Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#477 Een nieuwe wagen

Mijn eerste tweedehandswagentje moest ik na zes maanden  alweer vervangen. Er volgde nadien een hele reeks auto’s, meestal occasies of promoties. Nu ik zelf baas ben van mijn eigen bedrijf, ga ik mij eindelijk  veroorloven waar ik echt zin in heb.

Het is toevallig mijn verjaardag wanneer ik de showroom binnenstap van de concessionaris van het topmerk dat straks een uitzonderlijk SUV model op de markt brengt. Momenteel is die enkel in de V.S. te koop.

De omhoog gevallen verkoper van middelbare leeftijd  bekijkt mij vanuit de hoogte. Het is duidelijk dat ik niet het soort klant ben dat hij meestal over de vloer krijgt. Minachtend meldt hij mij:
“Dat model kan nog maanden zo niet jaren op zich laten wachten.“

Mijn grap dat mijn echtgenote mij een nieuwe wagen wil cadeau doen voor mijn verjaardag valt niet in goede aarde. Hij beveelt een jonge stagiair: “Bertrand, noteer de naam van deze meneer en geeft hem een paraplu van ons automerk, het is zijn verjaardag.”

Ik vraag nog wat de voorwaarden zijn voor een overname van mijn huidige wagen. Hooghartig zegt hij dat hij enkel nieuwe wagens verkoopt en dat er geen sprake kan zijn van enige overname. Bertrand kijkt beteuterd toe.

Drie maanden later staat de wagen op het autosalon en kan hij besteld worden. Ik bel met de verkoper om uitleg te vragen maar wordt afgewimpeld, ik pas duidelijk niet in het kader van zijn begoede cliënteel.

Op de website van de garage merk ik dat Bertrand inmiddels als verkoper staat vermeld. Enkele dagen later koop ik bij hem de wagen. Bertrand meldt mij trots dat ik een van de eerste in het land zal zijn die ermee gaat rijden. Bij het buitengaan, zwaai ik naar zijn oudere bekakte collega, die mij met open mond nastaart.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling,

Het verhaal is niet zozeer een compliment in vermomming, maar als ik het verhaal lees met de insteek van 'wraak nemen' leest het niet verkeerd: het geheel heeft een goede opbouw. Wat ik wel 'mis' is een onderonsje of iets dergelijks met Bertrand: de wraak had zoeter gelezen als je nog een stukje had toegevoegd waarin je hoofdpersoon en Bertrand samen nog een kort gesprekje hadden gehad. Dan kon je inzoomen op het moment waarop de wraak 'ten uitvoer wordt gebracht.'

Dat gezegd hebbende, de hautaine houding van de originele verkoper krijgt genoeg aandacht om de wraak in dat laatste stuk te rechtvaardigen en desondanks zoet te laten smaken. 

Goed gedaan. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je MmP voor het genieten. Zoals in de klassieke muziek kan je dit een variatie op een thema noemen. Bertrand overhandigt eerst wat verlegen maar ook verbolgen (om de grofheid van zijn oudere collega) de paraplu. Later merkt hij verrast dat boontje komt om zijn loontje.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Nadine voor de feedback. Ik heb veel moeten schrappen om tot het gewenste woordenaantal te raken en daardoor is ook het onderonsje met Bertrand gesneuveld. 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat vind ik ook wel weer leuk aan de max. 300 woorden, het dwingt je als schrijver om naar de essentie van je verhaal te gaan en dus keuzes te maken. Bij mij sneuvelde daarom de jongen van de versafdeling, die naast de cassière ongelukkig stond te zijn.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Eens met bovenstaande. In een eventuele volgende versie zou ik ruim over het woorden aantal gaan. 😀 Maar dan om het nu al goede verhaal, nog beter te maken.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, dankjewel voor het compliment. Met een ruimer woordenaantal zou ik hebben kunnen vertellen dat Bertrand inmiddels een topfunctie heeft bij de importeur van verschillende topmerken. Van zijn vroegere collega is geen spoor meer te bekennen.