilt treden, kan dit natuurlijk, maar ik verwacht hier van de deelnemers dat er veel zorg en aandacht aan het metrum besteed wordt. Kijk of je dit bij kunt schaven. Als je hier vragen over hebt, mag je die stellen.

Rijm en rijmschema
Hier en daar bespeur ik wat rijmdwang. Over e/en-rijm zal ik niet vallen, want ik weet dat zelfs onder rijmpuristen de meningen hierover verdeeld zijn, maar rijk rijm is echt uit den boze (prinsessen/successen, dorst […] lessen/geleerde lessen).
Het rijmschema is haast één op één overgenomen van mijn voorbeeld, incl. (locatie) refreinregel. Dat kan en mag, maar ik had het leuker gevonden als je zelf iets bedacht had. Wat wel een verschil is, is het doorgevoerde schakelrijm. Door enkel gebruik te maken van drie rijmklanken doet deze vorm denken aan een balladevorm. Dat vind ik erg mooi. Ook zijn er meer refreinen en dit tezamen met schakelrijm zorgt voor een mooie eenheid.

Al met al een mooie poging, maar mijns inziens dient er nog wel flink aan gesleuteld te worden. Ik blijf deze verdere week beschikbaar voor feedback, mocht je dit willen doen.

De dichtcoach

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Dekmantel, het spijt mij, maar ik snap hier echt niets van. Wat betekent Dromend over kikkers als pad met een wrat?

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Dekmantel, wat betreft rijmschema en metrum kan ik niet veel commentaar geven. Dat laat ik graag over aan de coach. Het onderwerp spreekt mij ook niet zo aan.
 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Dekmantel,

Het loon van een snellerd: het rijkste commentaar van de coach! Ik zoek het eens even op: schakelrijm? Straks weer wat geleerd.

Ik bespeur in je gedicht meteen een afrekening met de romantiek (ha, die heb ik ook, maar veel directer). Mooi vind ik daarbij die barokke taal. Komt hier op mijn telefoon niet helemaal tot zijn recht, met regelafbrekingen en sowieso cursief.

De realiteit is geen kikker die eigenlijk een prins is, maar een lelijke pad. Mooi verbeeld. 

Maar dat beeld is wel erg cru. Er blijft altijd verbeelding. 

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank allen en in het bijzonder aan de coach! Het was een experimentje die wat minder heeft uitgepakt. Goede voornemen was minderen met social media alwaar je wordt beetgenomen door de fabels en jezelf als minder ziet. Zag pas later dat het gedicht lichtvoetig moest zijn. Oeps ;)