Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#486 Het kerstdiner


Waarom doen mensen zichzelf het kerstdiner aan? Waarom doe ik mezelf dat aan?
Het is een egoïstische gedachte. Daar ben ik mijzelf van bewust, terwijl tram 5 stopt bij halte Elandsgracht, en ik uitstap.

Ubuntu het hongerende Afrikaantje zou waarschijnlijk maar wát graag met mij ruilen. Welk jaar was dat ook alweer, die beroemde foto, met het jongetje dat over het zand kroop?

Natuurlijk zou hij met mij geruild willen hebben. Maar… ik vraag me af, terwijl ik de straat van mijn ouders inloop, wat als hij alleen met mij mocht ruilen als hij elke avond voor de rest van zijn leven bij het kerstdiner van mijn familie moest verschijnen? Hij moet dan verplicht meedoen; geen ellenbogen op tafel. Rechtop zitten. De afkeur ondergaan, terwijl hij uitlegt waarom zijn studie niet loopt.
Hij moet dan ook de plagerige grapjes van mijn oom incasseren. Dat een vent die geen vriendin weet te krijgen, misschien wel stiekem een bonkige kerel verbergt. Grapje natuurlijk. Het is toch ook niet erg om homo te zijn? Ubuntu moet dan vervolgens uitleggen dat hij inderdaad niets tegen homoseksualiteit heeft.

Hij mag zich dan absoluut wél laven aan het diner. Zalm met kruidenboter als voorgerecht, heerlijke rode wijn en hert als hoofdgerecht. Zeker mag hij daarvan genieten. Hij mag ook de knoop in zijn maag met alcohol verdoven. Tenslotte, iedereen aan tafel doet dat.

Hij is wél verplicht om aan het einde van de avond terug te gaan naar een eenzaam huis, dat – daar zal hij aan worden herinnerd – betaald wordt door zijn ouders. Daar kan hij weer lekker zijn eigen gang gaan.

Ja, denk ik, het valt ook eigenlijk allemaal wel mee.

Mijn moeder doet open.
‘Je bent laat!’ Ze kijkt naar mijn jas. ‘En je jas is vies. Zie je dat zelf niet?’

Ik haal diep adem en kijk haar vriendelijk aan. ‘First world problems, moeder. First world problems.’

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Karel, 

Bedankt voor je verhaal. De eerste alinea mag er wat mij betreft helemaal uit. Het voegt immers niet toe, behalve misschien een korte schets voor het decor, zodat we weten waar we ons met de hoofdpersoon bevinden. Ik vind het wel een interessante vorm van het verhaal, alleen zit ik net op het randje van geloofwaardigheid als lezer. Dit noemen we de suspension of disbelief. Zorg dat ik als lezer mee kan gaan in het verhaal. Want het probleem van Ubuntu is dat hij honger heeft, dat is zo'n significant probleem dat een gespannen sfeer aan de kersttafel daarbij in het niet valt. Mocht je dit idee toch verder willen uitwerken, focus je dan op het sociale isolement dat daarna komt. Sociaal contact is immers ook een hele belangrijke levensbehoefte.

Het einde vind ik ontzettend sterk, een hele goede afsluiter! Het laat wat te raden over, het bevat wat humor, het vat het verhaal als het ware samen. Kortom: ik zie een verhaal met potentie, maar denk goed na over de inhoud. 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Anna,

Dank voor je feedback! Het zou inderdaad misschien sterker zijn om het (zelfmede-)lijden wat meer rond de eenzaamheid te centreren, maar dan nog blijft de vergelijking nogal een sprong. Ik zie niet echt een oplossing, dan gewoon een ander verhaal te schrijven, dus ik denk dat ik het gewoon zo laat en de volgende opdracht afwacht :).