Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#478 Dag menneke, de tuiltjes staan klaar (met herschrijf)

Herschrijf na feedback

Ik ben net vijf geworden. Mijn oudste broer neemt mij mee op een fietstochtje. Wat een feest! Op de horizontale stang zit een kinderzadeltje met twee voetsteunen. Ik zit dus vooraan en geniet van het zomerbriesje in mijn haren en van de bomen, bloempjes en grassprietjes langs de boswegel. Voor mij lijkt dit een gelukzalige eeuwigheid, maar amper twee dorpen verder komen we op onze bestemming.
Een van mijn bomma's overleed toen ik pas drie was. Haar zus is de doopmeter of peettante van onze papa. We noemen haar Peet.
“Daar is het winkeltje van Peet”, zegt mijn broer.
“Is dit het peperkoekenhuisje?” vraag ik wanneer ik de toog zie die volgestouwd is met snoep. Peet is in de wolken met ons bezoek. Ik mag een zakje vullen met snoepjes en moet er vooral ook voor mijn zusjes en broertjes meenemen.
“Wat is Peet lief”, zeg ik aan mijn broer.
“Zij heeft een peperkoekenhartje”, antwoordt hij.

Peet heeft haar snoepwinkeltje gesloten en woont nu in ons dorp. Ze is een duivel-doet-al. Soms zie ik haar bij mijn bompa, haar zwager. Telkens verwondert mij haar zachte en lieve oogopslag en de spontane hartelijkheid waarmee ze mij begroet. 
“Ik heb voor het carnaval een knalrode jurk gemaakt”, zegt ze fier.
“Ga je weer meestappen in de stoet?” vraagt bompa.
“Zeker, als de lustige weduwe”, lacht Peet.
Zodra zij is vertrokken zegt bompa: “Wat is ze grappig. Haar bezoekjes stemmen mij steeds vrolijk.”

In de nieuwe feestzaal van het dorp wordt een podiumvoorstelling georganiseerd. Met een groepje achttienjarigen hebben wij last minute een choreografie bedacht op de muziek van de negende symfonie van Beethoven. Dit naar analogie met het ballet van de XXe eeuw van Maurice Béjart dat furore maakt. Voor de slotscène willen wij een tiental bloemenruikers in het publiek gooien. Tijd en geld ontbreekt en dan denk ik aan Peet. Natuurlijk wil ze ons helpen en neen, dat moet niets kosten. Ze heeft nog ruim voldoende crêpepapier voorradig. Twee dagen later haal ik de doos met de kunstwerkjes.
“Dag, menneke, de tuiltjes staan klaar”, zegt ze.

Wat is het allemaal lang geleden, maar die dag herinner ik mij als geen ander toen ik haar innig omhelsde en verdronk in de liefste ogen van de wereld. Dag Peet, dag schat.

Eerste versie

Bomma en bompa hoor je niet zoveel meer. Grootouders zijn in Vlaanderen ondertussen ook oma’s en opa’s geworden. Een van mijn bomma’s overleed toen ik pas drie was en heb ik dus niet gekend. Haar zus was al vroeg weduwe en haar kleinkinderen noemden haar Moeke. Bij mij thuis noemden wij haar Peet omdat ze de doopmeter of peettante van onze papa was.

Ik ben net vijf geworden. Mijn oudste broer neemt mij mee op een fietstochtje. Wat een feest! Op de horizontale stang zit een kinderzadeltje met twee voetsteunen. Ik zit dus vooraan en geniet van het zomerbriesje in mijn haren en van de bomen, bloempjes en grassprietjes langs de boswegel. Voor mij lijkt dit een gelukzalige eeuwigheid, maar amper twee dorpen verder komen we op onze bestemming.
“Daar is het winkeltje van Peet”, zegt mijn broer.
“Is dit het peperkoekenhuisje?” vraag ik wanneer ik de toog zie die volgestouwd is met snoep. Peet is in de wolken met ons bezoek. Ik mag een zakje vullen met snoepjes en moet er vooral ook voor mijn zusjes en broertjes meenemen.
“Wat is Peet lief”, zeg ik aan mijn broer.
“Zij heeft een peperkoekenhartje”, antwoordt hij.

