Lid sinds

8 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#475 Schrijven over niets

 

De lege pagina lag zo stil als de nacht was. Het enige geluid wat ik hoorde, was afkomstig van een enkele vrachtwagen die zich over de rondweg van a naar b verplaatste. Hoor nou, hij kan het wel, dacht ik. Van a naar b, hoe moeilijk kan het zijn? Abnormaal, Aboriginal, ABBA – bah, ik houd helemaal niet van ABBA – abort mission! Hoewel ik warm en knus bij de vuurkorf zat, met in de ene hand een sigaret en in de andere een pen, was mijn inspiratie volledig bevroren. Was er een andere, een bétere manier om inspiratie op te doen?

Ik besloot een blokje om te lopen, even de benen strekken – en de gedachten. De wind wakkerde wel, maar niets aan. Mijn voetstappen klopten op mijn oren, maar de ideeën niet. Geen mens was er te veel, maar ik was er één te weinig. Misschien moest ik het maar gewoon opgeven; de pagina was gedoemd leeg te blijven.

De poort naar mijn achtertuin kwam tevoorschijn in het benevelde maanlicht. Ik stapte de tuin in en settelde me weer op mijn knusse plekje bij het vuur. Ik stak nog een sigaret op en keek met tegenzin naar het pak papier dat op tafel lag. Natuurlijk nog steeds blanco. Het voelde alsof de pagina me aan het uitlachen was, maar visueel ontbrak er nog iets aan. Waar was de mimiek? Zonder er bij na te denken, gooide ik de pen in het vuur en schetste ik met de brandende kop van mijn sigaret een spottende smiley op het blad.

Langzaamaan doofde het vuur uit, waarop ik me naar binnen verplaatste. De pen kon zijn streken misschien niet meer uithalen, maar gelukkig lag de computer niet in het vuur, kon mijn inspiratieloosheid vertaald worden door het toetsenbord en was de pagina toch gevuld.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Een fijn mijmer en associatie verhaal. Leest prettig weg.

Wel een dingetje waar ik op haak: de sterke beginzin, past niet zo bij de vuurkorf even verderop. Die lijkt echt te branden en niet alleen te gloeien, dan zou ik dat geluid naast de vrachtwagens ook toevoegen. 

In de tweede zin 'was afkomstig van' misschien wijzigen in 'kwam van', anders heb twee zo snel 'was' na elkaar.

Het eind kan denk ik iets scherper, nu is het meer een soort schouderophalende conclusie.

Lid sinds

8 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, dank voor je commentaar.

Dat knetterende hout is natuurlijk niet te missen in de stilte. Op een of andere manier hoorde ik het niet. In het vervolg zal ik tijdens het schrijven beter nagaan wat de zintuigen nou echt ontvangen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie beginzin, Mike. De houtkorf hoeft niet perse te knetteren. Vroeger werd er op het TV scherm in elk praatprogramma stevig gerookt, dat is inmiddels al lang verboden maar op papier mag het blijkbaar nog steeds.:-)!
In de laatste zin zou ik 'was' door 'werd' vervangen. GG.

Lid sinds

8 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankje, Gi.

Het zou toch een schande zijn als een roker zelfs niet meer mag roken op papier. Ik zal een voorblad toevoegen met daarop een foto van een hartoperatie, voor de mensen die niet weten dat roken schadelijk kan zijn. ;)

Was wordt werd!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mike, we hebben ongeveer dezelfde insteek gekozen. Jouw verhaal heeft dan nog enigszins een goed einde.

Ik haakte persoonlijk op de tweede alinea. De samentrekking in de tweede zin klopt niet. De derde zin las voor mij raar. De  vierde zin is leuk verzonnen,  maar ik vond hem erg vaag. Wat bedoelde je ermee te zeggen?

Van a naar b, hoe moeilijk kan het zijn? Abnormaal, Aboriginal, ABBA. --> voor mij gaat hier de vergelijking met een vrachtwagen die van a naar b gaat, niet op. De woorden die je hier noemt, beginnen met ab.

keek met tegenzin naar het pak papier --> hier noem je ineens een pak papier, terwijl je het steeds over een pagina hebt. Het pak papier komt ook nergens meer terug. 

Langzaamaan doofde het vuur uit -->  dit leest dubbelop. Als het vuur dooft, gaat het uit.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bevroren inspiratie, gestrekte gedachten, wakkerende wind, ideeën die niet op orden kloppen en een poort die komt aanwandelen in dronken maanlicht. Heel poëtisch allemaal.

Ik stoor me ontzettend aan Het enige geluid wat, maar ik heb geen zin de discussie bij het verhaal van Fief over te doen.

Het pak papier dat ineens te berde werd gebracht, viel mij ook op. Blijkbaar wordt er een roman van de hp verwacht.
Als niet-roker vraag ik mij af of je wel met een brandende sigaret kan tekenen, maar dat heb je wellicht getest.

Ik sluit me aan bij Hadeke: mooie mijmertekst.