Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#480 Groenten & Fruit agonie in poëzie

Wat voelt de prei als je hem splijt
Of de tomaat als je ze bijt
Hoort dovenetel  het gekrijs
En knarsetanden van radijs

Snijd  je uien die huilen van de pijnen
Snipper je groenten, laat je  kruiden  verdwijnen
In tisanes met honing, stoofpotjes of hapjes
Sla je appels tot moes, stoof je peren tot papjes

Stamp je bintjes, plet je gras onder jouw rijf
Roerbak je in koudgeperste olijf 
Hoe hartverscheurend de venkel het vond
Toen je bieten voor de beesten smeet op de grond

Verslind je de harten van palm en artisjok
Trek je zoete druiven van hun stok
Pluk je paddenstoelen, ruk je planten los
Onrustwekkende verdwijning van een bos…

Verdwijning van een bos…

Van een bos…

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, na het dierenleed mag voor mij ook eens het groenten- en fruitleed aan de bak komen. Die kunnen niet reageren op wat de mens hen aandoet, maar ze voelen het wel. Als Odile natuurlijk buiten de 300 woorden of 20 regels ook de drie woorden als een limiet ziet, dan ben ik een vogel voor de kat. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, je bent lekker los gegaan met het kookboek. Ik ben niet zo'n liefhebber van gedichten. Het leest heel vlot, maar ik vind de rijmwoorden wel wat voor de hand liggen, op een paar uitzondering na. Neemt niet weg dat je er toch een mooi geheel van hebt gemaakt. Op de barricade tegen het fruit- en groentenleed.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Industrieel gemaakte kweekgranen, -groenten, -vruchten en -vlees(waren) zullen nog net op tijd een kritische massa bereiken voordat dit sentiment, deze kennis, dit bewustzijn doordringt tot de voorhoede. Dat ook plantaardig spul een gevoel heeft, gevoelens, zelfbewustzijn, besef van ik en van tijd. Over de bomen bestaan zelfs al boeken. Tien jaar geleden waren het nog rare bomenknuffelaars. Of Lord of the Rings, het boek. De Enten, geloof ik.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik snak naar groenten die voor hun bloei al smoren

En pruttelen op een sudderplaat

Waar ik me smaakvol voel herboren

Terwijl dit groen het leven laat

(Vrij naar Willem Kloos' Ik ween om bloemen 😉)

Mooi gedaan. Ik zie wat verbeterpunten, maar vooral je dichtplezier.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De reden waarom ik zelf niet rijm is dat er bij mij rijmdwang binnensluipt en juist bij AABB klinkt dat sterker. Toch graag jouw gedicht gelezen vanwege de humor en vondsten. Steeds het leed net anders benoemd, waardoor het verrast. Vond je het leuk om voor de verandering te rijmen?