Peet heeft haar winkeltje gesloten en woont nu in ons dorp. Ik zie haar af en toe bij haar zwager, mijn bompa. Telkens verwondert mij haar zachte en lieve oogopslag en de spontane hartelijkheid waarmee ze mij begroet. 

In de nieuwe feestzaal van het dorp wordt een podiumvoorstelling georganiseerd. Met een groepje achttienjarigen hebben wij last minute een choreografie bedacht op de muziek van de negende symfonie van Beethoven. Dit naar analogie met het ballet van de XXe eeuw van Maurice Béjart dat furore maakt. Voor de slotscène willen wij een tiental bloemenruikers in het publiek gooien. Tijd en geld ontbreekt en dan denk ik aan Peet. Ze kan als geen ander kleren verstellen en maakt allerhande handwerkjes.

Natuurlijk wil ze ons helpen en neen, dat moet niets kosten. Ze heeft nog ruim voldoende crêpepapier voorradig. Twee dagen later haal ik de doos met de kunstwerkjes.
“Dag, menneke, de tuiltjes staan klaar”, zegt ze.

Wat is het allemaal lang geleden, maar die dag herinner ik mij als geen ander toen ik haar innig omhelsde en verdronk in de liefste ogen van de wereld. Dag Peet, dag schat.

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik moet even door de infodump heenbijten, maar dan ontvouwen zich maar liefst twee pareltjes van klein geluk, prachtig geschetst en zelfs ontroerend. Heel goed, Gi!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel, dank om te reageren. Uittreksel uit het Vlaams woordenboek ivm boswegel  (zn. m.; ~s)

bospad, wegel die door het bos loopt

Een traject aaneengebreid met simpele paadjes: achterbuurtweggetjes, oeverpaadjes, veld- en boswegels, kerkweggetjes en knuppelpaden. (schampavie.be)

Na 600m, waar de weg naar links draait, nemen we een boswegel, recht voor ons, langs een houten omheining. (otl-grez-doiceau.be)

Ze trokken hun eigen woning en kantoor op langs een boswegel waarvan ze ondertussen de dreigende verharding aanvechten. (standaard.be)

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een echte Gi! Mooie zinnen en vertelsel. Show, don't tell, kon je misschien wat meer doortrekken, maar dat drukt de pret niet!

GG!

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, behalve de eerste alinea vind ik het een mooi verhaal. De uitleg in de eerste alinea had je ook in het verhaal kunnen verweven. De enige zin uit de eerste alinea die voor het verhaal van belang is, is de laatste zin. 

Bij een woordrestrictie moet voor mij elk woord tellen en je had met de hoeveelheid woorden je nu kwijt bent voor de "infodump" het verhaal zelf nog kunnen verrijken. Maar goed, zoals Martin ook aangeeft, na de eerste alinea heb je een mooi verhaal neergezet wat ik graag gelezen heb.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, grappig die infodump voor Kruidnagel in jouw reactie over het woord 'wegel'. Suggestie: vervang de eerste alinea door de informatie dat je over een wegel gaat schrijven en leg dan eerst uit wat dat woord betekent. ;-)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief, daar ben je weer. Dank je om te reageren. Als ik de uitleg in de eerste alinea in de tekst verwerk, staat hij er evengoed en blijft het voor sommigen een 'infodump' (lelijk woord, vind ik). Zoals jij het verwoordt lijkt het of het verhaal aan een verdere 'verrijking' toe is. De inleidingen bij mijn teksten zie ik eerder als de instrumentale ouvertures, zoals die bestaan voor opera's.  

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Als ik de uitleg in de eerste alinea in de tekst verwerk, staat hij er evengoed en blijft het voor sommigen een 'infodump' (lelijk woord, vind ik). 

