Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#478 - Dokter Hartmans Ferrari

Dokter Hartman was een befaamd hartchirurg. Niet alleen omdat hij elk hartprobleem met chirurgische precisie oploste, ook omdat zijn eigen hart letterlijk koud was. Hij voelde het nooit kloppen en in de winter produceerde het zelfs ijskristallen.

Op een koude winterochtend, na het wegschrapen van een nieuwe laag ijs van zijn borst, besloot hij dat het tijd was om iets aan zijn koude hart te doen. ‘Ik ben een hartchirurg, de beste van het land! Als er iemand is die hier iets aan kan doen, dan ben ik het wel!’ zei hij tegen zichzelf.

In zijn keuken inspecteerde hij zijn collectie exotische theesoorten, van kamille tot rode ginseng. ‘Misschien van binnenuit?’ mijmerde hij. Maar nadat hij zichzelf drie liter hete thee had gegeven, zonder merkbaar resultaat, wist hij dat hij verder moest zoeken.

Dokter Hartman overwoog een open-haardtransplantatie. Hij haalde een miniatuur open haard, compleet met houtblokken en een schoorsteen, en bezon deze in zijn borstkas te plaatsen. Echter, toen hij bedacht dat het roet wellicht zijn witte doktersjas zou besmeuren, verwierp hij het idee.

Zijn volgende plan was ronduit briljant. Hij bestelde een lading pepertjes en dacht zijn hart hiermee te kunnen 'spicen'. Zorgvuldig maakte hij een incisie in zijn borst en plaatste de pepertjes rond zijn hart. Het resultaat? Een onverwachte niesbui die drie dagen duurde, maar nog steeds een koud hart.

Terwijl Hartman nasnikkelde van zijn driedaagse niesfestijn, besloot hij tot een radicale ommezwaai. Hij zou zijn hart verwarmen door verliefd te worden. Dat was het! De liefde zou zijn ijskoud hart ontdooien! Hij schreef zich in op elke datingsite die hij kon vinden, van HartenDokters.nl tot ChirurgischGekoppeld.com.

Op zijn eerste date liep het gesprek met een prachtige blondine stroef omdat hij steeds onder zijn hemd keek om te controleren of zijn hart al warmer werd. ‘Nog steeds zo koud als een pinguïn op een ijsberg,’ verzuchtte hij.

Zijn volgende poging was bij een salsa dansklas. Beweging en passie, dat moet werken, dacht hij. Maar tijdens een bijzonder vurige Paso doble gleed hij uit op een ijsplek die zijn hart had gevormd en lanceerde zijn danspartner - een ravissante brunette - door de zaal als een menselijke kruisboogpijl.

Ten einde raad en met een verstuikte enkel, klopte Hartman aan bij een helderziende. Na één blik op zijn kille borstkas, sloeg ze haar kristallen bol aan diggelen en schreeuwde: ‘Je hart is zo koud, het bevriest zelfs mijn toekomstvisie!’

Net toen hij alle hoop had opgegeven, gebeurde er iets onverwachts. Tijdens een late nacht in het ziekenhuis, strompelde een verwarde man de Eerste Hulp binnen, gekleed in een pinguïnpak, schreeuwend over global warming en wijzend naar zijn achterwerk. 

Die pinguinpakman is hilarisch, dacht Hartman. Wat een malloot!

Hij loodste de man zijn behandelkamer in en voelde hoe zijn hart tintelde. In eerste instantie dacht Hartman dat het een allergische reactie was op de veren van het kostuum.

De man trok zijn pinguinbroek naar beneden en stak zijn achterwerk in de lucht. Hartman spreidde de billen en met zijn pincet haalde hij een Ferrari 308 Matchbox Car uit de derrière van de pinguinman.

Een gele Ferrari 308!

Lachend, met tranen in zijn ogen, omhelsde Hartman de man in het pinguïnpak. 

Als iemand nu vraagt hoe het met zijn hart gaat, zegt hij altijd: ‘Warm en wel, dankzij een pinguïn met een uitzonderlijke parkeerplek voor zijn Ferrari!"

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En dan heb je ook nog die gele kanarie met de twee gelijke pootjes, vooral het linkse. Maar dat heb ik misschien al eerder vermeld. Zelfs de 164 woorden over de limiet waren er niet teveel aan. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, een mooi verhaal. Vlot, beeldend en humorvol verteld. Met plezier gelezen.
Je verhaal is inderdaad langer dan de bedoeling is. Ik zou de uitdaging aangaan om het verhaal naar 400 woorden terug te brengen.

Dr. Hartmans' Ferrari ---> de apostrof mag weg. Die hoort er alleen achter als de naam Hartmans was geweest.

Bij je vorige verhaal kreeg je het advies om dokter voluit te schrijven. Ik zou dat hier ook mooier vinden, hoewel ik hier en daar ook wel afhaak op de hoeveelheid Dr. Hartman. In een aantal gevallen zou je de "Dr." ook weg kunnen laten en alleen Hartman schrijven.
De afkorting voor dokter behoort met kleine letter geschreven te worden.

 'HartenDokters.nl' tot 'ChirurgischGekoppeld.com'. --> het noteren van websites hoeft niet tussen ah-tekens

‘Beweging en passie, dat moet werken!’ dacht hij. --> gedachten hoeven niet tussen ah-tekens.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi: gele kanarie? eum? Ofwel ben ik het vergeten ofwel..

@Manmetpen: dank!

@Fief: dank voor je immerscherpe blik, de dokters veranderd en de opmerkingen aangepast. Ik had er teveel pret in en de woordensnoeischaar bleef in de kast. Misschien moet ik het inderdaad wat trimmen, echter, de vertelstijl die ik poogde hier te doen, vereist veel onnodige woordjes om het effect te hebben.

@Kruidnagel: dank! Wendy van Wendingen! Hilarische link ook!

 

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie woordspelingen. Ik hou ervan. 

Lachend, met tranen in zijn ogen, omhelsde Hartman de man in het pinguïnpak. Had de beste man in de tussentijd wel even de kans gekregen om zijn pak en onderbroek weer aan te trekken? 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tony

 

Ik struikel, dat weet je wellicht al, nooit over het aantal woorden.

Wat een absurd hilarisch verhaal, met veel fantasie, met veel verbeelding en 'beeldig' geschreven. Je tekst heb ik van begin tot einde met de glimlach gelezen. Vlot, maaooie zinnen een verhaal dat logisch is en blijft in opbouw. 

Erg knap gedaan.

Johanna

 

 

   

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Met een grote lach gelezen en weer een voorbeeld van: geloofwaardig binnen de duur van het verhaal, want toen ik het verhaal uitgelezen had dacht ik: Waarom houdt een hartchirurg zich bezig met een kont. Maar dit geheel terzijde.

Eén opmerking: moet het niet 'op een ijsplek die zijn hart had gevormd ...' zijn i.p.v. dat?

Met veel plezier gelezen.