Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#477 Vreemde kwast

Vreemde kwast

'Wat is dit!' briest de man die met een rood aangelopen gezicht de ruimte instapt.
'O jee, Herr Fritzl,' fluistert Michel naast me.
'Uit!' roept Fritzl en kijkt om zich heen.
De lichtbakken worden uitgeschakeld en de camera zakt van een schouder.
'Uit!' vervolgt Fritzl en mept naar de microfoon die boven zijn hoofd bungelt.
'Herr Fritzl,' zegt Ulrich, 'rustig. Je bent ziek.'
'Ziek! Ziek! Terwijl ons meest waardevolle schilderij van zijn plek is gehaald en naar hier gebracht. Weet je wel wat je doet?'
Ulrich opent zijn mond.
'Nationaal erfgoed!' schreeuwt Fritzl.
'Ik was best blij dat hij overspannen thuis zat,' zegt Michel zachtjes tegen mij.
'Zit jij hierachter?' 
Fritzl priemt met zijn wijsvinger richting Michel. Mijn hart bonkt in mijn keel.
'Ja, Herr Fritzl. Alles in overleg natuurlijk. Ik kan je verzekeren dat Ulrich alles deskundig heeft begeleid. We kennen de waarde en de kwetsbaarheid. Dat is precies wat we aan het grote publiek willen tonen. En de weg naar een wetenschappelijk onderbouwde reconstructie.'
'En dit is wat ervan gemaakt wordt? Dit broddelwerk? Een reconstructie! In ons nationaal museum? Welke amateur zit hierachter?'
Ik hoop dat Michel mijn naam niet noemt.
'Ulrich, is dit jouw manier om mij te vervangen?'
Het hoofd van Fritzl is nog steeds dieprood. Ik ruik zijn zweet.
'Jij en jij!' schreeuwt Fritzl richting de mannen die in overall naast de twee bekistingen staan. 'Die daar, inpakken en terughangen!'
'Maar,' zeg ik weer eens veel te zacht.
Michel port in mijn zij en legt een vinger op zijn lippen.
'En deze!' tiert Fritzl. 'Gooi maar in de haard!'
Met grote passen beent Fritzl weg.
Terwijl de rust terugkeert en mijn schilderij voorzichtig in de bekisting wordt geschoven, zegt Michel tegen mij:
'Lisa, de meest geslaagde reconstructie van een meesterwerk ooit.'
'Wat doen we met het originele schilderij?' vraag ik.
'Laat maar staan,' vervolgt Michel, 'zo'n compliment verdient geen vernedering.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er worden veel namen ten tonele gebracht en de lezer moet wel puzzelen wie wie is. De opzet is niet erg duidelijk. Als ik het goed begrijp gaat het over het in beeld brengen van een kunstwerk waarvan ook een kopij bestaat. Hans Fritzl is blijkbaar een museumdirecteur of uitbater van een galerij die niet het verschil heeft gemerkt tussen het origineel en de kopij en de 'onbekende' kwast van ene Lisa. Na het lezen is bij mij de rust nog niet teruggekeerd. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hier zie ik wat mij ook vaak overkomt: veel namen, te veel namen in dit korte stuk. Weinig concreets tussen de dialogen door om me aan vast te houden. Vaardig geschreven, maar te veel in het hoofd. Ik denk het slot te snappen, maar zie dat niet onderbouwd door het verhaal. Kopie van meesterwerk en werk zelf worden verwisseld?

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke,

De namen in het verhaal zijn wel wat veel, waardoor ik het verhaal een keer extra heb moeten lezen. Maar het moet gezegd worden dat ik dat niet erg vond: de schrijfstijl zelf is vlot. Door de wel erg paniekerige manier van doen van Fritzl was ik ook erg benieuwd naar de samenhang van alle personages en hoe dat het verhaal zou 'veranderen'. 

Kortom: het is je gelukt om me nieuwsgierig te maken naar een verhaal dat ik in eerste instantie niet helemaal kon volgen. Goed gedaan!

Groet,

Nadine

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik lees snel door om een indruk te krijgen van de context van het verhaal, maar dan lees ik het verhaal gewoon voor een tweede keer. Leest verder vlot weg. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb het verhaal twee keer moeten lezen, maar bij de tweede keer moest ik denken aan een televisieprogramma dat je inmiddels in een reactie genoemd hebt. Ik vraag mij af of het zonder deze kennis wel duidelijk is. Ik vind het een prachtig idee en een mooie clou, maar denk dat je voor de uitwerking meer woorden nodig hebt.