Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#477 Saved by the bell

 

‘Nadine, kom hier!’ blaft hij, zoals gewoonlijk. ‘Het is Sabine, meneer Johan,’ merk ik nauwelijks hoorbaar op. Ongemakkelijk ga ik zitten op de veel te harde stoel die recht voor zijn enorme bureau staat. Onverstoord gaat hij verder. ‘Ik ga een brief dicteren die vandaag verstuurd moet worden!’
Paniekerig begin ik te noteren wat hij zegt, maar ik kan hem niet bijhouden. Ik voel enkele zweetdruppels parelen op mijn voorhoofd en hoop dat ik dit gekrabbel dadelijk nog kan lezen. Hij sluit zijn betoog af met een mompelend ‘breng me een koffie’. In gedachten eindig ik zijn zin met ‘alsjeblieft’ en begeef me naar de krappe kitchenette waar het volautomatische espressoapparaat het leeuwendeel van de ruimte in beslag neemt. Ik plaats een tas op het apparaat en luister hoe de koffiebonen gemalen worden alvorens de hete koffie in de tas loopt. Even flitst de gedachte door mijn hoofd om te spuwen in de koffie, maar ik durf het niet.

Gedwee schuifel ik met de tas in mijn hand naar het kantoor van de baas achteraan in de zaak en zet deze voorzichtig neer op het bureau. ‘Alstublieft, meneer Johan.’ Zijn norse blik blijft onverstoorbaar rusten op het scherm van zijn laptop. Ik hoor de bel van de inkomdeur die geopend wordt.
Net wanneer ik me wil omdraaien, hoor ik hem vragen of ik dat verslag eindelijk af heb. ‘Ik wou er nu aan beginnen,’ breng ik onderdanig uit. ‘Je moet er nog aan beginnen?!’ tiert hij. ‘Wat doe jij hier een hele dag eigenlijk? Waarvoor betaal ik jou?’ raast hij verder. Ik begin te snikken. ‘Ik dacht dat …’ stamel ik. ‘Jij moet niet denken! Jij moet gewoon doen wat ik zeg!’ De tranen biggelen over mijn wangen terwijl ik me sterk probeer te houden.

Ik droog mijn wangen en neem weer plaats achter de receptie. Ik zie dat het de regiomanager is die binnengekomen is. Ze glimlacht naar me, leunt voorover en fluistert: ‘Ik kom je vertellen dat het hoofdkantoor erg tevreden is over jouw werk en je wil promoveren. Jij mag dit kantoor leiden en Johan mag een andere job zoeken.’

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Typisch in bepaalde milieus, de baas met de voornaam aanspreken maar er wel meneer voorzetten. Of het een goed idee is om iemand die zich zo laat afblaffen en slaafs gedraagt een kantoor te laten leiden lijkt mij geen goed idee. De vrouwelijke regiomanager heeft duidelijk een eitje te pellen met 'meneer' Johan. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ha, ha, ik verwarde 'tas' met een opberg-/draagtas. Dat vond ik wel een ultieme en gewaagde vorm van wraak. 😀 Maar een kop dus.

Voor mij is nog iets teveel een anekdote en sluit ik me aan bij Gi dat ik ook niet zeker weet of ze lang leidinggevende zal zijn. De promotie komt voor mij wat plots in het verhaal. Dat maakt het wat onlogisch.

Met wat kleine aanpassingen en iets meer woorden dan voor de opdracht toegestaan is, zie ik dit wel als een potentieel goed verhaal.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sara,

Je verhaal is erg goed in opzet: je laat de vernedering die vooraf gaat aan de plottwist goed uit de verf komen om de 'wraak' welverdiend te laten zijn. Meneer Johan gun je als lezer echt niets.. 
Maar het is verhaaltechnisch nog niet helemaal logisch dat het gebeurt, omdat je niet meer leest als dan hun interactie en gesprek. Je zou hier  ergens tussen de regels door of in een enkele regel kunnen schrijven dat iemand door een kiertje het geschreeuw van Meneer Johan hoort, of meer collega's bang voor hem zijn... Iets wat er op wijst dat de regiomanager weet dat Johan ontslagen moet worden. Dan loopt je verhaal helemaal vlot. 

Maar zoals gezegd: de opzet ziet er al erg goed uit. 

Goed gedaan.

Groet, 

Nadine

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De toon is direct gezet bij de eerste zin en de rolverdeling good 'guy' / bad guy is direct helder. Als je baan er niet vanaf zou hangen zou je de koffie direct in zijn gezicht gooien. Het plot is gelukkig meer dan bevredigend maakt het trieste verhaal snel goed.

Fijn gelezen.