De uitleg is nodig, want Peet kan zomaar ook de naam zijn, hier is het een aanspreektitel die min of meer tot naam verheven is. Maar met alleen een toevoeging is het naar mijn idee ook wel duidelijk wie zij was. Bijvoorbeeld:
“Daar is het winkeltje van Peet”, zegt mijn broer. Peet is de doopmeter of peettante van onze papa. Ze is voor ons als de bomma die we nooit gekend hebben.
“Is dit het peperkoekenhuisje?” vraag ik ...

Zoals jij het verwoordt lijkt het of het verhaal aan een verdere 'verrijking' toe is. De inleidingen bij mijn teksten zie ik eerder als de instrumentale ouvertures, zoals die bestaan voor opera's.  

Met verrijking bedoel ik dat je meer verhaal kunt vertellen als je onnodige informatie weglaat. De informatie is interessant, maar het neemt de ruimte in van woorden voor het verhaal zelf (zeker bij een woordrestrictie) en dat vind ik jammer.
 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, jouw suggestie klopt niet, want "Ze is voor ons als de bomma die wij nooit gekend hebben" geldt enkel voor de kleine van vijf en niet voor de broer die ze heel goed heeft gekend. Ik weet ook wel wat je met die verrijking bedoelt, maar vind anderzijds dat het verhaal niet meer woorden behoeft. Daarnaast weet ik wel zeker dat er lezers zijn die nog nooit over het woord 'bomma' hebben gehoord. Zij zijn mogelijk gebaat bij de introductie. Als ik in mijn verhalen het woord schoonbroer gebruik zal ik voor sommigen ook moeten uitleggen dat ik mijn zwager bedoel. 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Gi

Ik vind het een erg fijn verhaal om te lezen, het is uitermate lief en schattig en warm. Ik weet niet of de eerste paragraaf van je tekst echt nodig was, ik denk dat je dat had kunnen samenballen in één snedige zin om aan te geven wie Peet was.

Je schrijft altijd vlot dus je geeft de lezer altijd een goed leesbaar geheel. Misschien had je hier en daar nog wat meer 'the show' kunnen gebruiken?

Het is absoluut wel een verhaal geworden van een klein geluk, super gedaan.

Johanna

 

 

   

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Je kunt mijn reactie wel raden. 😀 Die eerste alinea, tja ... maar vooral een warm verhaal met een mooie ode aan Peet.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Na de feedback van Johanna en de reactie van Hadeke, waarvoor dank aan beiden, ga ik over stag. Ik heb de eerste alinea weggelaten en het verhaal wat aangedikt. Hopelijk wordt de nieuwe versie opnieuw gelezen. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, zo bedoelde ik het. Graag herlezen.

antwoord hij --> dt

Karnaval --> wellicht streekgebonden, maar bij ons schrijven we het carnaval.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mij bevalt het ook beter zo. Toch ben ik me er ook wel bewust van dat iedere lezer een eigen voorkeur heeft.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Gi,

Mooi verhaal. Deze versie loopt al een stuk beter. Het is een mooi gegeven als je zo een (kinder)leven met iemand verbonden bent. (Zeurpuntjes verwijderd).

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Karel, bedankt om te reageren, maar sorry ik begrijp totaal niet waar je heen wilt en vind je commentaar eerder verward.  In vergelijking met de opmerkingen van andere forumleden vrees ik dus dat het aan jou ligt. 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, ok! Nou, dan heb ik het maar weer weggehaald. Fief legt het dan misschien beter uit, zij doet precies hetzelfde met haar volgorde in het voorbeeld van 2 november 2023 - 8:59 (daar zet ze ook de info over Peet pas nadat Peet in het verhaal is genoemd). De andere opmerking was een beetje een show-don't-tell opmerking over de hartelijkheid van Peet. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ach zo lang het duidelijk is voor jou. Met het weghalen van je commentaar hebben de lezers er het raden naar waar dit over gaat. Maar geen nood, ik weet het zelf ook nog steeds niet.