Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#488 #backpacklife


‘Papa, papa! Ik heb je hulp nodig!’
Meteen zat ik rechtop. Haar stem klonk vervormd, alsof de telefoonverbinding worstelde met de afstand.
‘Wat is er?’ Ik schreeuwde het. ‘Wat is er Sophie?’

Met angst in mijn hart schoten alle scenario’s voorbij die ik me al had voorgesteld. De nieuwsartikelen die ik de afgelopen weken had gevonden door te googelen op "backpacken Azië ongeluk dood", ratelden door mijn hoofd.

'Hallo?' riep ik.
‘Mijn telefoon is gestolen papa, alles is gestolen!’
‘Hoe kan dat?’ riep ik. ‘Hoe bedoel je?’ Mijn ademhaling versnelde.
‘Weet ik niet! Het is uit het hostel gestolen!’
‘Ben je oké?’ vroeg ik.
‘Nee, kankerzooi! Ik sta te trillen op mijn benen, pa. Nu moet ik alles nieuw gaan aanschaffen. Wat een klootzakken.’
‘Rustig Sophie. Rustig. Het komt goed. Ben je fysiek in orde?’
‘Ja, pa, maar het geld!’
Ik haalde opgelucht adem, al wilde mijn hart maar niet stoppen met bonken. Zo had ik haar nog nooit gehoord, zo paniekerig, zo grof ook. Ik moest haar kalmeren.
‘In ieder geval ben je in orde. Zorgen ze goed voor je in het hostel?’
‘Ja, maar ik moet nog betalen voor vandaag.’
‘Het komt goed. Het komt goed. Heb je nog geld op je rekening?’
‘Nauwelijks, godverdomme!’
‘Rustig Sophie! Jeetje, zo ken ik je helemaal niet. Ga jij maar iets ontspannends doen. Hoeveel heb je nu nog nodig?’
‘Tweeduizend euro zou fijn zijn, papa. Dan heb ik even weer rust. Ik app je wel een betaalverzoek via ING. Ik doe dat even via iemand anders, is dat oké?’
‘Tweeduizend euro? Maar dat kan ik niet missen, Sophie! Hoezo is het zo duur? Op je instagrampagina zag het eruit als een krot.’
‘Papa, niet zo negatief! Ik heb je hulp nodig! Geef het nou, alsjeblieft. Ik heb ook spullen nodig! Alles is gestolen!’
‘Ok, ok, maar probeer zo min mogelijk te gebruiken. Koop tweedehands, ok?’
‘Ja, papa.’

Ze hing op. Ik betaalde het verzoek.
In de keuken zette ik thee op. Mijn handen trilden nog na. Met enkele vingers door het oor van de mok gestoken, ging ik weer in mijn stoel zitten. Ik ademde langzaam uit.

Toen overviel me een grotere klap. Mijn hersenen kwamen weer op gang, en ik zweette. Die vervormde stem klonk nauwelijks als Sophie, meer als iets uit een computer. Nooit ook zou ze met kanker schelden. Ik opende de ING app en keek naar het afgeschreven geld. Het was precies de daglimiet.
Mijn telefoon piepte. Een notificatie van Instagram. Sophie had net een nieuwe foto geüpload voor enkele honderden volgers. Voor een gouden tempel deed ze een duckface. #backpacklife. Ze zag er puntgaaf uit.

Iedereen kon natuurlijk achterhalen waar ze was. Als eerste, altijd als eerste, zette ik een duimpje omhoog onder haar post. Meteen kwam er een tweede duimpje, van een buitenlandse naam. Ik klikte erop. Een nieuw account, zonder profielfoto, 0 volgers.


Ik vroeg me af of het duimpje voor haar was, of voor mijn tweeduizend euro.
 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Karel, op je telefoon geschreven? De witregels storen. Ken je trouwens de jaren vijftig boekenserie over Bob Evers? Avonturenverhalen over drie jonge mannen. Een stuk of vijftig delen, allemaal met een vorm van rijm in de titel, vaak ook een woord als 'chaos'. Deze past er naadloos tussen.

Je verhaal leest lekker weg en Sophie heeft een mooie eigen stem.

Ik vraag me wel af wat er aan de hand is: Eerst heeft Soof een brakke insta en even later ineens een luxe, met talloze volgers. Haar moeder is jong overleden: groot thema voor er even bij. En haar vader is niet arm, leid ik af uit het gemak van de vraag en het antwoord, maar daar zit geen spanning op. Ze wil het geld via een ander toestel: dat geurt naar fraude, maar die wordt dan niet uitgewerkt. 

Dus graag gelezen, maar nog wel vragen.

 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel. Tnx voor je uitgebreide feedback!!

Nee, zeker niet op mijn telefoon geschreven. Eerst in Word, daarna hier online. Ik zit altijd te worstelen met waar je online die witregels zet. Dus ik heb juist heel lang achter de laptop zitten klooien met allerlei configuraties. Ik heb hard in de witregels gesneden, hopelijk is het beter nu.

Waar haal je overigens vandaan dat Soof een brakke insta heeft?

Dat je op het verhaal twijfelt, was een beetje mijn bedoeling. Mijn idee was het te schrijven dat als je het leest het heel geloofwaardig is, zoals het ook vaak gaat als mensen een oplichter aan de telefoon hebben, maar dat je achteraf erachter komt: maar wacht even, dit klopte allemaal niet! Er zitten flink wat aanwijzingen in de tekst die inderdaad wijzen op fraude. Ik wacht even de andere reacties af, het is moeilijk om daar een balans in te vinden en dat correct in te schatten.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oja, dat hostel. Dat stomme hostel. Op de Instagrampagina van Sophie had ik daar al een foto van gezien. Een volledig krot natuurlijk, chaos in Laos.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hi Karel,

De eerste zin kan je meteen schrappen, want door de dialoogzin die daarna komt, maak je het al aannemelijk dat er paniek is in de stem van de dochter.

“Haar klonk vervormd” —> hier mist een woord volgens mij.

De zin: “Chaos in Laos” vind ik leuk, maar op dit moment relativeert de hoofdpersoon heel erg, en dat haalt de geloofwaardigheid uit het verhaal weg. Net als: “Een volledig krot natuurlijk.” Deze bespiegelingen zijn niet gewoonlijk in een stressvolle situatie. Verplaats je dus goed in de hoofdpersoon en diens gesteltenis op dat moment.

Ook mis ik een beetje conflict in het verhaal. Het gegeven dat de vader 2000,- overmaakt, maakt het niet echt heel spannend, terwijl je hier wel een mooie bespiegeling van de hoofdpersoon aan toe kan voegen of wat frictie tussen de personages.

 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Anna, 

Heel erg bedankt voor de constructieve feedback! Daar kan ik wat mee. Ik zie (ook dankzij kruidnagel), dat mijn intenties met het verhaal (ongemak oproepen doordat je door hebt dat je wordt opgelicht) niet goed spanning oproepen. Ik heb het dus omgegooid. Hopelijk werkt dit beter.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Karel, ik vind je idee voor het verhaal goed gevonden. Ik heb je eerste versie niet gelezen, maar ik zie het zo gebeuren. Graag gelezen.