Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#488 Nee zeggen is een kunst

‘Heb je alweer een dienst van Sandra overgenomen?’ Mijn collega Monique kijkt me misprijzend aan. ‘Haar dochter had zeker weer iets?
‘Ik was de enige die haar dienst over kon nemen. Ze heeft het niet makkelijk als alleenstaande moeder.’
Monique stoot een honend lachje uit. ‘Je bedoelt dat je nog de enige was die het over wilde nemen. Je bent er met open ogen ingetrapt.’
‘Nou ja, ik heb gewoon medelijden met haar. Je moet het maar doen, helemaal alleen een kind opvoeden.’
‘Duh! Dat was haar eigen keuze.’
‘Dat is niet wat ze mij verteld heeft. Haar partner liet haar zitten zodra hij hoorde dat ze zwanger was.’
‘Niet dus. Ze had hem alleen nodig voor zijn zaad, daarna dumpte zij hem. Bewust ongehuwde moeder, weet je wel.’ Monique rolt met haar ogen. ‘En nu windt ze jou om haar vinger. Eerst paait ze je met complimenten en voor je het weet, heeft ze je met haar diensten opgezadeld.’
‘Ach, ik heb zelf geen kinderen meer thuis. Ik ben gewoon collegiaal.’
‘Je wilt het gewoon niet zien, hè? Aan het eind van de maand heeft ze precies gewerkt zoals zij wilde. Neemt ze omgekeerd iets van jou over?’
Ik haal mijn schouders op.
‘Precies.’
Ik pak de nachtagenda. Terugbladerend zie ik inderdaad vaak haar naam doorgekrast staan met mijn naam als vervanging erboven en ik herinner me dat ik me voor een aantal van die diensten in verschillende bochten moest wringen.

Drie weken later verschijnt er een reeks hartjes op mijn telefoon, gevolgd door de vraag: Kan ik je even bellen?
Voor ik kan reageren, gaat mijn toestel over.
‘Hey, Mia, allerliefste collega.’
Ik voel de bui hangen.
‘Hoi San, hoe gaat het?’
‘Heb je de dienstlijst al gezien?’
‘Ja, valt wel mee, toch?’
‘Echt niet! Ik heb drie nachtdiensten toebedeeld gekregen.’
De woorden van Monique zingen in mijn hoofd.
‘Die moeten we allemaal draaien. Eerlijk is eerlijk.’
‘Dat klopt, maar je weet toch hoe lastig ik het heb als alleenstaande moeder. Jij bent toch ook moeder?’
Ik voel mijn nekharen overeind komen. ‘Om welke dagen gaat het?’

Ik blader in mijn agenda. De bladzijdes met de data die ze noemt, staan nog onbeschreven. Ik raap mijn moed bijeen.
‘Ik heb daar al iets gepland staan.’ Bijna waar; ik had mezelf beloofd die dagen lekker niets te doen. ‘Heb jij jouw afspraken al geprobeerd te verzetten?’
‘Nee, ik dacht, als ik met jou kan ruilen … Ik heb mijn dochtertje al beloofd dat we dan iets leuks gaan doen en ik wil haar niet teleurstellen.’
Ik zie het arme schaap voor me en zuchtend schrijf ik de diensten in mijn agenda.
In gedachten hoor ik een verwijtende stem: ‘Watje!’

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Helemaal volgens de opdracht, Fief en helaas voor wie het overkomt een veelvuldig voorkomend fenomeen: de eeuwige profiteuse en het brave (naïeve) schaap. 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, heel helder verhaal, met plezier gelezen. Ik vond het leuk dat ze ook uiteindelijk weer toegeeft :). De dialoog loopt ook heel helder. Het is een bekend beeld, de toegevende goedzak, en zo komt ze ook goed over in de tekst.
Eén minpuntje vond ik dat de collega als reden voor de ruil opgeeft: ik heb mijn dochter al wat beloofd. De ruil gaat over drie dagen, allemaal nachtdiensten, dus dat kwam op mij nogal ongeloofwaardig over, zelfs als ze liegt. Tenslotte zal ze haar dochtertje toch geen nachtavonturen hebben beloofd?
Ook vond ik het bezwaar van de hoofdpersoon dat ze zichzelf had beloofd iets leuks te doen niet zo zwaarwegend, omdat ze ook op de andere dagen die ze wegruilt wat leuks kan doen (tenslotte is het een ruil). Het gaat er volgens mij om dat die nachtdiensten zo rot zijn, dus wellicht kan de hoofdpersoon denken dat ze altijd twee dagen nodig heeft om weer bij te komen van de jetlag van nachtdiensten, of een ander bezwaar aanvoeren specifiek tegen nachtdiensten (die zijn niet voor niets zo impopulair).

Edit: Oh! En leuk dat je weer meedoet. Bij #487 miste ik wel de fief!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor je uitgebreide reactie, Karel.
Wat betreft nachtdiensten: als je er drie achter elkaar doet, slaap je overdag tot 15.00 uur, misschien zelfs langer. Die dagen kan de collega dus niets doen met haar dochter. De hp kan inderdaad haar plannen naar andere dagen verzetten, maar ze draait vaker nachtdiensten dan haar collega (zeker als ze vaker nachten overneemt van collega's) en ze had juist die dagen in haar agenda vrij geboekt.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Bedankt voor je verhaal. Ik vind het slim dat je een bijna zuivere dialoog heb uitgekozen voor deze opdracht. Daar kun je mijns inziens toch het best bedrog/manipulatie in laten weerklinken. Het verhaal volgt ook precies de opdracht, dus in die zin is het hartstikke geslaagd. Wel vraag ik me af of je het op een of andere manier nog net iets spannender kan maken door meer consequenties eraan te verbinden als je hoofdpersonage besluit weer mee te gaan in de wens van Sandra. Wat verandert er wezenlijk? Ik mis nog een beetje het vernieuwende element, waarom dit verhaal deze uitsnede heeft.

Misschien zou je daar nog eens opnieuw over na kunnen denken.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Anna, bedankt voor je reactie. Ik neem je advies mee in volgende opdrachten. Voor dit verhaal haalt dat niets meer uit.